Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1959 ggr
hund_katt
3

starta "rescue"/"omplaceringshem"

Hej! Jag vill starta, i framtiden, ett pensionat. Skulle vilja syssla med att ta in omplaceringar och vanvårdade hundar,  rehabilitera och sedan omplacera till bra hem. Typ som hundstallet gör.

måste man göra något speciellt för att få göra så? förutom utbildning? Går hundinriktning på ett naturbruksgymnasium och när jag gått färdigt kommer jag ha utbildning i etologi, anatomi, arbetande hundar, entreprenörskap/företagsverksamhet och servicekunskap, och kommer ha utbildning som krävs för att starta hunddagis/pensionat. är det samma regler på "rescuepensionat" som på vanligt hundpensionat?

kan man göra "deal" med polis/länsstyrelsen etc så jag kan ta emot hundar som dom får in?

någon som har någon kunskap om detta? tacksam för svar isåfall!

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Herveaux
2

Det största problemet är lönsamheten, eller bristen på sådan om du startar ett rescue liknande Hundstallet.
(Ett "vanligt" pensionat kan du säkert få lönsamhet i så att du kan leva på verksamheten.)

Hundstallet skulle inte kunna drivas utan bidrag och gåvor från privatpersoner och företag, samt en liten arme av volontärer som hjälper till.

// Harley

hund_katt
0

detta är inte det enda jag kommer jobba med, har många fler planer som jag kommer kunna utföra hemma, som också har med hund att göra.

bland annat hundfrisör, hundtränare, problemhundsutredare, kursledare/hålla utbildningar, återförsäljare av hundsaker etc. även vanlig hundpassning/pensionat. min vän har även samma planer så vi kommer förmodligen att driva det tillsammans.

kanske inte kommer gå så mycket plus, men så länge man har pengar för mat, kläder, hushåll, hundarnas behov osv så räcker det för mig, jag försöker iaf inte spara ihop till någon lyxresa haha. :)

Herveaux
0

Enklast är nog att kolla med Länsstyrelsen på er ort för att höra om det finns några speciella bestämmelser för rescue kontra pensionat för att få tillstånd.

För att få ta emot hundar från Polisen/Länsstyrelsen så kan jag tänka mig att det krävs att ens egen verksamhet har drivits ett tag, så att man kan visa att den är stabil och säker för djuren (Hundstallet tex har flera gånger haft stöld- /inbrottsförsök när ägare av omhändertagna djur försökt ta tillbaka sin hund) och att man har ett gäng referenser som Polis/Länsstyrelsen kan följa upp.

#2 Ah, bara att sätta er ner och skissa på en affärsplan och budget för att se vad som krävs för att ni ska få ihop ekonomin, vilka problem som behöver lösas och ev. luckor i kunskap/utbildning som kan behöva täppas till eller fördjupas i för att vara extra konkurrenskraftiga i er del av landets hundutbud.

Det är så jäkla roligt, och slitigt, att vara egen företagare.
Speciellt när man får jobba med djur som man älskar.

Även om det ligger en bit in i framtiden, kan ni börja planera och räkna redan nu.

// Harley

hund_katt
2

Ja, precis min ide att gå flera utbildningar senare, även om jag redan går de flesta, allt det som står som krav på jbv för att ha pensionat(bla stress hos hund, lagar och regler, enklare sjukvård osv), samt etologi, anatomi, avel och uppfödning och inom arbetande hundar. 

men jag kommer nog gå flera av kurserna en gång till just för att kunna bli konkurrenskraftiga ;)

det kommer ju bli mycket jobb! hitta ett jobb först, sen hitta en lämplig gård(som ska uppfylla rätt många krav.. inte för långt ut i skogen, inte för dyrt, lagom stor tomt och ladugård/stall att göra om till hundstall osv), kunna få lån av banken att köpa gården samt lån till att bygga hundgårdar osv osv… 🥵 men när det är färdigt så kommer jag nog iaf vara den lyckligaste personen i världen!!

supernatural
1

#3 Vad har du för verksamhet? :) #4 Din idé låter jättebra! Jag jobbar på hundagis och det är så kul <3

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Herveaux
2

#5 Helt glömt bort att svara.

Mitt företag är nu nerlagt men hade en annan inriktning än hund.
Jag jobbade däremot som hunddagischef och ägarens högra hand under ett par år.

// Harley

supernatural
0

#6 Ah :) Det är jätteroligt att jobba med hundar <3

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta