Avel eller Inte?!
Hur många här på Forumet är insatta i vad som egentligen står i Jvordbruksverkets stadgor och förordningar??
L80 för djurskyddet i Sverige tar upp mycket om vad som skrivs här på forumet och vissa verkar inte ha tittat på vad dom skriver?
Är definitivt ingen paragraf-ryttare men tycker att folk borde läsa lite om vad som står om avel och djurskydd…
Krav och åtgärder:
Det är iallf. för djurens bästa…
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Finns det någon länk till L80?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

NU blev jag nyfiken. Ska gå in och kika.

#0 Det där visste jag redan. Men jag blev nyfiken om det var något annat du menade.
Tja Freke. Hur menar du med din fråga. Jag har tittat lite på jordbruksverkets sidor, men förstår inte riktigt vart du vill komma. Kan du förklara lite mer specifikt?

Japp, det stämmer att det finns lagar och regler för allt och naturligtvis gör man sitt bästa för att följa den.
Kommer ju lite nya lagar nästa år, tex en tik får inte paras föören på sitt andra löp och att hon minst är 18 mån gammal.
Ja alla borde läsa dom nya lagarna som kommer att träsa i kraft snart.

Ber om ursäkt för min stavning, jag är för trött :-)

Jo det jag menade var!
Att avla på kända defekter
Djur som nedärver missbildning eller andra egenskaper som medför Djur som nedärver missbildning eller andra egenskaper som medför lidande för avkomman eller negativt påverkar avkommans naturliga funktioner får inte användas i avel. Ett djur får inte heller användas i avel om det nedärver disposition för hög frekvens allvarliga sjukdomsfall eller förlossningssvårigheter eller om det saknar förmåga att föröka sig på ett naturligt sätt.
Det fanns en tråd som jag reflekterade på då de hade känt till att någon tog kull på defekt tik…
Tycker att folk borde läsa lite mer och ta vara på sina djur
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
Sen finns det ju dom som mycket väl vet vad som gäller och bara skiter i det.

#8: I det fallet ville ju den som startade trådn göra något. Tyvärr är det svårt att bevisa i vissa fall. Och våra kära djurinspektörer runt om i landet är inte de bästa tyvärr. Man kan kunna paragraferna bättre än dem och ändå inte få någon hjälp. Inte ens vid grav vanvård. Så är den krassa verkligheten i Sverige tyvärr.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Ja det kan man tycka, men tyvärr gör inte alla det :(
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

#8 Du har så rätt. Men det finns avarter överallt. Vi gör efter konstens alla regler. Vi är anslutna till skk och till de 3 rasklubbar som vi arbetar genom. Ingen parning utan avels rådens rekomendationer. Och inom raserna finns hälso program framarbetade.RAS. Men sen kommer en del som bara skiter i allt. Man känner sej ganska motarbetad ibland faktiskt. Särskilt när det dyker upp mer och mer blandraser inom jakt hundar också. Medvetet parade för att få fram bra "vildsvinshundar". En och annan blandis blir det genom "olycksfall", det är man väl medveten om. Men det får man väl ta. Dom är goa dom med. Men inte medvetet blanda.

L80 rör väl inte hundar, utan smådjur…
L102 handlar om hundar, sen finns det MASSOR av andra lagar och förordningar om hund oxå. Inte bara hur vi ska hålla hunden, utan vad den får och inte får göra osv.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter