Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2980 ggr
[Mi-rand-a]
2017-02-01 19:32
0

Torrfoder-dalmatiner

!!Endast fråga till dalmatiner ägare!! Hej! tänkte testa byta torrfoder till min dalmatiner hane, han äter nu eukanuba men det ger honom svamp och ett brutalt beroende av att äta hundbajs. Eftersom han barfats tidigare och min andra hund äter barf så kan jag ingenting om torrfoder och funderar på vilka torrfoder som fungerar på dalmatiner?

[AnimeV4]
2017-02-02 01:15
0

Jag tror att Paxxa ger denna (hoppas att det var rätt sort nu!) http://www.fourfriends.se/templates/group.asp?GroupGuid=1023 och jag själv tänkte ge denna https://animail.se/carrier-grain-free-chicken-12-kg.html?nosto=nosto-category

Candy123
2017-02-02 08:56
0

Varför fortsätter du inte med barf? :)

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

[Mi-rand-a]
2017-02-02 09:02
0

#2 han fick njurkristaller om jag förstod veterinärn rätt och ett för högt njurvärde, så all information jag samlat om dalmatiner och barf hjälpte inte. Har planer att börja barfa honom igen men än så är jag för rädd att det ska gå fel igen

Paxxa
2017-02-02 09:33
2

Orkar inte kolla länken som PuffBuck länkade (sitter på mobilen) men det är förmodligen rätt. Jag har gett FourFriends Sensi Dog High Calorie. Har även testat Low Calorie-varianten. Nu har jag precis börjat ge PRO Plan. Men egentligen så kan du ge vilket torrfoder som helst. Var noga med att tillsätta riklig mängd av vatten bara. Eftersom du har en stenbildare så skulle jag rekommendera att du håller dig till proteinkällor med lågt purininnehåll, tex lamm, kyckling, kalkon.

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

lizton
2017-02-02 10:03
0

#4 Lamm har rött kött och det ska man helst undvika. Värst är inälvor från rött kött.  Rött kött har högt purininnehåll. Kyckling har inte lika högt. Lågt purininnehåll har protein från ägg och majs. Dalmatiner ska ha så speciellt foder, så det är kanske inte så lätt att göra egenkomponerat.

#0 Om du inte hittat denna blogg om dalmatiner så kan den vara värd att kika på:

http://dalmatiner.blogg.se/category/diet.html

Marie Sallander gör individuella recept till hundar med särskilda behov. Kostar en slant förstås. Hon har en face-booksida där du kan fråga och det kostar inget. Du kanske inte får svar direkt. Du kan ju titta igenom sidan och se om det finns liknande frågor. Sidan heter: Hundmatsdoktorn - svarar på dina frågor om hundar och katters mat.

Så här skriver hon om den sidan:

"Se gärna min Facebook-sida "Hundmatsdoktorn" 

Maila mig en fråga på fraga@sallanderconsulting.comJag mailar dig svaret och lägger sen ut fråga & svar på min Facebook-sida. Endast ditt förnamn kommer att synas på FB. På så sätt kan alla som vill ta del av din fråga och mitt svar."

http://www.sallanderconsulting.com/

Paxxa
2017-02-02 11:15
3

#5 Men alltså nej 😟 

Lamm ligger lågt i purin och är en utmärkt proteinkälla för dalmatiner.

Och den där bloggen är inte mycket att hänga i granen. Få källhänvisningar, ingen information om författaren och inte alls uppdaterad på senare år.

Paxxa
2017-02-02 11:33
3

Alltså, kött överlag ligger ju mycket högt. Såklart det finns proteinkällor som ligger lägre i purin men nu är det trots allt hundar vi har och min erfarenhet är att de funkar bäst på en köttbaserad kost. Därför får man ju göra så gott man kan. Lamm och vitt kött, typ fågel och till viss del fisk, är helt okej proteinkällor. Det sämsta man kan ge är inälvor och vilt. Fläsk, nöt o dylikt ligger på medel typ. 

Därför är det otroligt svårt att BARFa en dalmatiner utan att ha mycket stor kunskap. Färskfoder är uteslutet om man inte vill ta stora risker, finns inget färskfoder idag som är "dalmatiner-anpassat" utan de flesta innehåller inälvor. BARFar man dalmatiner så använder man sig oftast av tillskott istället. 

Men nu snackar vi torrfoder. Vissa påstår helt felaktigt att dalmatiner får stenar av protein och att man ska passa sig för foder med högre än 22% proteinhalt. Det är alltså felaktigt, det beror ju såklart både på smältbarheten i fodret och vilken proteinkälla som fodret innehåller. En dalmatiner kan äta istortsätt vilket torrfoder som helst, de flesta innehåller ändå inte så stora delar kött. Jag själv undviker tex Acana och Orijen till min stenbildare för säkerhetsskull, även om han säkert skulle klara det med (han äter det som godis utan problem). 

Dilution is the solution, att tillsätta vatten är A och O. Späder man ut urinen så bildas inte kristallerna lika lätt. Minst en halvliter vatten på maten är bra.

Estelle13
2017-02-02 11:49
2

För många andra raser brukar det funka bra med att man blandar ut BARF/färskfodret med ris/grönsaker för att få ner proteinhalten, borde inte det även kunna funka på en dalmatiner om man använder sig av bra och purin låga köttslag? Jag tänker som så att det kanske skulle vara lättare eftersom att man själv kan bestämma hur mycket kött osv man tillsätter i kosten utefter hundens behov. Tror det blir krångligt att hitta det perfekta torrfodret som passar just din hund och dens behov. Tycker för övrigt att det är galet svårt att hitta ett torrfoder som är bra nog för hundar utan problem.

Paxxa
2017-02-02 13:00
2

#8 Visst funkar det. Det finns många som BARFar sina dalmatiner men man måste vara ordentligt påläst för att minimera riskerna. Jag vet inte om du/ni ignorerar det jag skriver, eller..? Det är INGA problem att utfodra med ett vanligt torrfoder. Skulle det vara problem så finns det veterinärfoder som funkar utmärkt. Dalmatiner har inga "problem". Alla mina hundar äter vanligt torrfoder, vanligt hundgodis, diverse matrester osv utan problem. Även stenbildaren.

Estelle13
2017-02-02 13:42
0

#9 Men så vitt jag har läst och även läser i denna tråd så är det en kost som bör vara anpassad för rasen som har denna purin överkänslighet som dalmatinern har? Och då blir det ju lite extra trixit att hitta ett passande foder eftersom att det finns ingredienser som bör undvikas att ge eller? Jag undviker själv väldigt många foder för att jag vet att ingredienserna i dem kan trigga igång något negativt som ger en obalans hos hunden.

Paxxa
2017-02-02 14:08
1

#10 Visst, dom kan inte bryta ner purin men det betyder ju inte att dom blir dödssjuka av en liten mängd. Istortsätt inget torrfoder innehåller så mycket purin att det skulle ge problem. Vissa hundar är känsligare än andra och då har man otur och får kanske ge ett veterinärfoder, men normalt sett så behöver man inte direkt krångla mer än att man är uppmärksam. Min uppfödare har haft rasen i 50 år, endast 2 av hennes uppfödningar har fått stenar och båda dessa åt BARF. Min hane fick sten när han åt färskfoder men idag, på helt vanligt torrfoder, har han inga problem alls. Det är så överhypat.

lizton
2017-02-02 15:05
0

Du vet säkert också att urinens PH-värde har betydelse. Den får inte bli för sur. Amerikanska dalmatinerklubben skriver att PH ska ligga mellan 6,5 och 7. Ett sätt att "fånga upp" urinen hos en hane är att  sätta en plastkasse runt hundens snopp och knyta kassen i handtagen över  hundens rygg.  Man klipper plastkassen till lämplig storlek. Alternativ är att man försöker fånga urinen med en slev/mugg när hunden kissar.

Alt 1 har funkat bra för vår hane, fast han ser inte riktigt klok ut med en påse under magen. Ta morgonurinen och gå ut när det är mörkt, så ingen ser. 😂

"ONE MAJOR GOAL OF PREVENTION IS TO MAINTAIN A PLATEAU OF NORMAL (FOR DALMATIANS) URINARY pH BETWEEN 6.5 AND 7.0. …"

"Dipsticking is best done first thing in the A.M. before feeding and after the Dalmatian has been indoors overnight when urine has accumulated in the bladder over the course of many hours.  Some very conscientious owners dipstick also a few hours after feeding to monitor any difference in pH between fasting urine and the pH a few hours after the Dal has digested its meal."

http://www.thedca.org/dipstick.html

Det finns ganska mycket på engelskspråkiga hundsidor om PH-värde och urinstenar hos dalmainer. Här från en uppfödare som haft rasen i 24 år.

http://ccdalmatians.com.au/urate-crystals-stones/

Estelle13
2017-02-02 15:33
0

#11 Nej jag menar att man kanske är mer uppmärksam på foder antagligen eftersom man har i bakhuvudet på vad som kan uppstå vid ett litet fel. Gäller ju inte endast bara dalmatiner, jag själv är väldigt uppmärksam och noggran med att balansen blir rätt, för högt protein är big no här för att jag vet att hundarna inte mår bra på det. Så ja alla är olika vare sig man är dalmatiner eller inte. Tycker att man alltför ofta läser om hur hundar blir sjuka av felutfodring oavsett ras.

lizton
2017-02-02 15:48
0

#11 Gener har ju också stor betydelse. Din uppfödare kan ha hundar som inte har så stora problem pga att hen lyckats bra i sitt avelsarbete.

En dalmatiner som inte har så stora problem tål mer purin i sin utfodring än en känslig individ. 

Eftersom din uppfödare haft rasen i 50 år, så talar det för att hen avlat fram friskare dalmatiner än genomsnittet - eller?

Paxxa
2017-02-02 16:51
0

Gener spelar ingen direkt roll. Det är ras- och foderrelaterat enligt min veterinär. Genen finns ju där oavsett, det är ju inget som man kan avla bort så länge man inte blandar in en annan ras. Ja, jag vet allt om hur purinet påverkar urinens pH. Det är ju inte purinet i sig som bildar stenar. Dalmatiner kan inte bryta ner purin helt utan det blir urinsyra som hamnar i bland annat urinblåsan. Syran gör naturligtvis urinen sur och sur urin utvecklar uratstenar. Därför är det viktigt med mycket vatten för att späda ut urinen. Det är också viktigt att dalmatiner rastas ofta och tömmer hela urinblåsan för att urinet inte ska stå i blåsan och hinna fälla ut kristaller. Men i praktiken funkar vanliga torrfoder utmärkt, även på hundar som haft stenar innan. Efter egen erfarenhet.

[Mi-rand-a]
2017-02-02 21:44
0

Jag vet mycket väl vilka kötter man ska och inte ska ge. Är inte ute efter det utan vilket torrfoder man kan ge. Jag tänker inte ge färskfoder varken helt eller utblandat med barf då han ätit det innan han fick kristallerna. Kommer isåfall barfa helt sen men vill till en början ge torrfoder för att se att problemen minskar, att det sitter i fodret och inte är sjukdomsrelaterat. Velar också väldigt mycket med att ge barf igen är för att han verkar vara väldigt känslig, isåfall kommer jag bara våga ge kyckling och kalkon, sen blir han utan ett 3e djurslag eftersom jag inte har möjlighet att få tag i kanin eller något annat med lågt purin. Hade tänkt ge lamm två gånger i veckan men känns nästan lite för riskabelt eftersom han redan har kristaller och ett för högt njurvärde.

[Mi-rand-a]
2017-02-02 21:53
0

#7 åh vad typiskt hade ögonen på acana och orijen! Har inte så stort utbud på torrfoder här, endast en djurbutik med eukanuba som passar dalmatiner enligt min uppfödare och självklart ska min få svamp av det. Vågar som inte ge vilket annat torrfoder heller. Är det vanligt att dalmatiner/hundar i överlag käkar mängder med hundbajs som går på torrfoder? har själv hört att det är vanligt för dalmatiner att göra så vilket jag har svårt att acceptera eftersom min aldrig gjorde det när han åt barf/färskfoder

Estelle13
2017-02-02 22:29
0

#17 Purin finns ju inte bara i kött utan i en hel del annat bl.a i spenat, linser, bönor, ärtor. Även många frukter innehåller en hög halt purin. Tänk på att många spannmålsfria torrfoder innehåller just dessa ingredienser. Nej det är inte normalt att hundar käkar bajs, mina hundar gör aldrig det, inte ens hästskit som många hundar annars brukar gilla. Jag ger endast rå mat nu men har gett torrfoder i över två år och aldrig haft bajsätande hundar. Att hundar äter bajs, stenar, jord osv brukar tyda på att någonting fattas i kosten.

Paxxa
2017-02-02 22:30
0

#17 Vem är din uppfödare? Du får gärna skicka PM. Svamp i öronen kan vara tecken på allergi. Om han äter kycklingbaserat foder nu skulle jag byta till ett med lamm, eller vice versa. Äta bajs har aldrig någon av mina hundar gjort, ingen annan jag känner heller. Veterinärer menar att det är en fix idé och att dom gör det för att det är gott, inte att det finns bakomliggande orsaker. Huruvida det är sant vet jag inte. Men jag skulle inte acceptera argumentet att det är normalt för rasen. Vissa människor har lite konstiga åsikter.. ;) Standradt Mild vet jag att många dalmatiner funkar på. Även Magnussons. MeraDog har jag också hört flera som ger med gott resultat. Samtidiga foder finns ju att beställa på nätet. Magnussons finns på tex ICA maxi eller Willys. Det kanske inte är foder som har perfekt innehåll enligt vissa men jag tycker att du bör testa ett milt foder med lägre proteinhalt med tanke på problemen med öron och stenar.

Estelle13
2017-02-02 22:43
0

#19 svamp i öronen är sällan allergi, bara något man får höra från veterinärer, jag vet många hundar som blivit av med svampen när man tillsatt lite extra kalcium i maten eller bara sänkt proteinet. En fix idé att hunden äter bajs, det tvivlar jag starkt på, bara ännu ett bevis på hur dåligt insatta veterinärer är i våra hundar och deras behov av näring, minst sagt tragiskt.

JoannaLi
2017-02-03 00:16
0

#20 Min hund får stora öronproblem när han äter kalkon som han är allergisk mot. 

Jag barfade, och bytte enbart ut kyckling mot kalkon, i exakt samma mängd som kycklingen med samma mängd kalcium, lever, inälvor etc - och helt plötsligt blev hans öron vedervärdiga. Försvann väldigt snabbt efter att kalkonen plockades bort. 

Jag är helt med på att veterinärer ofta vet långt ifrån allt när det kommer till foder, men just i Arraks fall så kändes det verkligen som att det var allergin som gav svampen? Vad kan det vara utöver kalkbrist? :)

[Mi-rand-a]
2017-02-03 00:29
0

Svamp i öronen har han inte, bara på tassar (vilket han haft innan pga väder) men efter byte till torrfoder så har han börjat få på kroppen, armvecken. Har gett torrfoder först med lamm, böt sen till kyckling men inget blev bättre så ger med lax nu men verkar inte heller göra underverk. Hur länge bör man behålla ett foder för att se skillnad? Lammen hade jag i några veckor, kycklingen endast i två veckor. Tror inte det är någon fix idé han har om bajsätandet, han började äta sjukligt med snö när han blev sjuk, direkt jag böt till torrfoder och "fixade" allt annat slutade han äta snö och började äta bajs istället. Så är helt säker att det har med foder att göra eller någon sjukdom, brist på något eller liknande. Har inte frågat veterinärn om det än utan blir först nästa vecka.

lizton
2017-02-03 16:48
0

#22 Den vanligaste allergin är kvalsterallergi. Kvalster finns i alla torrfoder. Du kan förhindra att kvalsterna förökar sig om du förvarar torrfodret i frysen. De som finns där dör inte, men det blir inte fler.

Färskfoder och BARF har inte kvalster. Dessutom ger färsk utfodring fler bakterier, vilket är bra. Torrfoder är sterilt.  Många anser att en av orsakerna till att hundar äter hundbajs är att vi utfodrar med torrfoder. Hunden behöver fler bakterier. Andra orsaker kan vara att hundar tycker att det är gott. Det behöver alltså inte vara någon brist de har. 

Många som bytt till färskfoder ser förbättringar; klådan försvinner och hunden slutar äta bajs.

Att tillsätta fettsyror kan ockå minska klåda. Ge t ex  laxolja eller kallpressad ekologisk linfröolja.

lizton
2017-02-03 17:00
0

#15 Det låter märkligt. I andra raser kan man avla på individer som är friskare och få en friskare avkomma. Även om det är samma typ av gener i rasen, så har jag svårt att tro att alla har exakt samma.  Det finns dalmatiner som aldrig får problem med stenar, medan andra är jättekänsliga och får det lätt. 

Du som kan rasen känner säkert till det att man korsar in pointer för att få bort det här problemet. Detvar nytt för mig iaf.

DNA tests available

Parents should be tested for:

• Hyperuricosuria (HUU) (urate stones)  Many and perhaps all Dalmatians carry a mutation in a metabolic gene, causing high uric acid which in turn creates painful urate stones, risk of kidney failure, and death (especially for males).  A recent cross with a Pointer has introduced the normal form of the gene, but this is not yet widespread. The DNA test is particularly relevant to Dalmatian outcrosses and subsequent generations of their progeny.  http://www.dogbreedhealth.com/dalmatian/
Paxxa
2017-02-03 18:54
0

#24 Det är en genetisk avvikelse, ingen sjukdom. Det går inte att jämföra med en sjukdom. ALLA dalmatiner har den avvikelsen så det finns inga "normala" att para med för att undvika avvikelsen eller göra hundarna "friskare". Om man alltså inte avlar in en annan ras. Och ja, jag är mycket väl medveten om LUA-aveln och dess existens skapar just nu mycket tjafs i rasklubben.

Estelle13
2017-02-03 19:35
0

#22 Det handlar om att du måste hitta rätt balans nivåer för just din hund. Det hjälper sällan med att endast byta från ett foder till ett annat då man många gånger är tvungen att gå in och justera näringsbalanserna själv som att tillsätta något och/eller ta bort något ur kosten. Vilket kan vara krångligt om man inte har tillräckligt med kunskap. Bryter man inte den här obalansen så riskerar man att hunden får dras med problem livet ut som många gånger eskalerar och blir värre.

lizton
2017-02-04 00:46
0

#25 Jättetråkigt att en så fin och speciell ras ska ha en sån avvikelse. Dessutom finns allergier i rasen. Magomvridning också, men det finns ju i fler raser. Var dalmatiner friskare innan den filmen "Pongo och de 101 dalmatinerna" kom? Populära filmer anses ha försämrat hälsan hos både collie och akita.

lizton
2017-02-04 01:15
0

Ett kycklingfoder med 20 % protein och 10 % fett är Mästers Komplett. Hellre vete än ris, säger jag, men vet ju inte om det funkar på din hund. Lite fett, tycker jag, men det går ju att komplettera med något. 

Innehåll:

Fullkornsvete Kycklingköttmjöl Animaliskt Fett Köttbenmjöl Betfiber Vetekli Fullkornshavre Linfrö Profeed®MineralerVitaminerE- och C-vitaminer

Paxxa
2017-02-04 09:37
0

#27 Nej hälsan tror jag inte påverkades så extremt men den mentala biten fick en dip. Allergier och hudproblem är ganska vanligt förekommande ja tyvärr.