Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 2242 ggr
tulinia
2

Veckans trick v.4-5

Röstningen är avklarad!
Denna vecka ska vi träna våra hundar att stå med alla fyra tassarna i en låda. Vi får alla hjälpas åt med hur vi tränar, lite tips och trix och peppning! Ett tips är att börja med en stor låda, desto mindre låda desto svårare är det att hålla balansen. 

Fredagen 3/2 är det redovisning ;) 

Under veckan som går får ni gärna skriva vilket trick ni vill ha som veckans trick till nästa vecka så ordnar vi en omröstning för det också.

Nu vill vi se en massa bilder på hur träningen går! 

Observera att detta är en kul grej som vi kan göra tillsammans. Ingen press eller tvång på att man måste vara med eller att hunden måste kunna tricket till nästa fredag. Träning funkar bäst när man har roligt! 

Ni som vill vara med och träna skriv gärna här så vi vet hur många vi är som kämpar tillsammans!

Ambrose
0

Vi kan göra ett försök! Har dock en viss brist på lådor :P

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

JoannaLi
0

Vi provar gärna! Har dock samma problem som Ambrose, måste leta fram en låda :D

apportbocken
0

Jag måste också leta fram en låda men tror samtidigt att Chester kommer vara rädd för lådan, min lilla fegmupp. Kanske får träna ute där han brukar våga gå upp på och ned i saker lite mer. Ute har han mer space och så, jag misstänker att han har typ någon mild form av hundklautrofobi. Tänker leta upp en stooooooor kartong till att börja med, kanske klippa av större delen av kanterna från den. Tänker lite högt (eller tänker i text kanske det är?) bara.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Snuffles
0

Jag och sheldon är med!!

Ambrose
5

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Eftersom jag var hos föräldrarna och farsan hade en massa öllock liggandes (hmmm), så passade jag på att träna inne i mitt gamla rum.

Här är en liten film på första passet. Det ska nog allt gå att lära in. Ett par tips till er andra, träna inte på halt golv, alternativt håll i lådan om man har en ofärsiktig hund. Nita hlkade rejölt och tyckte att det var mindre roligt. Börja med en stor låda, så tror jag att det blir enklare, och sist men inte minst. Att få i frambenen är lätt, bakbenen var svårare. Belöna minsta lilla tendens till att hunden försöker ha i mer än 2 ben(räcker att hunden rör/lyfter på ben 3, eller 4) :)

PS. Jag är alltid supersnabb med att lägga in kommandon, tycker att det blir lättare så, men riktigt såhär snabb brukar man nog inte vara om man shapar en hund :P

//Ambrose

Mysisa
7
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Försök nr 1 att få 4 hundar stå med alla tassar i en låda. 2 av 4 sitter ner så jag måste nog slipa lite på det här

minavitas.wix.com/kennel

Snuffles
2

Vi börjar med att träna i ett lock till en låda

Snuffles
0

Skulle det vara okej med en ganska låg låda förresten? Han känner sig inte bekväm med höga lådor för att han inte kan hoppa ut ur dem.

Joyous
0

Vad kul! Jag och Humla är med och återkommer med video när jag hittat en låda i lämplig storlek!

Ambrose
0

#8 Storlek och form på låda är inte bestämt, så det är bara att utmana hunden till den gräns man känner att den klarar av på en vecka ;)

//Ambrose

panini
0

Jag hänger på, antingen med en eller båda hundarna! 👍

Mysisa
4

Nailed it! 4 hundar står med alla tassar i lådan :D

minavitas.wix.com/kennel

Mysisa
0

För att vara seriös så trodde jag att jag skulle göra utmaningen svårare genom att ta med flera hundar i en låda.
Den mindre första lådan var inga problem att få ner hundarna i en och en, dock tyckte pojkarna att det var en sitt låda av nån anledning.
Så när jag böt till den här större lådan med lägre kant var tanken enbart att alla skulle stå.
Lollipop, nr 2 från vänster tyckte att den här övningen var så rolig så för varje ny hund jag ropade ner till lådan hoppade hon fram och tillbaka för att få mer beröm :D
Så hon fick 4 godisar medans de andra bara fick en varsin.
Tror att jag ska göra övningen lite svårare, ta en mindre kartong och bara en hund. Skule behöva skokartong i storlek mindre misstänker jag.
Tror inte jag hinner få tag på någon innan veckan är slut. 
Men i reserv ska jag öva med schäfern i denna låda och se om det går att avancera till en öllåda som #5 har i sin video

minavitas.wix.com/kennel

Ambrose
3

"If it fits, I sits" :D Nu ska kommandot stabiliseras, vi ska kunna göra det på avstånd, och sedan börjar vi minska lådan!

//Ambrose

Jetaime
3

Detta var det närmsta vi kom en låda (för att göra det svårare så kan vi förstås ta en mindre men hittade inget hemma..). Vi har gjort liknade tidigare (har shapat in det så och inväntat initiativ) så ställde i princip bara fram den och lät henne göra vad hon ville. https://www.instagram.com/p/BP0pEF6j2AT/?taken-by=drnraraa

Joyous
2

Humla fick testa ikväll med en stor låda. Vi ska testa med en mindre låda strax så får vi se hur det går! Jag shejpar henne i videon men hon förstod det hela snabbt, hon är väldigt van vid att jobba med olika föremål som jag ställer fram. Humla ville till en början gärna sätta sig i lådan, vilket jag inte vill eftersom hon då inte behöver tänka och jobba lika aktivt med bakvagnen. Därför använder jag mig av omvänt lockande för att Humla ska hålla kvar i stå-positionen. Det ska bli roligt att jobba vidare med detta!

tulinia
0

Va långt ni alla har kommit! 

Jag har varit hundfri hela helgen :( men idag börjar vi med intensivpass! 

#8 bara du och hunden har roligt så får det se ut precis hur som helst :D 

#12 haha snacka om att höja tricket till en ny nivå! Underbart!

tulinia
0

Det går framåt. Han har börjat fatta, men varför sätter han sig på kanten? 
Jag måste fortfarande övertala honom att det är bra att ställa sig i en låda, nu ska det på ett kommando.

Jag klickade in tricket. Började med att om en tass var i lådan *klick* sen två tassar. Så fort han lyfte på ett bakben så kom ett till klick. 
Till slut sa jag faktiskt "hela vägen" och då fattade han att alla fyra tassarna skulle in. Det är samma kommando som jag använder när jag ber honom hoppa upp på någonting och han bara hoppar upp med frambenen. "hela vägen" betyder att bakbenen ska med också :)

Nu ska vi få in det flytande utan att han ska tro att bara två tassar i lådan räcker för ett klick :D

tulinia
0

#16 varför ska dom sätta sig? Haha verkar komma naturligt att "i en låda ska man sitta, inte stå. Tokmatte" ^^

Joyous
1

#18 Haha "Jaha, vad skulle detta vara bra för matte?". Så söt!

Joyous
3

Andra passet igår körde vi med en lite mindre låda och då blev det klurigare! Humla råkade ställa sig på kanten av lådan några gånger vilket resulterade i att lådan tippade över, men hon jobbade på bra och gjorde så gott hon kunde! Jag som gjorde mitt bästa för att inte hamna i vägen för kameran och Humla fick lite svårt att se från min vinkel och missade några bra belöningstillfällen (och belönade några mindre bra istället). Det är roligt att se henne jobba med alla sina ben, även om det märks att hon inte riktigt har koll på vilka som är i och utanför lådan! :)

hemul
0

Å vad många roliga filmer! Det här var en jättebra idé. Så roligt att titta på. Och lärorikt också. 😃

tulinia
0

#21 va duktig Humla är! Det är inte lätt att hålla koll på alla fyra ben!

Snuffles
0

Han förstår när jag sitter nära och säger "lådan", så nu tränar vi på att jag ska sitta längre bort. Här äter han godis som jag slängde i lådan!!

Snuffles
2

Vet inte om bilden kom med för är på mobil men…

panini
0

Vi har tränat på detta nu två kvällar i rad och Kenzo fattar i alla fall att han ska ha alla fyra tassar i lådan, men han vill väldigt gärna sitta i den… 🤔

Sixten vill inte ens gå nära lådan för TÄNK OM denna dumma låda skulle skada honom? Nej det är mycket bättre att ligga bredvid den på ett säkert avstånd och tigga godis 😂

tulinia
1

#25 haha vilken smart låda du hittade :D

#26 varför ska dom sitta i lådan? Hahaha! Även om lådan är för liten så kan man tydligen sitta på kanten ^^

Mysisa
0

Inte bara jag som har problem med hundar som vill sitta i lådan ser jag 😃

Jag har inte hittat nån tillräckligt liten låda till småhundarna än och schäfern är ointresserad, det är sambons hund så han har lättare med träningen på henne.
Men jag har kommit på en ny grej. 
Alla mina 6 hundar, en låda där dom kan stå utan problem, sen ställer sig en hund i lådan, jag ger godis, säger "nästa" så byter dom plats.
Än så länge har bara två av dom fattat, och dom är lite för ivriga så även om nån av de andra greppar vad jag håller på med så hinner dom inte 😛
Jag kanske ska lägga ner det här projektet och vänta på nästa vecka istället

minavitas.wix.com/kennel

tulinia
0

#28 jag tycker att det låter som om du har kommit en bra bit på vägen och fler i lådan blir bara trevligare ^^

tulinia
0

Nästa veckas trick!

Ge förslag på vad ni vill träna till nästa vecka så kan vi ordna en omröstningstråd! 

apportbocken
0

Jag gav upp på lådtricket, Chesterponken blev rädd för plastlådan och jag hittade ingen bra kartong. Bättre lycka nästa gång antar jag. :D Nästa vecka kanske vi kan ha buga, vinka, hoppa upp på något, hålla saker på kommando, städa (lägga saker i en låda/korg), runda ett föremål, spela död, backa, gå slalom mellan ben, gå mellan förarens ben i samma takt som föraren (de som tycker det är för lätt kan lära hunden att gå på ens fötter istället, om ni förstår vad jag menar?). Det var mina förslag det.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

panini
0

#30 Filten! Alltså att gå och lägga sig på en filt, går att göra hur lätt eller svårt man vill 🙂

Turast
0

Men åh det här har jag missat!! Vill också vara med… Hmm hinner jag detta tills fredag tro 😂 Har som tur är två hundar att plåga med mina trick 😎

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Ambrose
0

Öppna och stänga en dörr! (Sådant som hundägare älskar när deras hundar gör) :P

//Ambrose

Lojs
0

Det där med att hitta rätt låda var inte så lätt… Jag hittade ett papplock till en låda att träna på och det gick ju bra (förutom att locket blev förstört), men den enda lådan jag hittade var för hög och smal. den smarta hunden tyckte det var svårt för hon fick inte ner baktassarna i den. Den inte så smarta hunden fattade inte att man kunde stoppa ner tassarna hela vägen, det var lättare att välta lådan. Så den inte lika smarta hunden fick träna på att kasta iväg låda istället. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Snuffles
0

#30 Buga, backa eller kryp! Försöker redan lära min dessa men det kanske går snabbare om det blir "veckans trick" hahah

neko
2

Här är lite klipp från inlärningen. Nu fortsätter vi med en mindre låda! 🙂

Mysisa
0

Absolut, menar bara att jag hinner nog inte lära alla innan veckan är slut :) 

Får se hur många som hinner förstå vad jag vill så kanske det kommer en filmsnutt om jag lyckas komma på hur man lägger ut en video #oteknisk

minavitas.wix.com/kennel

Maleficum
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Detta trick kunde ju Fjant redan för två somrar sedan :P även om han totalt missuppfattat att man ska stå! Gammal som han är så ska han ju passa på att sova varje chans han får och de passar ju lådor utmärkt till, spelar ingen roll om det är kaninens toalåda eller min smutstvättslåda!

Har ofta använt "lådor" när jag duschar honom så att tassarna får stå i blöt under tiden för att lättare få ur all smuts och gör klorna superenkla att klippa. Då står han i dem för det är ju superäckligt vatten i den då ;)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

supernatural
0

#39 Du gav mig en idé som jag har använt till hästen men inte reflekterat över att det funkar till hund också - ha en låda innanför dörren som man sätter någon decimeter vatten i så när man kommer tillbaka från promenaden så tvättar man tassar (och ben/mage eller annat smutsigt) direkt 😃

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Maleficum
0

#40 Är supersmart att ha så. Nu har jag tur att ha badrummet precis i hallen så skickar bara in hundarna direkt i duschen när man kommer hem och de är grisiga. På landet är det toppen för vi har både varmt och kallt vatten utanför dörren så man kan spola av dem innan man ens går in.

tulinia
0

Imorgon är det redovisning på veckans slit! Så sista chansen att finslipa är idag ;) 

Omröstning för nästa veckas trick är uppe!

tulinia
0

#7 varje gång jag skrollar ner på den här sidan blir jag förälskad i hans blick ^^

#40 Du gav även mig en bra ide med en vattenlåda :D Toppen tack!

Maleficum
0

"Bevis" på att man faktiskt kan ligga på andra hållet i toalådan också. När jag hitta honom där förstod jag helt plötsligt varför kaninen helt plötsligt börjat kissa utanför lådan så mycket (han är annars väldigt duktig toa användare). (Är från sommaren 2015).

Snuffles
0

Ska redovisning ske genom video?

tulinia
0

#45 helt frivilligt :) Det är även frivilligt att redovisa tycker mest att det kan vara kul att få se hur det gick för alla, en liten text kanske om hur det har gått att träna osv

tulinia
0

Förutom att han fortfarande sätter sig i lådan så tycker jag att han kan det här nu. Vi har provat med tre olika lådor i olika storlekar och det har inte varit något problem. 
Det jag är förvånad över är hur lätt det gick för honom att fatta att jag ville att han skulle ha alla fyra tassar i lådan. Men varför han sätter sig? Jaa…. han kanske är lat? ^^

Tyvärr så kommer inte min film med :( får försöka lösa det på ett eller annat sätt!

Ambrose
4

Såhär blev slutresultatet. Hade hoppats på att hinna träna in en ännu mindre låda, men dagen ägnades istället åt spår, långpromenad och semlor… och det är ju en helt ok ursäkt ;)

//Ambrose

Maleficum
0

#47 Fjant har också svårt att bara stå och vill helst sätta sig direkt man ska göra något (spelar inte nån roll vad egentligen) samma med min mosters hund (han är ännu värre). Gletta har vi faktiskt lärt in kommando för att stå vilket varit till stor hjälp vid flera tillfällen när hon gärna vill sätta sig (eller lägga sig) när hon ska stå.