Hur vänja in och styrka för klövjeväska?
Är sjukt sugen på att köpa en klövjeväska och börja träna med den inför framtida fjällvandringar.
Såg någonstans rekommenderas att man börjar med 5% av kroppsvikten - stämmer det i era ögon?
Sen står det att man ska öka gradvis med tiden - men mellan tummen och pekfingret, hur mycket kan man öka var gång man ökar, och med vilket intervall?
Självklart går jag efter hunden, men ändå skönt att ha ett hum, om man ökar 1% var 100:de pass, eller 10% inför varje pass :)
Han är van vid att bära väskor etc, vill jag bara lägga till, så det är bara vikt som jag behöver hjälp med :)
Gick faktiskt och fundera på detta i förrgår på kvällspromenaden! Bev lite sugen på att gräva fram Fjants klövjeväska och börja träna upp så han kan bära med sig egen filt och lite sånt småttigt så man kan ha vid vila på längre promenader. Men med honom så är det ju även det att han är gammal och har hjärtfel så vet inte om det gör skillnad i träningsintervaller mot en yngre och helt frisk hund (kommer inte träna upp så han ska bära jättetunga saker dock för det känns inte som vi har behov för).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Du kan faktiskt börja med att bara ha "bomull" i väskan (detta kan man börja med redan med valpen), för det är inte tyngden som hunden har jobbigast att vänja sig vid, utan volymen. Casper gick och släpade sidan av klövjan mot varje husvägg/stolpe/bänk/träd han hittade. 😎
Hur snabbt man ökar beror som du skriver på hunden och då speciellt dess fysik, men kanske runt 10% i varannan vecka? Så väger din hund 20 kilo och du börjar med 10 % av dess vikt (5 % skulle vara på en soffpotatis, det tror jag inte dina hundar är) så ökar du med 200 gram varannan vecka.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#2 Tack så jättemycket för bra tips! Har inte beställt vår än, men vi får låna klövjeväskor av skolan (nä, vadå, vi är inte bortskämda :D), så vi kan ju i alla fall påbörja "bomullsträning" och ev lite vikt innan "den riktiga" kommer hem.
Och nä, soffpotatis är han inte, även om han är spinkis efter fysvila i vinter 😊
#3 Vilken tur du har, för de slits ju ganska rejält under "väggsläparfasen". 😃
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#2 Hur mycket skulle man våga börja med på Fjant? Han väger ju ca 8 kg men är som sagt gammal (14 år) och har hjärtfel (om det har betydelse) och är redan van med väskan (även om vi inte använt den på länge). Ska man använda den dagligen eller bara några dagar i veckan och under hur lång tid per gång?
#5 Kör bara bomull, för det tar psykiskt på dom också, sedan fråga hans "kardiolog" om han kan bära vikt.
Jag skulle inte klövja en 14-årig hund med dåligt hjärta. Och i den åldern har han säkerligen artros också. Varför inte själv bära en liten ryggsäck med vad ni behöver?
#7 Tanken var väl mest om han kanske skulle tycka det var skoj att få ha nån liten uppgift att göra när vi är ute och går. Så är ju inte meningen han ska bära massa tunga saker. Skulle han inte tycka det är någon vidare skoj så är det ju inget jag kommer framhärda "bara för att" för vist kan jag lika gärna bära saker också om det behövs (brukar ju redan gå runt och bära på täcken och sånt nu när tempen ute inte vill bestämma sig så det blir att ta på och ta av under promenaden).
#7 Att bära en tom klövja är inte jobbigare än att ha ett täcke på sig rent fysiskt, däremot sysselsätts hjärncellerna.
#9 Precis. De kläder han hade på sig förra vintern nästan dagligen när han var med mig i stallet, där jag arbetstränade, väger (med selen han brukade ha då också) mer än vad klövjeväskan väger (var tvungen att väga för skojs skull ;)) Och då är det "bara" hans "lätta" fleecepyjamasar och angorafilt det gäller, vid slaskväder blev det ju även regntäcke som väger mer.
Jag började med en väska full med tidningspapper så att hunden lärde sig hur stor väskan egentligen är. Sedan i med 5% när hunden har koll. Tidningspappret fick vara kvar för att stabilisera väskan.
Därefter kan du nog öka med 500g totalt(250 på vardera sida) kanske varannan vecka eller så beroende på hur ofta du klövjar :)
Jag har bajspåsar fyllda med rätt vikt i sand, ärligt "lånad" från en lekplats :P
5-6 turer mellan varje ökning minst.
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se