Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 1559 ggr
lunakees
3

Mental stimulans

Hur många gånger i veckan får er hund jobba med hjärnan? :) Varje dag eller mindre? Hur många minuter/timmar per gång i så fall? Och vad brukar hunden få göra? :) Ni får gärna ge tips på aktivering man kan göra med sin hund! Jag tycker det är lite svårt att veta vad som är lagom? Lättare att förstå med promenader men det här med aktivering mentalt känns lite svårt. Berätta gärna vad ni har för ras också! Jag har en keeshond-valp så det är ju mest bara lite godisträd, vardagslydnad och miljöträning än så länge men man kan ju aldrig börja förbereda sig för tidigt 😃

jenmjao
0

Jag har en malinois på 1år. Träffar folk ibland och kör lydnad, brukar bli 2timmar (varav det är mycket passivitet när andra kör). Eller så kör jag ensam i 45-60minuter, Jag kör lydnad, lär in nya saker, skriver ner saker vi behöver förbättra m.m.
Jag kör olika jämt, Ibland 3gånge ri veckan, ibland varje dag, ibland inte alls :D Det beror helt på hur vi känner oss (jag och hunden).
Jag har en tik på 6år (schäfer/labrador) som jag kör tricks med, ibland lite lydnad, Vi kör inte så långa pass då hon lätt tappar fokus och hellre leker/gör tricks än t.ex tränar fot.

Fisherling
0

Jag har en Australian Shepherd.

Jag aktiverar henne varje dag. Ibland mer, ibland mindre. "Mer" kan vara långpromenad med olika övningar, så som att jag släpper en kotte jag hållit i, går allt från 20 till ett par hundra meter och sen skickar tillbaka henne för att hämta kotten. Hon får springa och spåra i hög takt, och hitta ett specifikt object bland hundratals likadana och komma tillbaka med det. Inkallningar, lite fotgående, beror på vad som faller mig in. Utöver det kanske jag kör ett pass med någon specifik inriktning - vissa moment i lydnad, uppletande eller budföring om jag har någon att köra med. Då är hon supernöjd och sover så gott.

"Mindre" kan vara bara vanliga promenader med lite godissök på krångliga ställen och så ett klickerpass på kvällen. Det duger för henne.

Får hon ingenting, (typ om jag är sjuk) alltså bara korta rastningsrundor och ingen mental aktivering, tja, det märks. Hon roar sig själv mycket mer då, leker med sina leksaker och rullar runt på mattan och tigger då och då om uppmärksamhet.

ifoundnemo
1

Vi har en keeshond på 3 år och en cavalier blandis på 4 år. Båda får minst 10 min aktiv mentalaktivering, dvs med mig eller min make, vad varierar men tex tricks, agility osv. Sen som mest beror på vad vi gör och hur veckan sett ut, tex har vi varit hos makens släkt och sovit där är vovvarna mentalt väldigt trötta (mycket skog, de har hundar osv tröttar). Vi har testat oss fram lite. Keesen blir extra skällig om det blir för lite och visar extremt tydligt att han inte vill längre, tex genom att gå ifrån, skälla en hel massa på en eller ge lugnande signaler, om det blir för mycket. Blandisen blir hängig och har svårt att hitta ro vid för lite och när det blir för mycket har han svårt att hålla fokus med blicken och brukar bara lägga sig oavsett vad vi gör (dvs även om man lockar med godis). Men en normal vardag med jobb, matlagning osv får dem 10-30 min aktiv mental aktivering, men har vi tex gått promenad som innehåller mental aktivering i form av miljöträning så brukar vi inte göra något mer den dagen. Men mitt tips är att testa dig fram och var uppmärksam på hur hunden reagerar och beter sig så kommer du säkert hitta en lagom nivå snabbt :)

ifoundnemo
0

Oj vad klyddigt det blev x) Men minst 10 min aktiv mental aktivering såvida dem inte fått annan mentalaktivering (ex miljöträning, ibland om vi går i ny skog blir dem helt slut i huvudet av alla dofter…), men ibland blir det båda delar, beroende på hur nöjda dem är!:)

Changrila
0

Som mest blir det varannan dag, mer troligt är det att vi tränar ihop 2 gånger i veckan. Passen brukar bli 5, möjligen 10 min per hund. Ibland händer det att de får roa sig med någon aktiveringsleksak också.

Jag har två salukis som tränar och tävlar rallylydnad.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Fialialej
0

Varje dag. Vi tränar fokuserat ett par gånger i veckan men viktigast tycker jag är att integrera mentalt stimulerande uppgifter i vardagen.

"På natten är alla katter svarta"

parsley
0

Tricks

Det finns en bok som heter Tricks som aktivering med många bra tips på konster och tricks man kan lära hunden och tydliga instruktioner för hur man lär in dem.  Boken handlar om en sheltie som fick lära sig en massa konster under en rehabiliteringsperiod, då den inte kunde motionera så mycket.  http://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?ac_used=no&search_word=tricks+som+aktivering

Nosework

Jag gör en hemgjord variant som innebär att jag lägger ut tepåsar i ett rum. När hunden kommer in i rummet får den leta efter tepåsarna.  Varje gång den hittar en tepåse så klickar jag med klicker och ger hunden en godbit som belöning. Jag har valt ett te som jag inte brukar dricka och som inte smakar mint eller citron, då jag läst någonstans att hundar inte uppskattar dessa lukter.  Vill man utveckla det så kan man ha ett par burkar och lägga tepåsen i en av dem och låta hunden leta rätt på rätt burk. 

Godisaktivering inne

Ta en muffinsplåt och lägg godbitar i hålen. Placera sedan tennisbollar över godbitarna. För att komma åt godiset ska hunden peta undan bollarna. Billiga tennisbollar finns bl a på JYSK. Man kan också skära ett kryss i en tennisboll eller en större boll och lägga godis i bollen och låta hunden peta ut det. 

Ta en plastburk med skruvkork i lämplig storlek. Lägg lite godis i burken. Skruva på korken lite lätt och låt hunden skruva av locket och peta ut godiset. Övningen är inte helt lätt, så det kräver en motiverad hund.  Jag är inte säker på att alla hundar gillar den. Vår kleinspitz gör det. 🙂

Lägg några godisbitar i en tom petflaska utan kork. Slår hunden flaskan över golvet med tassen så kommer godiset att ramla ut. Vill man göra det riktigt svårt skruvar man på korken på flaskan och vill man göra det lite lättare så skär man hål i flaskan så godiset kan ramla ut. 

Ta en dörrmatta med hål i och lägg godis i hålen som hunden får plocka ut. Jag har en testat den här aktiveringen själv, men tycker den verkar vettig. 

Det finns även färdiga leksaker för godisaktivering att köpa om man gillar det. 

Kul med en keeshond, förresten!

Agafia
0

Ta tomma toarullar vik in en sida lägg i hundgodis , vik sedan in den andra sidan och du har en budgetvariant av godisaktivering 😉 Min lilla hund far omkring som en vild för att få ut godiset .

panini
0

Småsaker gör vi varje dag, till exempel att stänga skåpluckor efter mig, komma när jag kallar, stanna när jag stannar, runda föremål och att själva gå runt en stolpe om dom gått på fel sida om den, gå fint när vi går i området och "bete sig som folk", hoppa upp på saker och så vidare. 

Ordentlig träning med syfte för tävling är väldigt olika hur ofta vi gör det. Ibland så kan vi träna varje dag, ibland gör vi inget på flera veckor. Allt beror på hur jag mår för tillfället.

parsley
0

Gillar din hund olika sorters belöning? Om inte så lek eller träna gärna in olika sorts belöning, så den inte bara vill ha godis t ex. Man kan belöna på olika sätt, t ex röst, beröring, godis, jakt (den får jaga en boll) eller kamp, där man har dragkamp med en trasa eller någon kampleksak.

lunakees
1

Tack för svar allihop! 🙂 Blev en hel del klokare nu faktiskt. Då borde det ju i alla fall räcka med typ  godissök varje dag + att springa lös? Och vardagslydnad så klart. 

#7 Tack för tips!!

#8 Det gör vi men hon får ut dom på typ tre sekunder, känns inte som att det ger så mycket längre 😕 När hon var mindre tog det tid men nu går det så fort liksom.

#10 Jaa, det går att belöna både med röst, godis, klapp och bus! Det mest effektiva är godis så klart men röst är också en favorit 😃