Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1178 ggr
Sjöstjärnan
0

Hur hämta valp utan bil?

Ska hämta hem en valp om några veckor och har ej tillgång till bil. Med tåg tar de ca 6-7 timmar och med flyg runt 1 timme. 

Tänkte först att bästa är väl tåg, men så många timmar? Hur ska jag göra med rastning?

Med flyg tar det kortast tid och man får ta med hunden som handbagage i kabinen. Vad säger ni? Vet inte riktigt hur jag ska göra för bästa lösning.

LinaK
0

Jag hade nog faktiskt tagit flyget, verkar smidigast så och vet flera som hämtat valp på det viset och det har gått jätte bra. Kan vara jobbigt att sitta så många timmar på tåget med en liten valp som kanske har lite separationsångest av att ha lämnat mamma och syskon.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Calcifer
0

Vad säger uppfödaren? Om de tycker att valpen verkar kunna klara en tågresa så kör på det, men annars kan ju flyg vara smidigare.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

supernatural
0

Min styvmamma tog våran jaktterrier-valp på flygplanet. Gick jättebra :) Det är vad jag hade gjort! Så länge de kan vara som handbagage :)

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Joyous
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hämtade Humla utan bil. Vi tog buss, tåg och fick sedan skjuts den sista lilla biten utav min pappa. Jag tyckte det var mysigt att åka med Humla, hon sov nästan hela vägen, kissade vid bytet buss-> tåg och var allmänt okomplicerad. Resan tog ungefär 6 timmar om jag inte räknar den sista biten med bil. Då hade vi ett byte vilket naturligtvis underlättade. Hade med mig toarulle, vatten och bajspåsar ifall att. Vi åkte sent och tåget var nästan tomt, väldigt skönt! Kan dock inte svara på hur det är att flyga med valp men vet flera som har åkt betydligt längre med tåg än vad jag gjorde och det har gått bra även för dem :)

Sjöstjärnan
0

Hur funkar det att flyga med hund inom sverige? behövs det något speciellt för att få flyga med djur?

Har ju ingen aning :) men tänker bara på pass, vaccinationer och grejer man vet om när djur tas utomlands!

Hornslandet
0

Buss&tåg tycker jag om valpen inte är så liten att den kan flyga med i kabinen! Åkte 6.5 timmar buss&tåg med min, funkade bra. Bäst är ju om det är flera byten så man har chans att rasta, och ta med handdukar och rengöringsmedel så du kan vara snabb och göra rent om olyckan ändå är framme. Tror alla runtom dig förstår och respekterar att det kan hända med valp, särskilt om du tar rent efter den! Se bara till att djur är tillåtna där du åker!

VildaVittra
0

När jag hämtade Navdi åkte vi hem på natten, hon sov hela vägen, så nattåg?  Tåg stannar ju dessutom några minuter här och var och valpar brukar ju kissa på allt möjligt underlag.
Jag tycker flyg låter värre, då ska ju valpen sitta i bur på golvet och man kan inte hålla den i famnen om den är orolig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Calcifer
0

#7 Fast stämmer det alltid? Jag har flugit inom Sverige några gånger och då har det funnits de som haft en liten hund med sig och de har haft den i en sovsäcksliknande grej och i famnen utom vid start och landning. (Det har alltså handlat om valpar modell mindre.)

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Kapitulerar
0

Vi häntade vår valp med flyg. Det gick jättebra, var bara start och landning som var lite läskigt.

Elsis matte
0

Jag har hämtat båda mina med 4,5 timmes tågresa utan problem. Då har jag inte rastat utan valpen har sovit i mitt knä hela resan (utmattande med intrycken på stationen). 6 timmar är ju lite mer, men vad gäller tåg så finns det ofta lite längre uppehåll på vissa stationer och du kan kolla upp i förväg hur det är på er sträcka. En möjlighet är ju också att lägga in ett byte med flit, lite beroende på hur mycket väntan det innebär förstås…