Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 1067 ggr
[Nalle-]
2016-06-07 21:07
0

Apportering

Nu efterlyser jag tips och råd av er kloka Hif-are! Tråden gäller apportering med apportbock, och alltså inte jaktapportering, bör kanske tilläggas. 

Jag har stora problem med att lära in en vettig apportering på min hund (storpudelhane, 3 år). Började med momentet innan han var året gammal och då tyckte han den var rätt äcklig, så då fick jag tipset att leka in apporten. Då tyckte han det blev roligt, men alldeles för roligt. Sedan dess har jag haft stora problem med tugg. Har tänkt att det "bara" är att träna bort men det var inte alls så lätt som jag trodde, särskilt eftersom att jag (tyvärr) lät tuggandet bero innan jag började försöka jobba bort det. 

Som det är nu har jag tränat på två sätt. Dels att jag har sagt kommandot, men fortfarande hållit i apporten så det blir ett motstånd. Precis när han biter i den ordentligt har jag klickat och gett honom en godis. Men vi är fortfarande nere på att han håller den i typ en millisekund, trots måååånga repetitioner. Vi tar oss alltså inte vidare. 

Det andra sättet är med omvänt lockande. Har hållit upp en boll, gett honom apporten och tuggar han inte får han ta bollen i stället. Tuggar han lirkar jag bara ut apporten igen. Blir lite samma sak där, att vi inte tar oss vidare. Uppfattar det som att han inte kopplar vad det är som ger belöningen. 

Har även testat att låta honom apportera andra föremål (typ slevar och liknande) och då har han inte alls lika lätt till tugg, men så fort jag byter till en apportbock tuggar han. Har testat med metallapport men den får jag honom inte att apportera ännu. 

Vad är era erfarenheter av detta? Finns det andra sätt som skulle kunna fungera? Apporteringen är främst tänkt för brukset, vi tävlar i appellklass nu men siktar även på högre klasser.

MonicaBO
2017-02-01 13:48
0

Hej! Är i ungefär samma situation som du. Det där tuggandet är inte lätt att låta bli tycker min hund. Har varit envis och provat med metallapport och där går det lite bättre men inte helt bra. Då blir det gärna lite mer lek. Men bättre och bättre går det. Det där med att passivt bara sitta och hålla någon i munnen ligger inte riktig för min Riesen så det är till att kämpa vidare. Det som dock funkat rätt bra är att kampa med trasa då han varit duktig och lämnad över apporten till mig. Det har byggt upp intresset och för att lämna över apporten til mig och inte leka själv med den istället. Lycka till!

tulinia
2017-02-01 14:53
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Apporteringen kan vara en plåga även om man har en apporterande hund. Just apportbocken hade vi också väldiga problem med vad gällde tuggande. För Felix är det en träpinne och såna ska man ju tugga på tydligen ><  Vi tog bort den helt ur träningen och började med dummys istället. Tog bort snören och handtag så att han inte kunde tugga på dom och sen så började vi från början. Klicka för en halv sekund, klicka för en sekund osv. Vi höll på hur länge som helst innan han började förstå att han skulle ha den i munnen.  Vi smetade till och med in den i harbajs (alla medel är tillåtna) för att den skulle bli intressant för honom. Vi såg hela tiden till att föra apporten ifrån honom och aldrig mot honom. Även om han ville ta den så fick han kämpa lite. I början var det verkligen betoning på lite.  Så fort han tog någonting i munnen spontant så gick vi helt bananas och berömde och hojtade och stojade MEN vi tog aldrig det han hade i munnen ifrån honom.  Vi tränade dagligen i två-tre månader innan han fattade att han skulle ha det vi sträckte fram till honom i munnen en längre stund. Sen när han väl greppade det så tog det nästan lika lång tid för honom att fatta att han kunde ha någonting i munnen medan han satte sig ner.  När han väl fattade vad vi ville att han skulle göra så tog vi fram apportbocken igen. Men vi har varit noga med att varken dummys eller bocken är leksaker. Man får leksaken om man kommer med apporten. Men det är mest för att vi ska använda honom i jakt sedan och då vill vi inte att han börjar leka med viltet >< 

Har inte gett dig så mycket konkreta tips, ville mest bara dela med mig om att det går bara man kämpar vidare. Jag kände jättelänge "vad är det jag gör för fel…" och kände mig totalt misslyckad. Han ska ju ändå ha det i blodet! Vissa gånger satt jag med den där j**la apporten i munnen bara för att visa honom hur han skulle göra. 
Ge inte upp, backa i träningen och ställ inga krav och om du känner dig frustrerad ta en paus. Allt går, vissa saker tar bara lite extra tid. 

Men ifrån att ha en tuggande hund så har vi klarat detta (hoppas att bilden kommer med nu) så ingenting är omöjligt!

Joyous
2017-02-01 15:05
1

Kan du hålla i ett föremål (ej apportbock) medans din hund aktivt går fram, griper, håller fast och lägger tyngden bakåt? Kan den sitta med andra föremål i munnen (med omvänt lockande som hjälp) utan att tugga/släppa? Alltså något som inte är en apportbock, typ ett mjukt rep, något i gummi eller liknande? Eller blir det då samma sak som med apporten, att det bara fungerar någon sekund? Jag har nämligen haft stora svårigheter med att få Humla att gripa och hålla fast metallen men det har blivit ljusår bättre sen jag började använda flera föremål och variera mellan dessa. Kan förklara mer om du vill men det kräver lite att hunden kan gripa och hålla andra grejer på ett önskvärt sätt. Därför undrar jag om det fungerar bra med andra föremål :) Har du förresten en tydlig plan och tydliga kriterier när ni tränar? Alltså vet du hur du ska stegra träningen eller blir det mest att du håller dig på en nivå som du är säker på att hunden klarar av? Jag tänker tex på när du belönar. Belönar du alltid efter en millisekund skapar du ju samtidigt en förväntan hos hunden att belöningen alltid ska komma då och du lär också hunden att det är så som momentet ser ut. "Bit i apporten en sekund och sen får du belöningen". Jag tror att det är superviktigt att du vågar gå framåt, om så bara yttepytte lite, det är bättre än att inte gå framåt alls. Vad gör du när det blir fel? Retas du med belöningen/apporten och riktigt visar hunden vad den just missade? Och vad har du för belöning? Med Humla och hennes metall har belöningen spelat stor roll. I början vägrade Humla metallapporten helt. Hon låtsades bita i den men satte inte ihop munnen alls. När jag tog fram oemotståndlig belöning (mammas hemmagjorda köttbullar, stekta i mycket smör) så var det som att hon helt kom av sig och hon både höll och drog i metallen vid det träningspasset, till min stora förvåning.