Svår vid kloklippning. Tips?
Hej! jag har alltid haft relativt lätta hundar vad gäller kloklippning, men våran nuvarande mallevalp är livrädd. Försökt att bara hålla fast och klippa, det går inte, han blir aggressiv. Försökt muta med gott godis, funkar inte alls. Har försökt ta en klo per gång bara och det är det som funkar bäst. Tyvärr bli klorna rätt långa så de måste ju klippas mer regelbundet. Försöker pilla på tassarna och klorna när vi gosar men han börjar flåsa direkt och får panik, stackarn.. Alla tips mottages tacksamt, vilket gärna slippa droga honom hos veterinär, vill att han ska acceptera klotången. Funderar på kloslip men känns som ett sånt slöseri om den nu är lika jobbig för honom. Ska köpa en ny, riktigt vass klotången så det inte knäpper till så mycket när man klipper. Tillsvidare får det bli en klo per dag typ..
Min unghund tyckte att det var jättejobbigt med kloklippning förut. Det som fungerade för oss var ungefär det här:
Torka tassarna med handduk efter nästan varje promenad, även när det inte behövdes, bara för att hon skulle vänja sig vid att jag höll på med tassarna. Då stod hon kopplad i hallen och var så inne på att jag tog av utrustning m.m. att det inte blev speciellt dramatiskt.
Klappa ner över benen vid mysstunder.
Bestäm en kloklippningsrutin (och anpassa den efter vad som borde fungera bäst för hunden såklart). Vissa är ju lugnast när de får stå, andra när de sitter eller ligger. Min unghund fick lägga sig i fåtöljen med tassarna ut över kanten. Sedan fick hon en tuggpinne (sådan som är mer som godis än tugg) och under tiden hon åt den så höll jag på med tassarna. De pinnarna fick hon BARA när det var kloklippdags Då kunde jag även klippa en klo här och där.
I början blev det inte många klor alls och vi fick istället hålla på lite varje dag. Nu för tiden hoppar hon självmant upp i fåtöljen och lägger sig på rätt sätt när jag tar fram en sådan godispinne. Jag kan lugnt klippa klorna och kan avsluta även om hon hinner äta upp godispinnen. I början var det bara "klippa det värsta på de klor som hinns med innan hon ätit upp pinnen".
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Min dotterdotter hittade detta och tipsade mig för det går inte att klippa klorna på min hund.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Tusen tack för svaren! Ska testa alla dina tips.

Att använda elektrisk fil kan funka bättre för många hundar, som den som #2 rekommenderar.
Annars är det väldigt viktigt att verkligen ha en vass klotång
Nu lyckas jag inte hitta videon på youtube, men det finns en metod med att ha en skål med godis framför hunden som den inte får ta ur, men den ska stå och titta på/fokusera på medan man klipper och för varje klo tar man en godis ur skålen och ger till hunden. Det involverar inget tvång, utan hunden väljer själv om den vill ha godis eller ej, vilket kan vara bra för rädda hundar, när de känner att de har ett val.
Den metoden kör jag med mina damer som är rätt skeptiska, funkar bra för oss. Innan har jag använt min manners minder (godismaskin med fjärrkontroll), men det är skönt att slippa stå och klicka på fjärkontrollen med foten. ;)
Det kräver ju dock en del självkontroll från hundens sida och det kan ju vara svårt med en valp eller vilken hund som helst som inte är van vid självkontrollsövningar.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Kanske dum fråga, men har du testat att göra det när han är tröttare/mer avslappnad? Samma sak oavsett när? Annars tror jag mest som #1, låter ju som han inte alls vill bli tagen på tassarna..så det är väl där det hela börjar !
Jag lär in oavsett hur svår eller lätt hunden är att den ska vara stilla när jag masserar tassen, Sen klappar med klosaxen, senare klipper. Jag kör ett "vänta" kommando, och säger till när det är slut.
Min malle gick ifrån att vara rådäckad vid kloklippning till att vakna och rycka till och inte vilja, Tränade in direkt att belöning kommer såfort du är stilla, Godis, kött, mjukost eller leksak, allt beror på vad han värderar högst.
Min tik hade en period där hon också tyckte det var väldigt jobbigt. Jag började fila klorna med en fotfil (sån vanlig, för tvåbenta) istället, vilket hon accepterade bättre. Lugnt och metodiskt, men utan att låta henne slippa undan och med några väl valda mys- och gospauser. När hon sedan blev helt trygg i det övergick jag efter något år till att klippa med klotång igen, men jag tar fortfarande det sista med filen då jag tycker det blir bättre. Belöning, typ godis, fungerade inte för oss eftersom hon inte kan slappna av när hon förväntar sig belöning. Numera somnar hon alltid vid kloklippning, så det är nog ett gott betyg.
Hur är hunden i all övrig hantering? Har han stor integritet?
Har testat att klippa när han är helt utmattad efter en dag i hundgården. Men han piggnar till snabbt och får panik ändå. Han är en väldigt lugn malle och genomsnäll. Man kan göra det mesta med honom utan problem förutom att pilla på tassarna. Ska läsa alla tips i tråden och testa mig fram. Tack alla!
I rastgården alltså men andra hundar för att förtydliga. Inte att han är ensam i en hundgård hela dagen.
I rastgården alltså men andra hundar för att förtydliga. Inte att han är ensam i en hundgård hela dagen.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag ligger hemma sjuk, dessutom med en hund som inte får göra särskilt mycket idag pga brända trampdynor (ingen fara med henne men ingen fysiskt aktivitet på några dagar) och därför tog jag mig friheten att filma en video där jag försöker visa hur jag har jobbat med det här med min hund. I videon visar vi ett sätt som man kan träna på. Jag har framförallt använt det som grund vid hanteringsträning med okända människor. För ett tag sedan tröttnade jag dock på att Humla alltid ryckte i tassarna under kloklippning och började då använda mig utav detta sättet även i den träningen, med bra resultat! Jag orkar inte riktigt gå igenom vad vi gör i videon men undrar du något är det bara att fråga. Tanken är iaf att hunden ska ha hög förväntan och fokus på belöningen och ska fortsätta ha det, oavsett störning. Jag fick dela videon i två delar. Del 1 är själva grunden och det ska du låta ta lite tid. Om du är noga med grunden i del 1 kommer ni få det betydligt lättare i del 2. Del 2 handlar egentligen bara om hur man långsamt kan lägga till mer och mer hantering. Det viktiga om du vill träna så här är att anpassa träningen efter din hund. Ha inte för bråttom. Träna korta stunder varje dag. Använd bra belöningar och lägg till steg och delar som ni behöver jobba med! Hoppas det kan vara till någon hjälp :)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Del 2
Tack!!!