Hundar iFokus

Hundar

Etikett: pälsvård-omvårdnad
Läst 1971 ggr
CissiD
0

Position för kloklipp/kloslipning

Jag håller på att sakta lära min hund att kloslipen är ett roligt verktyg. Detta för att vi alltid har en brottningsmatch varje gång vi klipper klorna. Vilket resulterat i för långa klor, en stressad matte som bara ser klorna bli längre och en hund som är rädd vid kloklippningen. Men detta är ett långtidsprojekt då jag vill ha absolut lugn och inga rädslor.

Men nu börjar jag komma till att lära in en position för kloslipningen. Men vilken är bäst? Jag vill kunna se klorna ordentligt så att jag inte slipar för långt eller på något sett gör det obehagligt för honom. Jag funderar på att ha honom liggandes på sidan. Kanske på ett bord? 

Hur har ni era hundar när ni klipper/filar klorna? Vilken position skulle ni rekommendera?

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Herveaux
0

Jag är i samma process och håller på att vänja in kloslipen istället för klosaxen.

Passar på att fixa med klorna när Pitcher ligger på sidan i soffan med tassarna lättillgängliga. Jag sitter på golvet nedanför.

// Harley

CissiD
0

#1 Ja det har jag gjort ett tag. Men jag känner att han nog skulle må bra av en rutin krig kloslipen. Han har senaste tiden fått för sig att jag ska klippa klorna på honom när som helst och gått undan. Hade velat att han slapp den känslan. Om jag har samma rutin varje gång så tror jag han kan känna sig tryggare i vardagen. Om du förstår hur jag tänker? Han lär sig rutiner snabbt och han brukar gilla dem. Vill inte att han ska koppla ihop soffan/sängen med något som kan vara obehagligt. Så vid eventuella misslyckanden så vill jag inte att han ska tro att bara för att jag tar i tassen i soffan så är det dags att klippa/slipa. :)

Herveaux
0

#2 Förstår precis hur du tänker. Kan det räcka med att du tex tar fram en speciell filt eller liknande och lägger i soffan när det är dags för tassvård?

Kanske i kombo med ett inlärt
gå-och-lägg-dig-i-soffan-det-är-dags-för-kloslip-kommando?

// Harley

Haztparken
1

Min äldsta ligger på rygg mellan mina ben när jag sitter på golvet för det tycker jag är bekvämast för mig utan att jag får stå i någon konstig position och kan ta min tid.

Min yngre har jag kört samma variant men hon blir helt stel då hon ogillar det så hon håller sina framben helt sträckta 😃 så jag når inte så bra så nu har jag börjat med att hon får stå upp på trimbordet och så håller jag tassarna som när man ska kratsa en hästs hov, det tycker jag funkar bra. Lite sämre position för mig själv tycker jag men går snabbare då hon är mer medgörlig.

Mina förstår ju exakt vad som ska ske bara jag tar fram klosaxen. Jag tror också på rutin så prova dig först fram till vad du tycker känns bäst och vad din hund känns mest avslappnad i för position och nöt sedan in det.

JoannaLi
0

Jag lägger labben och whippen på rygg mellan benen. Jämtarna står upp, så klipper jag som när man kratsar en hov, medan jag stödjer dem med en axel så att de trycks mjukt mot vägg/dörr på andra sidan. Då känns det tryggare för oss båda, och jag är också säker på att hunden inte vandrar iväg. 

.)

swapp
0

Jag sätter upp min hund på ett bord så jag ser ordentligt. Har en lampa riktad mot tassen också. Brukar köra en tass per dag när jag ska klippa klorna. Klipper först yttersta biten och kör sedan kloslip hela vägen tills jag ser att pulpan börjar.

Det brukade vara en kamp för mig att klippa klorna, men det har blivit så mycket bättre när jag gick över till kloslip, han har lärt sig att det inte gör ont längre eftersom jag aldrig klipper för långt med tången.

Så mitt tips är att sätta upp hunden på ett bord (ha hunden ståendes), ha stark belysning så man ser bra, och stoppa in godis i hundens mun då och då medan man slipar så det blir en positiv grej!

★

CissiD
0

#3 Absolut en filt kan ju vara en jätte bra idé! Då slipper han fundera på om klorna kommer göras och jag kan ändå sitta bekvämt medan jag slipar. :D Den tanken hade inte ens slagit mig. 

#4 Sant alla saker funkar inte för alla hundar. Liggandes på rygg hade ju varit drömmen då hade jag sett ordentligt under klon. 
Nu har jag ju klosaxen och den är han livrädd för. Han vet precis vad som ska hända men jag kan ibland känna att han har en oro över att jag ska ta den även när den inte är i närheten. Därför tänker jag mig en större mysigare rutin så han aldrig behöver gå och oroa sig i vardagen. Jag kanske överanalyserar men jag gillar inte när han går och gömmer sig för att han tror jag ska ta fram klosaxen. 

#5 Ja det hade varit enklast men jag tror det passar en större hund bättre. Eller jag kanske tänker fel? Rygg hade ju varit toppen så kanske ska ha det som målbild även om det tar extra tid att komma i mål. 

#6 Ja bord hade jag funderat på med. Vore ju enkelt för min rygg. Där står han ju aldrig så han kommer ju fatta var det handlar om utan tvekan. Du har inte upplevt att din hund betet sig underligt på bord typ i utställningssammanhang? Om du nu ens ställer ut eller har en så liten hund som står på bord då vill säga. :) Vill ju inte att han ska tro att det är kloklippningsdags när vi är på första utställningen bara för att han alltid står på bord hemma. Men det är iof kanske inget problem om jag faktiskt får till det att bli trevlig stund istället för fajt och rädsla. Ursäkta mitt svamlande. 🤪

JoannaLi
1

#7 Det beror nog på hur ont du vill ha i ryggen, och hur kreativ du vill vara ;) :D 

Det skulle nog kunna gå att sätta armbågen (från armen närmst hunden) mot bogen istället för axeln, om man inte har en allt för vild hund. 

Ryggen är sjukt smidigt, det måste jag säga. Labben lägger jag en handduk över bröstkorgen och klämmer ner den under mina ben när han ligger på rygg. "Hemma-thundershirt", ger lite lugnande tryck (håller ej fast) och förhindrar det allra vildaste krängandet. :)

CissiD
0

#8 Lite osäker på hur du menar. Tror du det fungerar på en liten hund med inte så långa ben? Vill helst undvika ryggverk då jag redan har problem med ryggen. 
Haha vild och vild bara när han inte vill var med. 😉

JoannaLi
0

#9 Då hade jag ej rekommenderat min stående metod, det är svårt att hålla fokus på att hålla en korrekt ryggposition när man ska leta upp en tass + klo + klippa rätt :D  

Haha!

Elsis matte
0

Jag har oftast mina hundar på köksbordet när jag klipper, bra belysning, bra för ryggen och en tydlig situation för hunden. Jag lägger ut en filt och hundarna får själva hoppa upp (via stol). De ligger på sidan och jag sitter på stol och klipper. Om du har tid, tålamod och vill göra situationen så positiv och stressfri som möjligt kan jag rekommendera att jobba med frivillig hantering, lite som man gör på zoon. Lär hunden att inta positionen mot belöning, öka gradvis utmaningen och ge den möjligheten att säga nej genom att bryta. https://youtu.be/U6YSSsisSOg

CissiD
0

#10 Ja du har nog rätt! Men då vet jag en position jag iaf inte ska använda i dagsläget :)

#11 Haha vad roligt det är så jag gör fast jag har massor av små steg för att komma till att få börja. Eftersom kloklippning idag är tvång så vill jag ha kloslipning helt frivilligt. Klorna måste ju göras även medan man tränar därav vill jag separera dem så mycket det går. Målet är att han ska ligga och slappa eller till och med sova medan jag slipar. :) Köksbordet hade ju varit bra får fundera på hur jag ska få honom säker där uppe. Han är inte direkt förtjust i bord. Än! :D

Kitten86
0

Mina hundar har jag lärt in från ung ålder att jag sitter på golvet med dem liggandes på sidan och masserar och "myser" sen har jag sakta inkorporerat annat jag vill kunna göra i denna position som borstning av päls och kloklippning. Vid borstning ligger mina hundar på sidan (på "tvären") mellan mina utsträckta ben och vid kloklippning ligger de på rygg där jag använder benen för att ge dem stöd på vardera sida. Det blir lugnt och avslappnat och jag ser klorna bra. Nu räcker det med att jag sätter mig på golvet eller marken med utsträckta men så kommer dem och lägger sig och är redo för massage och mys ;)

LinDajSon
0

Den äldsta står alltid, jag skulle inte kunna klippa honom liggande för då känner han inte att han har kontroll över situationen. Den näst äldsta sitter. Den näst yngsta lägger jag på rygg i mitt knä. Den yngsta vill helst sitta/ligga över mig i soffan (så att man både får pedikyr och god samtidigt…), tar jag fram klotången springer han dit på en gång. Kan inte klippa de andra när han är i närheten för han puttar undan dem och slänger ena tassen i ansiktet på mig. Han är som han är, lillsnoddas…

peafie
0

På rygg mellan benen i soffan. Min nuvarande brukar tycka det är mysigt och somna, men så är hon en riktig gosfis också.

Bloggen     ○    Instagram

CissiD
0

#14 Ååå vad jag gett för att ha lyckats få in en sådan positiv reaktion av kloklipning! 😍 Men tyvärr är det så när man är nybörjare och speciellt svarta klor man tror man vet vart pulpan är men det gör man inte. 😟 Men vi gjorde så gott vi kunde och jag hade läst så mycket om det men fel gör man ändå. Jag ska nog lyckas till slut jag med.🤓

Tack  för alla idéer allihop! Jag ska testa mig fram vilket som känns bäst för mig och vovven så ska vi nog lyckas få till kloslipningen så den blir mysig istället för brottningsmatch som kloklippningen. 😍

Kitten86
0

#16 Med svarta klor är ett tips att klipp lite åt gången och gör istället fler klipp per klo för att på så sätt "skala" ner klon till rätt längd utan att klippa i pulpan ;) Själv brukar jag även runda till klon med hjälp av klosaxen för att slippa fila vassa klor…

LinDajSon
0

#16 Jag slet i ett halvår med att få min äldsta att acceptera kloklippningen så jag vet precis hur jobbigt det kan vara… han har haft nåra återfall också uner åren så då har man liksom fått börja om… Vissa hundar är lätta och andra kan vara jättesvåra! :) Och ja, svarta klor kan vara kniviga att klippa… huvaligen!

Hornslandet
1

Tänkte på denna tråd igår när jag klippte min valps klor.. Gjorde inget annorlunda än när jag gör annan hantering, lägger honom i knät/framför mig ungefär som när jag ska kolla öronen/kamma honom eller när jag bara vill kolla igenom nått annat på honom.. Brukar ta honom i tassarna en hel del annars med, han har tydligen börjat tycka det är ganska skönt när man går igenom så det inte sitter skit därimellan osv.. Klosaxen skapade ingen ytterligare rädsla eller problem faktiskt! Var bara att ta tassen, hålla vid klon och klippa! Jag tror att om man kör "ryggsäcken" eller vad ni nu vill kalla den, samt hanterar hunden mycket, så blir även kloklippningen lättare!

russin
0

För mina hundar är synen av kloslipen den som gör att dom vet vad som ska göras - inte hur dom sitter/står/ligger 🙂

Senaste tiden har dom fått stå på ett bord så jag ska se mer ordentligt, men det tär galet på ryggen. Bättre sitta ner med hundarna liggandes på rygg i mitt knä. Tidigare större hundar har fått ligga på sidan på golvet, men vilken metod som är bäst är vad man själv är bekvämast med.

Momos
0

De i affären som klipper våra (jag blir en svettigt skakigt vrak så) står bakom dem och tar upp tassarna likt en häst. Tydligen blir det bättre vinklade klipp + att de kan se pulpan under klon på det sättet (även på de svarta tror jag?) 🙂

Hornslandet
0

Jag tänker att man efter ett tag lär sig hur lång klon "ska" vara? Man måste väl inte klippa den så den blir så allra kort som möjligt, bara den inte är för lång? Så är det mindre chans att klippa fel..?:D

CissiD
0

#17 Ja det är så jag gör idag men som nybliven hundägare visste jag inte det. Jag var så säker på att jag visste vart pulpan satt men nähä då så fel jag hade. 🤪

#18 Ja precis! Har jobbat i perioder med detta men att klicka in något som måste göras en gång i veckan oavsett om han är bekväm eller ej har gjort många bakslag. Därav bestämde jag mig för att införskaffa denna kloslipen så att jag skulle kunna ha ett helt nytt redskap som inte betyder obehag. Men det tar lång tid då han inte alls gillar när jag sätter något på tassarna. Jag får knappt hålla i klickern och hålla i tassen. Den kanske också går att klippa med.. OJoj🤐

#19 Ska definitivt testa att sätta in annan hantering i samband så att inte allt fokus ligger på klorna. Det kanske kan göra att han slappnar av lite. Tack för tipset! 

#20 Haha joo de är ju bara det att när Pascal ser klosaxen springer han och gömmer sig. Jag råkade lägga klosaxen bredvid klickern i ca 20 minuter i somras han är fortfarande skeptisk till klickern sen dess. Och den använder vi till allt skoj och innan älskade han när jag tog o klickern. Han associerar allt möjligt till kloklippning. Därav tänkte jag att jag kunde göra det mer klart för honom så han slipper gå runt och leta egna associationer. 😎

#21 Ja det har du rätt i jag gillar att se klon underifrån när jag är osäker på hur långt det är kvar. Så det kan nog säkerligen ligga något i det.

#22 Nu klipper jag inte i pulpan men som nybörjare gjorde jag det och attans vad snabbt han fattade att den där mojängen inte va kul. Tyvärr har han något för långa klor så jag hoppas att slipningen kan bli bra så vi kan få ner dem lite. Jag är inte den som måste ha överdrivet korta klor ser inte anledningen till hetsen men han har längre klor än jag är bekväm med. Dock inget som veterinär påpekat så så hemskt långa är de inte.