Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 948 ggr
Ella s
0

Hund som skäller vid besök

Hej, min fina kille Elliot. En tio månader gammal cocker/cavalier/tibbe har sedan ungefär tre månader tillbaka börjat skälla outhärdligt mycket vid besök. Han skäller inte när det plingar utan när besökaren kommer, då ställer han sig och skäller ut vår gäst i flera minuter, och trots att de kanske kommer någon gång ibland är det samma sak varje gång. Män skäller han på mest. Jag upplever att han är mycket stressad när besökare kommer, och då bryr han sig inte ens om godis. Är det någon som vet var detta beteende kommer ifrån, och hur man löser detta problem?

Herveaux
0

Har ni provat att ge honom en uppgift, tex att han ska sitta stilla på ett visst ställe medans besökaren kommer in och hänger av sig ytterkläderna?

Då får han något att koncentrera sig på och vet vad han ska göra i situationen.

Hur agerar gästerna när de kommer, vill dom klappa och busa med vovve när han lever om?

Prova att be dem att fullständigt ignorera, inte ens ge vovve en blick, och när väl vovve är lugn kan dom få räcka honom en godbit.

// Harley

Ella s
0

Tack så mycket för svar. Vi har försökt att säga till honom att sitta och stanna en bit bort, men han skäller istället hysteriskt därifrån. De flesta gäster försöker gå fram till honom, och kollar på honom och är väldigt på. Då upplever jag att Elliot kan bli rädd/stressad, har försökt be gäster att bara ignorera honom men han skäller ut dem i flera minuter iallafall. Ska försöka se till att be dem att ge honom godisbilar så kanske han blir lite mindre stressad.

Herveaux
0

Ah, jag förstår, då låter det som att det kan vara en bra idé att helt ignorera hunden om han verkar tycka att gästerna är för påträngande.

När en hund väl har gått upp i varv kan det vara svårt att få dem att ta godis, det bästa är att ge när hunden har landat igen.
Brukar också vara lättare för hunden att koppla ihop tyst hund + gäst = godis.

Vet hur svårt det kan vara att få andra att förstå hur man vill att dom agerar runt ens egen hund, man får vara envis och tydlig.
Folk har en tendens att glömma bort sig när en söt pälsboll är i närheten.
Ditt hem, din hund, dina regler, punkt.

// Harley

hemul
0

För att undvika problemet lite (tänker på grannar som kanske klagar och så) skulle du ju kunna gå ut och möta gästen, om du vet att hen kommer alltså. Det kanske är bra för hunden också, att mötet blir lugnare. För jag antar att han inte skäller ut folk ute? Går det bra kanske ni kan stegre det vartefter. Först möta en liten bit hemmifrån, sen möta utanför ytterdörren, i trappen, ha dörren öppen när nån ska komma…

Bara en tanke. 😉

Ella s
0

Tack så mycket för alla tips, ska verkligen använda mig utav dessa tips!

Elsis matte
0

Håller med föregående! Informera gästerna i förväg om att de ska låta hunden vara, och varför. Möt dem en bit från hemmet och gå tillsammans hem. Påminn om nödvändigt vad som gäller. Undvik att använda godis för att locka hunden till gästen, det kan skapa frustration. Om godis används bör det släppas eller slängas ut på golvet, så att hunden inte måste ta närkontakt.