Koppelfunderingar - två hundar
Jag har en 3,5-åring, och jag har en valp på snart 15 veckor. Om jag går ut med dem var för sig är de lugna, och har kontakt med mig. Men - tar jag ut dem tillsammans går det livat till. Dels ska valpen följa den andra hunden hela tiden, och dels ska de busa och göra rusningar hit och dit.
Så - hur ska man träna för att få lite mer struktur och lugn? Jag skulle vilja att de lär sig att när vi går ut så är det inget bus i kopplet. Då går man lugnt, som de gör när de är ute med mig ensamma.
Nu har ju jag aldrig haft två hundar samtidigt. Är detta normalt? Brukar det lugna ner sig när valpen blir lite äldre?
Fokusera på den äldre. Ja, det är helt normalt att de går igång när de är tillsammans. Din valp är jättemycket baby och tycker att allt är skitspännande så fokusera på att få din äldre hund, som redan sett och hört allt, att gå lugnt. Ignorera valpens upptåg och lägg all din uppmärksamhet på den äldre för om den är lugn så smittar det av sig, då kanske det faktiskt är så man ska göra.
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
Testa att gå med en kompis eller liknande, då kan du ha ena hunden och hon den andra. Om även det är etr problem öka distansen lite. Träna dåfintfint koppelgående helt från början. Även om dom går fint, belöna och så. Går det bra kan ni minska avståndet. Försök sen att bara röra kopplet, men kompisen eller resp håller fortfarande. Sen håller ni båda, sen håller du. Träna varenda lilla step :) till sist kan kompisen själv börja öka avståndet, så att det inte blir hennes närvaro. Detta kommer nog ta ett tag och även om ni lyckas en dag kan det dagen efter behövas börjas om igen. Man måste repetera lite :P
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Och jag håller även med #1 försök hålla den äldre men även dig själv. Ignorera dom beteende och gå inte i panik, bli stressat, eller likn. Håller du sig lugn känner hundarna av det pch det skapar en generellt lugnare miljö :)
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Ja det är normalt! Nyx hängde i Dafnes öron hela promenaderna när hon var liten. Dels gick det över med tiden för att hon mogna och inte bara ville leka hela tiden men också för att jag avbröt och visade vart jag ville ha dom. Dom går nu antingen tätt intill varandra eller Dafne på höger sida av mig och Nyx på vänster. Klart dom kan flänga rundor men i grunden vet dom vad som gäller nu. Tar sin lilla tid så är bara att avbryta när dom börjat och sen belöna och visa hur du vill ha det.
Mina storpudlar var i början väldigt flängiga båda två, skiljer inte ens 1 år mellan dem men nu går de oftast som "folk" om jag säger till dem, Estelle den äldsta är faktiskt den som mest drar igång karusellen med att studsa upp och ner som en känguru. Händer i princip varje dag precis när vi går ut, pudlar är ju för övrigt en överglad ras men de slutar när jag säger till dem.
Mina var exakt så. När det skedde sa jag alltid till den äldre hunden, (alltså när dom lekte). Sen när det problemet var borta började båda dra, sa ännu en gång bara åt den äldre, Sen blev hanen (yngre) könsmogen och då blev båda tillsagda om något skedde. Fortsatte gå ut med båda varje dag, något jag vill kunna göra därför ska det funka. Ibland är det bättre ibland sämre, Dom skulle dock inte få för sig att leka med varandra på promenad (om jag inte går till deras "lekplatser") i koppel. Det är oaccepterat det vet dom, Blir inte kul för dom som trasslar in sig eller mig som håller i dom.
Helt normalt och det går över :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Åh, det låter ju betryggande. Tack för svaren.
Jag har inte gjort det krångligare än så att jag sagt till den som stojar.
När man går ut med mig så stojar man inte med varandra , man håller sig på en sida av mig (man ska INTE gå som om man spelade snake) och hålla min takt.
Hundarna lär sig fort.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Träna med lagom trötta hundar, en i varje hand. Är de vana att träna fot kan man träna det med båda samtidigt med godisbelöning. Har de tur tävlar de lite om att vara duktigast.
Man tjoa upp de lite lite (om de inte fixar det själva), så att de är tror att de ska leka, och sedan få de att sitta still på varsin sida om en, sedan kan det vara början på en fotövning.