Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 2335 ggr
Snuffles
0

Hund juckar på annan hund

Min hane brukar stå och slicka på min systers hund i öronen och mellan benen (det är också en hane) och om han ligger ner så klättrar han upp på hans rygg och juckar. Är det här ett stressrelaterat beteende eller är han bara översexuell??

jenmjao
0

Hur gammal? Gör han såhär i något annat tillfälle? Fastna rpå lukter utomhus?

Snuffles
0

#1 3 år. Ja det gör han väl, inte överdrivet dock. Kom på nu att han gör samma sak på gosedjur ibland.

jenmjao
0

#2 Översexuell är ju något man verkligen märker. Är en löptik i närheten kan inte min hane slappna av (inte ens hemma, ute har jag inte testat än). Han juckade på allt och slickar min tik i rumpan hela tiden, Jag börjar dock misstänka att inte ens han är översexuell dock "tonåring". Har han alltid varit såhär?

Herveaux
0

Är din systers hund kastrerad?
En del hanhundar (bla min egen innan han kastrerades) kan uppfatta kastrater som "tikar" och uppvakta dem.

// Harley

Snuffles
0

#3 På gosedjur ja, han har aldrig juckat på någon annan hund än min systers dock. #4 Nej, han är inte kastrerad.

landsbygdsbo
0

dominansbeteende. en alfa-hund tolererar inte att bli riden på. Du kan se samma beteende hos tikar när alfadjur mobbar ner andra..

jenmjao
3

#6 Hmm.. Så du anser att min hane visar dominans emot mina kuddar 🤪?

JoannaLi
0

Stressbeteende. Är han översexuell hade han fokuserat på tikar, och inte hanar, kastrater och gosedjur enligt mig. 😊

Snuffles
0

#8 Men han är väldigt lugn för övrigt. Vad kan göra honom stressad?

Rebornlady
0

Min tik gör det på en av katterna…

Everlyn
0

"Min" veterinär sa att det är vanligt att hundar gör så när dom är jätteglada och inte riktigt vet vad dom ska göra med all sin energi! 🤪

JoannaLi
0

#9 Hur ser hans aktivering ut, hur ser hans dagar ut, vad gör han före och efter sina juckomgångar?

Wellcraft
2

#6 Här hemma är min äldsta hane ledare över gruppen med hundar. Ändå är han mest tålamodig med de andra, han kan låta sig bli riden på, retad på m.m och det går långt innan han säger ifrån, han ignorerar så långt det går.
En av slynglarna däremot säger ifrån direkt om någon försöker rida.. 

En grupp eller flock är mer komplext än alfa och underordnade. Ordet alfa är missvisande och dominansen är missförstådd.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Snuffles
0

#12 Alltså han är inte en så krävande ras så det blir inte så komplicerad aktivering, vi kör leta godis-övningar, sen övar vi parkour på promenader och så lär jag honom rätt mycket tricks. Det är oftast på kvällen han juckar, först leker han och den andra hunden, det är då han börjar jucka. Sen går han och lägger sig.

JoannaLi
0

#14 Då säger jag def stress/underaktivering. Stressade hundar har problem med att släppa stress (alla hundar blir stressade, en ostressad hund vet bara hur man släpper den på ett hälsosamt sätt). Stresshundar vet inte hur de ska göra för att varva ner, så när de faktiskt måste konfrontera sin stress (ie. kvällen när man börjar gå och lägga sig/sätter sig i soffan etc) som de vänder sig till överslagshandlingar för att hjälpa dem att varva ner.

Snuffles
0

#15 Han visar dock inget annat tecken på stress, han sover oftast när inget annat händer och han är lätt att bryta om han till exempel skäller vid dörren.

jenmjao
1

#16 Underaktivering betyder inte att hunden inte sover. Hundar sover för dom inte har något annat att göra när vi t.ex sitter vid datorn och liknande, Tugga på saker, jucka på saker, "ta saker i egna tassar" sno saker typ, slickar på snoppen, gå runt i cirklar, bitande m.m. Är pga understimulans oftast.

landsbygdsbo
0

läs, rätt intressan..

file:///C:/Users/BRJEEL~1/AppData/Local/Temp/Dominans%20och%20ridning%20hos%20hund.pdf

JoannaLi
0

#18 Kan ej öppna filen.

hemul
1

Nä, för länken går till landsbygdsbos hårddisk. Blev nåt fel där.🙂

Gissar att det är den här.
https://h24-files.s3.amazonaws.com/59485/110921-cbBTy.pdf

tk1971
0

Min tikvalp på 14 veckor försöker rida ibland på 3,5-åringen. Det sker i samband med att de håller på och brottas och jagar varandra. Den äldre tiken säger ifrån, om än lite lamt i mitt tycke. Men i detta fall kan det ju inte ligga nåt sexuellt i beteendet, jag ser det som nåt som hör till leken.