Separationsångest hund?
Hej! Jag har en 1årig tax som har väldigt svårt att vara hemma själv. Cirka 5 min innan jag går på morgonen börjar hon gnälla och ska alltid sitt väldigt nära eller gå runt fötterna. När man sedan är ute hör man att hon skäller och krafsar på dörren. Jag har kommit fram till att det måste vara separationsångest? Någon som vet hur man kan motverka detta? Jag har testat att börja om med att valpträningen men det funkade inte. Jag har läst om lugnande men vill helst inte ge henne det varje dag, så jag undrar om ni har några tips hur jag kan få bort det?
Man får börja om med ensamhetsträningen igen. Det tar tid.
Är hunden mentalt och fysiskt trött när du går? Hur länge är hunden ensam?
Kanske dags att skaffa dagmatte eller lämna hunden på hunddagis.
Träna , träna och träna ……. 😉
Vet du hur hon beter sig när du är borta? Vår hund är 11 månader och hon kan inte lämnas själv här hemma. Hon är med på sambons jobb , ett våningsplan under hans arbetsplats. När vi ensamhetstränade henne där så försökte vi skapa positiva associationer med att vi skulle gå. Vi fyllde en kong med leverpastej/skinkost/köttbullar och bad henne stanna. När vi se gått nästan helt ut från rummet sa vi varsågod och då var hon nästan sprickfärdigt sugen på maten :) Nu när sambon ska lämna henne själv springer hon före och väntar på sin kong och på att husse äntligen ska gå därifrån ;) men det tog nästan två månader med intensiv träning med mycket korta stunder som hon var själv.