Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 13077 ggr
Snuffles
0

Blötlägga dagen innan

Min hund äter mycket bättre om jag blötlägger torrfodret först, men det blir väldigt stressigt på morgonen när jag först måste koka vatten, sen låta fodret svalna innan jag ger det till hunden. Kan man göra det kvällen innan eller blir det bara gegga på morgonen då?

Fridaaaa
6

Blir väldigt geggigt och torrfoder bör inte ligga i blöt speciellt länge pga att det börjar bildas mögelsporer ganska så fort.

Men varför kokar du upp vattnet?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cireea
5

Du behöver ju inte koka vattnet, fodret blir mjukare oavsett 🙂Det räcker med att blötlägga ca 5 minuter innan bara.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Snuffles
0

Det blir mjukt snabbare om man har varmt vatten i

Estelle13
1

Räcker det inte med att vattnet är lite ljummet då? men annars skulle det säkert funka att blöta kvällen före och förvara maten i kylen över natten, risken är väl att maten blir som mos.

Fridaaaa
5

#3 Går inte så supermycket fortare :) 

#4 Inte så bra, för mögelsporerna. MAn ser inte dem men de finns där.

Herveaux
0

Jag råkade glömma blötlagd mat en gång och redan efter en timme tyckte jag den började lukta skumt, så jag hade inte vågat blötlägga redan kvällen innan, även om den skulle stå i kylen över natten.

Jag blötlägger med varmt vatten från kranen och låter den stå 10-15min.

// Harley

Estelle13
0

#5 Var som sagt bara ett förslag på alternativ om nu ts prompt vill blöta maten kvällen före. #6 Är däremot en väldig skillnad på att ge blötlagd mat som stått framme ett tag i rumstemperatur än något som stått i kylen ett tag. Foder som får stå framme tycker jag blir en sörja som luktar jäst.

Fridaaaa
0

#7 Dock inte så hälsosamt för hunden.

Changrila
7

Kanske kan det vara ett alternativ att ge någon annan mat, som hunden äter utan att du behöver hålla på och fixa sådär?

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

JessieS
0

Jag har under perioder blötlagt fodret åt min hund kvällen innan. Hon har aldrig blivit dålig av det och hon har ändå rätt känslig mage.

Jag brukade hälla torrfodret i en burk med kallvatten sen ställde jag bara in den i kylen över natten med lock på. Fodret jag använder blir helt mjukt men inte som ett mos, du ser bitarna fortfarande. Däremot är de ju väldigt lätta att mosa om man nu vill blanda dem med något gott.
Du kan ju ringa till fodertillverkaren och/eller en veterinärklinik och fråga också om du känner dig orolig.

Karmatarerskanise
8

#5 Vad är det som gör mögelsporerna farliga i vatten? Menar du att dom börjar växa och bilda toxiner om man har det i kylen under en natt?

Snuffles
2

#9 Han har väldigt känslig mage och det här är det enda som han inte blivit lös av av de jag testat, så vill helst inte byta igen.

Changrila
0

#12 vilka foder har du testat?

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Frida B
0

Min ena hund är likadan, men jag blötlägger och så får.han det när det är.mjukt. kan vara kl 17 eller kl 21, han får när jag hinner. Ingen matglsd hund så ibland hoppar han självmant över ett mål även fast det erbjuds, då får han skylla sig själv…

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Fridaaaa
0

#11 Mögelsporer börjar bildas, när torrfodret läggs i vatten. Inte direkt men efter en stund

Vattnadal
0

Jag tar ljummet eller varmt vatten från kranen, blöter upp hundmaten, låter det stå medan jag matar hundarna som bor inne, och ev äter frukost själv, sen går jag ut och matar de i hundgårdarna.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Hornslandet
0

Jag insåg nyligen att min valp MYCKET hellre äter fodret om jag blöttar det..men jag tar bara det ljumma vattnet som är kvar i vattenkokaren efter jag gjort kaffe, eller om det är för varmt blandar jag det med kallvatten från kranen…i värsta fall tar jag ljummet vatten från kranen. Bryr mig inte just om att vänta, rör runt lite och låter det vara en minut kanske innan jag ger det åt honom, funkar fint!

Paxxa
1

Kenneln jag jobbar på lägger alltid i blöt kvällen före och det står framme över natten. Tydligen funkar det ju för dem iallafall. Har gjort så i mångs herrans år och hundarna mår bra och presterar på topp.

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

hemul
1

Men varmvatten från kranen? Det lär väl inte vara nyttigare för hundar än för oss.

Hornslandet
0

#19 nej inget jag skulle köra varje gång. Enstaka gånger man har för bråttom är nog ingen fara, iofs går det ju bra fort med vattenkokarn.

Snuffles
0

#19 Varför är det onyttigt?

Karmatarerskanise
2

#21 Bakterier och metaller följer med varmt/ljummet vatten har jag hört.

hemul
1

Japp. Det är inte ens kollat på samma sätt som kallvatten. Det räknas inte som livsmedel nämligen. Man ska inte dricka det eller använda det till matlagning. Googla så hittar du alla detaljer.

smellcaramell
0

#22 och #23 fast varmvatten är ju "samma" vatten som kallvatten bara det att det passerat genom en varmvattenberedare så förstår inte vad skillnaden skulle vara 🤔

Herveaux
0

Om varmvatten ur kranen
http://www.vardagspuls.se/kropp--halsa/darfor-ska-du-inte-dricka-varmvatten-ur-kranen/

Tog första bästa länk på google.

// Harley

smellcaramell
0

#25 och #26 googlade lite efter min fundering och kom fram till att man alltså menade att det skulle hamna mer koppar i varmvatten än i kallvatten och att det är mer bakterier i varmvattnet p.g.a. många har för låg temp i vattenberedaren. Känner mig själv inte orolig då jag har ungefär 1 meter kopparrör från vattenberedare till kranen och 90 grader i vattenberedaren. Använder dessutom bara varmvatten till disk och ibland pasta/risvatten och då tar jag den temp som kranen var på senast. Skulle dock kanske börja fundera om jag hade långt från vattenberedaren till kranen eller låg temp 🤪

Skulle jag blöta hundens mat skulle jag dock ta hett vatten oavsett då jag tycker det känns farligare med mögelsporer och annat som börjar växa än "lite bakterier" som ofta i normalfallet finns i rått kött.

hemul
1

Vet inte hur det blir om man har varmvattenberedare, men det flesta som bor i stan har nog fjärrvärme och då är det därifrån varmvattnet kommer. Det är alltså inte samma vatten som dricksvattnet.

F.ö. brukar varmvattenberedare med tiden få en tämligen motbjudande beläggning på insidan. Skulle aldrig i livet dricka det vattnet.

hemul
0

Nu blev det lite knepigt här. Började googla på det här och på en del ställen står det som jag sa och trodde det var, att fjärvärmevattnet går ut i kranarna. Men på andra ställen, t.ex. sidan jag länkar till nedan, står att det bara används för att värma upp vattnet genom en värmeväxlare. Och det låter väl egentligen rimligare. Men man ska fortfarande inte dricka vattnet. 😉
http://www.metro.se/artikel/d%C3%A4rf%C3%B6r-ska-du-inte-f%C3%A5-i-dig-varmt-kranvatten-xr

tk1971
2

Nej, varmvatten från kranen är inte ett livsmedel. Det ska man aldrig använda för konsumtion.