Spåra i naturreservat
Får man lägga spår åt hunden i ett naturreservat eller är det otillåtet? Någon som vet?
Naturreservatet jag tänker på är främst inriktat på insekter som lever i nedfallna träd. Det röjs regelbundet och det är lätt att gå, även om man inte går på de färdiga stigarna, utan rör sig mellan träden. Jag kommer inte att använda blod och klövar, utan lägger lite enklare spår, som aktivering. Snitslar och dylikt tas givetvis bort när spåret är gått. I naturreservatet råder koppeltvång. Spårar man så går hunden i sele och lina. Den vanliga skogen vi går i växer på moränmark och är både snårig och stenig, så jag känner att det är svårt att få längd på spåren där. Alternativet är att ta bilen och åka ut i skogen för att hitta bra spårmarker, men jag tycker det är bra om man kan aktivera nära hemmet om man säger så.
Naturreservat har inte alltid samma regler, så det bästa sättet att få svar är att kontakta ditt naturreservat och fråga.
Tant är ingen ålder, det är en livsstil!
Du får spåra i naturreservat. Det skulle vara om det är någon typ av flora som är mycket känslig men då finns det ofta avspärrningar och skyltar.
Ja, i vissa får man inte gå utanför stigarna, det är väl i så fall det. Kolla länsstyrelsens och kommunens sajter. De brukar ha sidor om alla reservat och naturskyddsområden och där bör det stå vilka regler som gäller.
Ja kolla www.lansstyrelsen.se/länetdubori eller sök på naturreservatets namn så hamnar du rätt. Det ska stå i skötselplanen vad man får göra och inte. Oftast står det bara att hund inte får gå lös men någon gång kan det stå att hund inte får vara i reservatet.
#4 Nästan rätt, det är i reservatsbeslutet som föreskrifterna (vad man får göra) står i 🙂
Rent tekniskt sätt ja. De områdena man får gå på måste man l ha hunden kopplad och i en spårlina är ju hunden tekniskt sätt det.
Sen tror jag inte man får ha ngt engagerat utan markägares tillstånd :S tror man får vara 2 eller tre pers utan tillstånd. Någon som kan lagen bättre?
#5 så är det ja.