Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1172 ggr
Lighthorse
0

Valpen är som förbytt

Visserligen visste jag om att valpar blir jobbiga efter 6 månaders ålder, när den fysiska könsmognaden kickar in - men detta herregud. Tuff har börjat dra som en j*vla oxe, hoppa upp på barn, stänga av totalt och slutat lyssna, blivit disträ vid träning och hans resursaggression har nått helt nya nivåer. Nu kan man inte stå i köket utan att han morrar dovt, närmar man sig börjar han skälla och han har försökt bita. Han har även morrat åt min mamma när hon försökt flytta honom ur soffan. Helt plötsligt blev jag den hundägare jag aldrig ville vara, den som sliter, drar, skriker och tar tag i. Jag mår så otroligt dåligt över detta. Igår sa min mamma "Det här är det sämsta beslutet jag någonsin tagit, att låta dig skaffa hund". Till råga på allt är jag mitt i medicinbyte för min depression. Var bara tvungen att skriva av mig lite, känner mig sämst i hela världen 😞

Elsis matte
0

Du får se det så här, hundar har (tack och lov) en mycket kortare tonårstid än människor, men det innebär samtidigt att mer händer på kort tid och att hormonpåslagen kan vara häftiga. Precis som att du inte känner igen hunden så är alla hans nya känslor och drifter förvirrande. Kom ihåg att det inte handlar om "trots" och jävulskap, utan om en omogen djurindivid. Men det låter samtidigt inte bra med det resursvaktandet, har han alltid varit sådan och vad har du gjort för att jobba med det? Måste också inflika att om du just nu är förändrad iom medicinbytet så kommer det också påverka honom. Det kanske inte bara "är typiskt" att det kom nu utan en olycklig kombination med hans ålder och ditt mående. Kanske har du någon som kan ta ut honom eller ha honom några timmar då och då om du behöver lugn, så att du orkar ha tålamod med honom.

VildaVittra
0

Är det din första hund? Vilka kurser har du gått med honom?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

-Aida-
1

Förstår precis vad du menar, den fasen går inte att undvika tyvärr.
Min hund var helt pantad i den åldern, det är svårt att inte bli arg men det är ännu viktigare att hålla bra tålamod och inte ge upp.
Jag fick knyta fast han i lyktstolpar när orken inte räckte till, då får man en stund att andas och hunden får vara hur pantad den vill för stunden.
Det är ingen kul ålder att hålla på med, men viktigt detta med att hålla fast på regler och rutiner.

Joyous
0

Hur jobbar ni med hans resursförsvar?

Jetaime
0

Vad är det för ras på hunden?

Ambrose
1

Mycket av det du beskriver är typiska tonårsfasoner, däremot tycker jag att du ska ta tag i resursförsvaret för det där är inte acceptabelt! Hitta en riktigt duktig hundtränare och be om hjälp(försök dig inte på något själv från någon som inte sett hunden). Om du berättar vilken region du bor i så kan du säkert få tips av oss på iFokus.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Lighthorse
0

Tyvärr har han haft resursförsvaret kring mat sen dag ett. Jobbade med det genom att gå förbi och slänga ner lite mat i skålen för hand samt handmata honom. Det blev mycket bättre men sen blir man lat och slutar och nu är det illa igen. Aida, bra tips! I vartfall bättre än att slita i hunden!!

Lighthorse
0

Han är en Miniature american shepherd

Lighthorse
0

Han är en Miniature american shepherd

Elsis matte
1

Ok, vet du något om hur syskonen är? Min erfarenhet av miniaussies är att de kan vara rejält knepiga… Jag tycker nog också det kan vara dags att skaffa hjälp iom att du har jobbat med hans resursförsvar tidigare. Men var noga med att hitta rätt person, någon som dels har erfarenhet av denna problematik och som jobbar på ett sätt som känns ok för dig. Under tiden skulle jag: - börja strikt handmatning igen - skaffa en bekväm sele + hundförarbälte och när du inte orkar jobba på koppelgåendet använder du det istället.

jenmjao
1

Resursförsvar (oavsett om du söker proffshjälp eller ej) kommer INTE att försvinna om du inte tränar på det konstant.
Jag fick hem min hane i våras och han hade resursförsvar, På ben, undvek mig när han åt och liknande. Vi arbetade på det varenda eviga dag han åt, varenda dag han fick ben, varenda dag han drack vatten (han vaktade vatten emot andra hundar). Det tog mig över 6månader med konstant jobbande innan det började släppa, Och även nu när han inte vaktar eller är lika illa så arbetar vi på det, Jag ska kunna ta ben ifrån honom, Min tik ska kunna gå runt han när han äter ben (inte ta benet ifrån honom men är hon inte intresserad ska inte han heller försvara något).
Min hane lyssnade aldrig på mig (innan 6månader) eller när han blev könsmogen :) Det är knappt förns nu vi fått en bättre kontakt (och nej det är inte vare dag). Dragande i koppel kommer ta ett tag innan det släpper, tyvärr inte mycket man kan göra förutom träna,träna,träna och alltid ha samma krav, ta enskilda promenader endast för träning m.m. 
Jag är också "deprimerad" eller ja, inte riktigt, men jag svänger väldigt mycket, Det är svårt men det är inte så mycket lättare med unghund även när man mår psykiskt bra (man blir galen oavsett vad). Stå ut, det blir bättre, bara du håller i.

Lighthorse
0

Tack för toppen tips! Jag har gått valpkurs, nosework-intro och valplek, nästa kurs blir nog tävlingslydnad. Ska gå tillbaka till strikt handmatning, inte låta honom äta ben själv. Så skönt att få ventilera med er, tack ❤️