Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2772 ggr
CissiD
2017-01-22 19:34
0

Probiotika?

Jag undrar vad det finns för olika probiotika till hund. Jag har använt mig av Fortiflora länge men nu har flera apotek här i närheten tagit bort det ur sitt sortiment av någon anledning. Så det är svårt att få tag på för att inte säga dyrt. 

Finns det andra sorters probiotika till hund? 
Vilken sort anser ni är bäst?

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Frida B
2017-01-22 19:43
0

Jag gillar ju baktiflora, är typ som pro kolin fast snäppet bättre. Kostar runt 100kr tuben, vi använder det på jobbet och brukar funka super!

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

CissiD
2017-01-22 19:48
0

#1 Tack för tipset. Vet du hur stor dos det är de ska ha? 
Tror du den fungerar att ge dagligen precis som fortifloran?

Frida B
2017-01-22 19:56
0

#2 lite pinsamt men jag råkar ju ha doseringen i huvudet… 0-5 kg skall ha 2 ml, 5-15kg skall ha 3 ml, 15-30kg skall ha 5 ml och över 30 skall ha 7 ml 😃 Den ges 2 ggr dagligen tills hunden är bra i magen :) Är dock ingenting som man ger en hund som är bra i magen, men det gjorde man iof inte med fortfloran heller om jag inte minns helt galet…

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

CissiD
2017-01-22 20:34
0

#3 Inte pinsamt alls vi är alla hundnördar här ;) 
Hmm med den doseringen och priset på en 30ml tub och en 8kg hund så blir den nog dyrare än Fortifloran. Och lite krångligare än att bara strö på.  Jag får fundera lite men tackar ödmjukast för tipset!

Ja Fortiflora används nog av de flesta för tillfälliga problem. Men de borde även omeprazol göra och den slutade jag nyligen med efter att ha gett i över ett år på veterinärens inrådan. Vi valde att sluta efter att ha insett att de mediciner han gick på hade dålig om ens någon effekt. Probiotika är egentligen bara goda tarmbakterier så för långtidsbehandling har den känns mycket bättre än de övriga medicinerna. Är så glad att det enbart är det han behöver nu.

ApanAnn
2017-01-22 21:24
0

Om du har ett Hjärtat i närheten går det att gå in och beställa saker de inte har på hyllan. Man betalar i kassan och sen får man antingen hämta där eller få det på posten. Borde finnas möjlighet att få hem på andra apotek också…

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

CissiD
2017-01-22 23:12
0

#5 Det är apoteket hjärtat som tagit bort det ur sitt sortiment. Jag har varit inne och frågat efter de flera gånger och ingen har sagt att det går att beställa. Går det att beställa saker de inte har i sitt sortiment? Har nämligen alltid köpt hos dem innan. 

#6 Tack för tipset! Jag lyckades hitta det på animail nu också när jag letade runt. Där brukar jag köpa de mesta annat så kan ju alltid passa på när jag köper därifrån annars. :)  
Prokolin lät mer som en för akut diarré. Får nog fortsätta med fortifloran. Verkar som det bara är den som är i pulverform också. Men alltid värt att se vad andra har för tips. :)

Vixxen
2017-01-22 23:15
0

#7 På Hjärtats webshop verkade det gå att beställa…

CissiD
2017-01-22 23:19
0

#8 Ja jag såg det nu också. Väldigt konstigt att de inte sagt de alla gånger jag varit inne och frågat och de sagt att den utgått ur sortimentet. Den togs bort samtidigt från båda hjärtat apoteken här i stan. Jag har ett apotek som har ibland men eftersom min hund behöver ha det gäller det att planera och ha tur när det är så få ställen i närheten som säljer. Får helt enkelt börja beställa från apotea eller animail. :)

Vixxen
2017-01-22 23:26
2

#9 Ja, ska du ändå beställa annat från Animail. Annars är det gratis frakt hos Apotea.

ApanAnn
2017-01-22 23:58
0

Då har de dålig koll… det är säkert borttaget från "mallen" de har för vad som ska stå på hyllan men jag har sett det nyligen på jättestora Hjärtat i Mall of Scandinavia och det finns ju på hemsidan. Be dem beställa via deras hemgaranti nästa gång, kostar inget extra det heller.

ApanAnn
2017-01-23 00:00
0

Ja Apotea är billiga på det mesta. Enda fördelen med att beställa inne på ett apotek är väl om en inte vill handla på nätet av nån anledning.

CissiD
2017-01-23 15:40
0

#10 Ja denna gången ska jag det. Men jätte bra att veta at det är gratis frakt från apotea då kan jag beställa därifrån nästa gång. :) 

#11 Ja de verkar ju jätte konstigt att det finns på andra när de på två apotek här har sagt att det utgått ur deras sortiment. Men det kanske bara är jag som haft otur med vilka personer jag pratat med. :)