Vilken Hundras?
Hej!
Jag blev precis medlem så vet inte om jag gör rätt, men jag hade några funderingar på raser. Jag har tänkt på att skaffa hund men jag kan inte välja riktigt, sen vet jag inte vilken ras som passar mig bäst. Jag har såklart massa val, men vet inte vilken som skulle passa bäst. Så jag undrar om ni skulle kunda berätta lite om raserna jag kommer nämna, eller berätta om någon som skulle passa in. 🙂
Jag är har tänkt på en Tervueren, Malinois, Canaan Dog och Mudi.
Den ska ha vaktinstinkt, jag är 161, och väger 49kg så den ska kunna skydda mig liksom, sen vill jag ha en stor hund, jag gillar inte små hundar, Sen får den inte vara för förtjust i främlingar. Jag vill mest ha den som sällskap men kanske träna lydnad och bara ha den med i familjen. Gärna en en som bondar starkt med en om finns någon passande, tack för ni hjälper.
Canaan dog och mudi har jag inte så bra koll på. Men malinios och tervueren är inga sällskapshundar. Dom måste få jobba ganska mycket för att fungera och må bra.
Sedan gillar jag inte tanken att skaffa en hund som ska "skydda en" (men det är bara min åsikt). Dom flesta hundar försvarar säkert sin ägare om så krävs. Och givetvis har en större hund mer avskräckande effekt än en liten.
Men eftersom du vill ha en större hund som inte är så krävande kanske någon molosser kunde vara aktuellt. Bernen sennen, newfoundland, leonberger eller likande.
Hoppas du hittar en ras som passar dig! 🙂
"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."
Den ska ju såklart inte ''skydda mig'' jag vill ju allra mest ha en hund för att dom e underbara och som en till medlem liksom, men att den inte e nervös liksom 🙂
Skulle inte rekommendera en Mudi med dem kraven du har. Det är en väldigt aktiv hund, som kräver mycket utav sin ägare. Säger precis som #1 att jag inte riktigt gillar tanken på att man köper en hund för att den ska skydda en. Då är det smartare att skaffa sig ett överfallslarm. Är dock nyfiken på vad mer du har att erbjuda hunden? Hur ser din vardag ut? Vad gör du med hunden när du jobbar?
#3 jag jobbar hemma, så det är ju så att jag har tid med hunden även där. Och jag uttryckte mig fel med att säga ''skydda mig'' såklart att man inte skaffar en hund bara för det. Men en hund öppen för allt som lydnat, agility, kanske inte direkt jakt, men något i den stilen.
Skulle gärna veta lite mer vad du vill göra med hunden?
Utifrån vad du skriver hade jag aldrig rekommenderat en Malle eller Terv, ev inte Caanan Dog heller (om jag kommer ihåg rätt). Mudi vågar jag inte uttala mig om.
Men malle och Terv är bruksraser som behöver arbetas med i form av spår, sök, nosework, skydd, IPO, etc. Finns många möjligheter och att skaffa en av dessa raser utan att ha en passion inom för något som passar rasen vore rent ut dumt. Både för dig och hunden. En understimulerad Malle är ngt ifrån kul.
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Stylta upp en vanlig dag, vanlig vecka och vanlig månad - utan att glorifiera det på minsta sätt. Verkligen tänk.
Det pissregnar ute i en hel månad, lerigt, halt, underkylt regn, du är har en riktig feberförkylning, hunden är en förbaskad slyngel som går dig på nerverna varenda minut - vad är minimum för aktivering?
Strålande solsken, 15+, frisk som en nötkärna, hunden går som en jävla ängel, du har jättelite på jobbet - vad är max för aktivering?
Vad kan du erbjuda hunden, istället för vad hunden ska erbjuda dig.
Ju mindre på jobbet ju mer med hunden, längre promenader.
Men om jag mår skit skulle jag gå det minsta som möjligt men som är bäst för hunden så kanske en kvart om inte tvingas mer.
Och det som är max är väl en timma om inte mer.
Undrar också vad du kan erbjuda? Tänk på att inte överdriva det du kommer kunna erbjuda, lätt hänt! Och tänk att hunden troligtvis kommer kräva detta 10-15 år framöver, kommer det gå ihop då? Och det låter lite som att du tror att hunden är perfekt från början, det krävs träning och ibland väldigt mycket träning! Skulle inte rekommendera varken malle eller terv, det är brukshundar som behöver mycket mental aktivering, motion och stimulans. Men säger som Fransu, någon molosser? Newfoundland, leonberger, nån mastiff?
Känns som du har helt fel tankesätt för en hund. Samt även ännu värre för hundar av dom raserna du önskar. Hade jag vart dig hade jag först läst på mer om hundar och sen kollat på rasgrupp 9
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Minimum för aktivering är alltså 15min och max är 60min, om jag förstått det rätt? Alla de hundraser som du själv radat upp är inte lämpliga och kräver betydligt mer än vad du kan erbjuda i form av aktivering och stimulans.
"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama
Nej, jösses. De hundar som du radat upp är hundar som man räknar aktivering i timmar sportträning, inte promenader (för att generalisera). Jag hade kanske tittat på en gårdshund, typ leonberger? Annars rasgrupp 9 :)
Då du vill ha en stor hund som inte kräver timmar av aktivering tänker jag också att hundar i stil med leonberger kan vara något att kika lite närmare på.
Med vänliga hälsningar, Apportbocken
Hoppas du får en härlig dag! 😃
Har inte läst svar, Men skulle INTE rekommendera en malinois om du tänker så som du skriver: "den ska kunna skydda mig liksom, sen vill jag ha en stor hund, jag gillar inte små hundar, Sen får den inte vara för förtjust i främlingar. Jag vill mest ha den som sällskap men kanske träna lydnad och bara ha den med i familjen."
En malinois KRÄVER arbete och visst kommer den skydda dig (förmodligen) även om du inte tränar den, Ochd et kommer den även göra emot dina grannar, emot dina vänner och emot allt annat (ja dom bits, och det är inte skönt och det måste man träna bort, eller träna in vad som är rätt och fel). Min malle skulle förmodligen inte skydda mig, han är 67-68cm i mankhöjd och väger 34kg, Och han är världens mest sociala och glada mes.
Han är INTE bara med i "familjen" (bor själv så är väl med mig bara då..) han tränas varenda dag, Antingen i tävlinglydnad eller i något annat, t.ex fys, promenad hyffs, vardagshyffs, Vi kör typ allt, det är aldrig någon riktig paus även på"vilodagar".
Kör vi lydnad kör vi pass på 45min-1timme (minst) och sedan motion, lek och annat vid sidan av. (btw jag har en väldigt mild malle, väldigt lugn detvill säga)
Vad har DU att erbjuda en hund? och vad är DU beredd på att ge och uppoffra? Att få en hund som är perfekt och gör allt man själv vill kräver en massa arbete, speciellt om det ska vara en vaktande hund som ska kunna "skydda".
Vill du bara ha en sällskapshund som du inte vill ge allt för bör du skaffa något annat än malle och terv, de andra raserna är jag inte så "bra" på så kan inte uttala mig.
Det finns väldigt stora hundar typ leonberger som inte kräver allt av sina ägare, är stora och pluffsiga, mjuka och goa och som "ser" farliga ut, allt man behöve rlära in är et tkommando för att morra eller skälla så kan man nog skrämma iväg dom flesta. :)
Utveckla gärna vad du menar mer, Så att man kan rekommendera därefter. :D
Landseer finns också. Curly coated retriever som är en typ av retriever som tyr sig mer till familjen och inte älskar alla. Shar-pei kan du kolla vidare på men se upp för dålig hälsa. Om du bor på landet kan bergamasco vara något. Den har en viss vaktinstinkt och vill ha koll på ägorna, men har ett mjukare temperament än andra herdehundar och är väldigt trogen och närgående sin familj.
Läs på ordentligt om de raser du funderar på och prata med flera uppfödare för att få en inblick i om en viss ras passar in i ditt liv.
En längtan efter träning av hund, en väntan på att det nya livet ska börja
Jag vet att man tycker att det är ballt med stora och tuffa hundar. Men man måste se sin begränsning. Håller med ovanstående, vill du verkligen inte ha en liten hund se över Leonberger, newfoundland och landseer!
Bullmastiff skulle också kunna vara något, ser imponerande ut, vaktar men är väldigt lugna. Ska du dock ha en hund i den storleken så får du tänka på att den blir fysiskt starkare än dig, och om du inte lyckats uppfostra och koppelträna ordentligt så blir det väldigt svårt. Om du kan tänka dig mellanstor hund så finns pinscher och schnauzer t.ex. som har vaktlust men inte är så krävande som de högtempererade raser du nämner. Men framförallt, läs på och tänk efter om vad hundägarskap innebär. Minst ett par timmar om dagen (totalt) bör hunden få komma ut, även om man räknar på en mindre aktiv ras. Valp- och unghundstiden är intensiv och i början kan valpen inte alls lämnas ensam. Kanske du kan börja med att passa någon hund i området eller bekantskapskretsen ett tag och känna efter? Vill du ha hund sen kan det också vara värt att leta efter en lämplig omplacering, en hund som är några år och har blivit något lugnare.
Att säga "rasgrupp 9" hjälper ju ingen som vill ha en stor hund.
Kan också tänka mig att Berner sennen, Landseer, Leonberger tex kan passa. Stora, men lugnare typ av hund. Eller Newfoundland?
Oj, dessvärre ingen av dom. De du nämnt är väldigt speciella hundar, de flesta är riktiga arbetsnarkomaner som blir monster om dom inte får jobba ganska hårt.
Canaan dog och mudi är urhundar, canaan mer än mudin dock. De är också väldigt speciella hundar, det är inga lätta hundar alls. Och att vakta dig… Alltså alla dessa raser du nämner tvekar inte att bita. Och då blir det du som är skadeståndsskyldig om någon skulle bli biten. Nej detta är inga hundar jag rekommenderar till din livsstil, det kommer bara gå rejält snett.
Men det finns ju större hundar som inte kräver alls lika mycket. Kolla in Eurasier, möjligvis någon av molosserhundarna typ Newfoundland. Endast en väldigt korkad människa skulle gå fram och hota någon med en stoooor 80kg svart hund… ;)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)