Vilken ras?
Hej, Jag ska skaffa en ny hund efter att min förra gick bort men jag har svårt att välja vilken ras jag ska skaffa. Jag har valt att välja mellan dessa 5 raser.
Staffordshire Bullterrier
Rottweiler
Dobermann
Husky
Schäferhund
Jag undrar vilken ras ni tycker är bäst att träna fysiskt och mentalt med?
Schäfer klår de andra raserna med hästlängder vad gäller träning och tävling.
Frågan är dock vad du vill träna och ev. tävla, hur ditt liv ser ut och vad du vill ha ut av din hund, men också vad du har att erbjuda?
Det är väldigt, väldigt olika raser du har rabblat upp.
Hur kom husky med in i bilden?
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Staff är underbara hundar ifrån rätt linje, Aktiva.
Rottis, dobberman och schäfer är "till" för samma sak (om man kan säga så) men är totalt olika av vad jag vet. Min vän har en rottis, jag är mer bekant med schäfer (renrasiga runt om, och äger en blandras). dobermann har jag ingen vidare koll på men har hört att dom är lite speciella.. Vill man ha en hund att tävla och träna med flera gånger i veckan + ge fysisk motion så är dessa 3 raser bra. Upplever rottis som mer envis och "lunkig" (inte lika snabb i farter) men väldigt arbetsvilliga NÄR DOM VILL, Jag upplever schäfer som mer hetsig och "på tå" väldigt snabba i reaktioner och arbetsvilliga, Anpassar sig mer efter ägaren.
Staff och dobermann vill jag inte uttala mig för mycket om.
Och husky, Är totalt icke arbetsvillig (inom lydnad och bruks) om inte denne vill, är mer som en katt och väldigt fysiskt krävande, Vet inte hur denne kan vara med på listan mer än att dom är "fina" utseendemässigt för dom har inte mycket gemensamt med bruksraserna alls.
Verkar som du kollar på "väldigt tuffa" hundar, Men vad är det du ska göra med hunden? Vad är det du vill få ut av hunden och hur kommer vardagen att se ut?
Vad ska/vill du träna mer specifikt? Har du tävlingsambitioner? Vad kan du erbjuda hunden för liv i övrigt? Vad hade du för ras innan? Varför har du fastnat för just dessa raser? Vad letar du efter för egenskaper?