Skällande hund
Min man o jag promenerade på en gata i stan. Plötsligt hör vi en hund som skäller ngt hemskt, lät verkligen som ett nödrop. Vi såg inte så bra eftersom det var på andra sidan gatan. Hundägaren försökte styra upp det hela men misslyckades. Hunden verkade helt besinningslös. Vi blev illa berörda eftersom det lät som ett nödrop. Sen fick hundägaren hjälp med att kontrollera hunden. vi såg att den låg på trottoaren, verkade livlös. Jag blev väldigt illa berörd eftersom djurplågeri eller liknande stör mej jättemycket. Så jag blev tvungen att gå vidare.
Min man sa sen att hunden reste sej upp och hoppade upp med framtassarna på matte. Allt verkade slutat bra, men ändå…
Vad kan ha hänt, kan hundar få ngt slags anfall?
Alla varelser med hjärnor kan få anfall. Tex epileptiska sådana. Fast jag vet inte om det var så här. Du skriver att hunden var helt besinningslös. Hur då?
Asså en bekants hund kan bli så upphetsad ibland att den nästan börjar skrika, kan låta hemskt men det är verkligen inget som hänt den blir bara helt utom sig och skulle någon utomstående höra det skulle dem tolka det fel, skälla gör ju vissa hundar mer eller mindre :P däremot låter det konstigt att den låg på trottoaren och såg livlös ut? kan ni ha misstolkat situationen? svårt att veta vad som hänt, kan ju vara något dåligt men kan lika gärna vara att det bara såg så ut om ni är osäkra.
Ja, som jag skrev. Vi var på andra sidan gatan och situationen var lite skymd av o till. Bilar passerade. Men det var inget vanligt skall. Man är ju van vid skällande hundar, men detta var annorlunda. Den verkade helt panikslagen eller ngt liknande. Besinningslös att den inte gick att lugna, så menar jag. Det var inte bara vi som reagerade. Alla runt om stannade o tittade.
Att den låg ned uppfattade vi som att den som kom till hjälp "golvade" den för att få den lugn. Såklart kan vi missuppfattat.
Jag har sett hundar som varit hysteriska. Det låter hemskt.
Ja verkligen. Men något måste ju utlöst det. Vi såg inte början av det hela, utan reagerade på det panikslagna skallet.
Som boende i en storstad är man ju van, både på gator och från grannar men detta berörde mej jättemycket, var tvungen att gå därifrån. En orolig/olycklig hund som brottas ned på gatan…Usch.
Kan ju ha berott på vad som helst. Tex att den såg en annan hund.
Som den antagligen gör massor av gånger under en dag i staden?
#5 Vissa hundar är något av divor. En bekant var på brukshundklubben där en Greyhound fick hela klubben att komma springande med sina dödsvrål, de trodde att hunden minst brutit vartenda ben i kroppen, det visade sig att ett barr fastnat mellan trampdynorna. 😃
Det ni såg kan ha varit en frustrerad översexuell handhund som fått nos på en tik som luktade gott, en divahund som fått is mellan trampdynorna, en hund som fått vägsalt i en litet sår osv, men givetvis också att något faktiskt allvarligt hänt. Ibland måste man vara hård för att vara snäll, en panikslagen hund får inte komma lös, de kan ju faktiskt springa ut i trafiken och ha ihjäl inte bara sig själv, utan även människor.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#7 Ja.
Exakt! Så kan det vara, något av alla dom alternativen. Skönt att andra är bättre på att tolka hundars beteende. Men för mej som är oerfaren med hund så såg hela situationen väldigt ovanlig och hemsk ut. Även om jag sett o hört en hel del hundar så har jag aldrig hört ngt liknande.
Men is eller salt finns inte på gatorna nu här i min stad.
Tack alla som försökt förklara.
Vad som triggat hunden vettesjutton. Men som #8 säger behöver man inte hoppa till "djurmisshandel" för att den låg där sen.. Inget som säger att hunden blev "golvad" av nån. Kan ju mycket väl vara så att den fått spel av x anledning, och ägaren/annan person blev tvungen att helt enkelt hålla fast hunden tills den lugnade ner sig. Det tycker jag knappast är misshandel eller fel gjort, snarare kan det möjligtvis rädda både hundens och andras liv i en stadsmiljö där en flyende hund både själv kan dö, samt ställa till med trafikolyckor..
Vad finns det att göra med en vilt skällande, bockande, krängande, hoppande hund som inte lyssnar på ord - förutom att hålla fast den tills den kan lugna ner sig? Tycker jag iaf låter som det absolut mest humana som går att göra. Och då menar jag inte att brotta ner hunden/nån slags "alfarullning", självklart inte. Men det går ju verkligen inte att knacka den på axeln och harkla sig heller, antog att de verkligen behövde vara bestämda där.
Så sant, Jazzyjeff! Det är ju så det har gått till naturligtvis. Men i den situationen såg man kanske mer än det. Man blir ju frustrerad helt enkelt. Jag är ju inte hundvan och för mej såg det våldsamt ut med en stackars vrålande hund som sen låg "livlös" på trottoaren med en person som höll fast den.
Men frågan ang anfall (epileptiskt- eller annat) kan alltså hundar få det?
Ja det kan dom som jag skrev.