Valpväntartråden 2016 #2
Tog mig friheten att starta en ny tråd för alla som väntar valp 2016, och som kanske precis fått hem sina valpar, då den förra höll på att bli för lång 😃 Hur förbereder ni er i väntans tider? Och ni som fått hem valpar, hur går det för er?
Min eventuella valp håller på att "jäsa" om man säger så.. tiken är parad och ultraljud ska göras om två veckor. Hoppas hoppas hoppas det blir många små valpar!
Rasen är Schapendoes 🌺
#0 Väntar du också? Vilken ras? 🙂
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
#1, Vad spännande! Håller tummarna 🙂
Det stämmer! En till storpudel blir det här :) En till hane, från samma kennel som nuvarande men efter lite andra linjer. De blir 6 veckor nu till veckan, så nu är det ju faktiskt nära!
Har faktiskt aldrig träffat en storpudel, konstigt nog. Vad är det som gjort att du fastnat för den rasen?
Hur jag förbereder mig i väntans tider… eh, shoppar för mycket prylar till valpen och läser alldeles för många namnlistor. Är så kräsen på namn så det är inte klokt..
www.alrunans.weebly.com/
#3, De är ändå ovanligare än man kan tänka sig, tror jag. Jag känner flera, men då är jag aktiv i rasklubben också. Jag älskar att de är så härligt glada och sprudlande, även högt upp i åldrarna :) Väldigt lekfulla, studsiga och graciösa på samma gång. Och jag älskar att de är så otroligt anpassningsbara, jag är en allätare när det kommer till hundsporter och min storpudel hänger alltid glatt på. Vissa pudlar jag känner lever som aktiva sällskapshundar och andra tävlar lydnad i elitklass. Det blev en lång utläggning, men kort sagt tycker jag det är en supertrevlig ras att både leva och träna med 😉För mig är det också ett stort plus att de inte fäller!
Tillägg; skickade iväg lite för fort. Roligt med valpshopping! Och namn är verkligen jättesvårt. Har äntligen hittat ett namn som det kanske kommer få bli, men vi får se…
Jag och min sambo ska hämta hem vår schäfervalp den 6 september. Vi fortsätter på det fornnordiska temat, min första hund hette Saga och vår förra hette Thor. Vi tänkte namnet Freja om det blev en tik men vi fastnade för en hane som får heta Odin, i stamtavlan heter han Banérssons Kernel, Hans mamma är halvsyster med vår bortgångna Thor. Hoppas det går bra när vi introducera Odin för våra katter.
Har en hel del hundprylar men har inte kunnat låta bli att köpa en del nya. Fundera på hur vi ska valpsäkra huset, jämför försäkringsbolag och har kollat upp det med valpkurs. Men de valpkurser som finns här har redan börjat när vi får hem honom. Fundera på att vänta och sen gå allmänlydnadskurs.
För oss är det nu 4 dagar kvar! Allt är fixat och vi längtar något otroligt efter lilla Bob :D
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Vilken ras blir det #6??
Jag hämtar min om 2 dagar, alltså på tisdag!! Så himla glad! Blir en brun trefärgad minature american shepherd-hane :)
På torsdag hämtar jag hem min lilla fralla pojke! :D
// MT ♥
#7: Det är en amstaff/staffe blandis :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Kul #10
Vad kul med så många som hämtar så snart! Vi hämtar vår Flax på lördag, en Bearded Collie 😃
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Vår Odin är leveransklar på lördag men min sambo jobbar tyvärr då så vi måste vänta tills tisdag nästa vecka, längtar så himla mycket.
Nu är valpen betald och försäkringen står på mig😃 2 dagar kvar!
Och navelbråcket var absolut ingen fara sa vetten 🥳
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Blir snarare en valp 2017 för oss men tiken kommer paras någon gång i Oktober, det är spännande att återigen få följa med från början 🙂 Vet inte riktigt ännu vad det blir för hane, men litar till hundra procent att uppfödaren väljer en riktigt trevlig hane då hon lägger stort fokus på mentalitet.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Åhhh så taggad för din skull #14!!!!! 😀😀😀💙
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Jag är lite inne på att införskaffa mig en valp! En av tikarnas uppfödare har en valp kvar i sin senaste kull och det känns verkligen rätt. 😍Lilla killen är helt bedårande och jag är helt säker på att han skulle platsa i flocken perfekt och vad jag söker.
Sajtvärd: Barnens ifokus † Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus
Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!
.
#16 ÅÅååh Folke Trubbnos! Gud, så charmig ❤️
www.alrunans.weebly.com/
Jag ska ringa uppfödaren på måndag då den kull jag är intresserad av föddes här i veckan. Går allt som det ska och vi kommer överens om fodervärdsavtal och liknande så flyttar en labrador valp in i slutet på oktober. Tanken är då att detta ska bli en servicehund när åldern är kommen. Är väldigt spänd på detta 😄
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
Jag räknar dagarna, håller tummarna och oroar mig för mycket. Det är svårt att tänka sig hur man ska sköta allting rent konkret när man väl står där med en nyhämtad valp, men jag försöker plugga på genom att spana på iFokus, lyssna på podden Vår Bästa Vän (som tipsades om här på HiF!) och läsa lite allt möjligt.
Hur förberedde/förbereder ni er?🙂
2 dagar kvar tills vi hämta Odin. Håller på att valpsäkra hemma, sätter för sladdar, lägger undan mattor och ska sätta en grind framför trappan i hallen. Ska fixa med försäkringen men är osäker på om jag ska ha Agria eller annat bolag, våra katter är försäkrade i Agria. Få se hur våra katter reagera när de träffa Odin, hoppas det går bra. Har fått fixa hundvakt till den 13:e för jag ska till läkare och min sambo jobbar. Min syster är så snäll så hon har tagit ledigt då för att passa honom.
#21 Det är (nästan) lika nytt varje gång, även om man haft valp förut. Ingen hund är den andre lik, nya utmaningar och nya glädjeämnen varje gång 😃 Nu var det faktiskt 8 år sedan jag hade valp, och mycket har hänt inom "hundpsykologi" och träning, så jag pluggar in lite nya saker angående ensamhetsträning, koppelträning och kontaktträning (några av de viktigaste sakerna, tycker jag). Lyssnar på pod:ar, läser bloggar, ska också köpa boken "Kontaktkontraktet", då jag verkligen diggar Eva Bodfäldts synsätt.
www.alrunans.weebly.com/
#23 Ja, man blir nog aldrig helt beredd innan man väl står där! Jag gillar också Eva Bodfäldt hittills. Hon är med i podden jag nämnde om du inte redan visste.
I deras valpavsnitt nämnde hon att hon brukar ta ett tygstycke och bära runt valpen på magen så att den lär sig vara lugn och trygg i olika situationer. Jag är lite inne på det då det känns som ett bra sätt att knyta band + att man kan gå på roliga upptäcktsfärder då valpen kan gå och vila i sin egen takt, men är lite osäker på att göra det i större utsträckning då jag kommer att ha en stor valp + inte är säker på om jag orkar med allt snack om "djurplågeri" och att "hundar måste gå"..🤐
Tack för tips!
Fått bilder på lillen och vet inte om jag kan tacka nej nu! Vågar jag ladda upp bild? 😅😮😉
.
#24 Bär valpen så mycket du kan när den är liten! Om du har en stor ras kanske det bara blir några veckor, men dessa första veckor är ju superviktiga. Inte alla valpar som säger till när de blir trötta heller.. utan måste snällt "tvingas" att vila. Jag hade min förra valp i bärsjal (gjord av en gammal klänning i stretchigt tyg), det var himla smidigt tyckte jag. Använde den även inne så hon kunde ligga i knät på mig i sjalen och sova när jag t.ex satt vid datorn och behövde armarna fria.
Skit i dom som säger att det är djurplågeri, de vet inte vad de pratar om! 👍
www.alrunans.weebly.com/
#25 Med risk att din valpsjuka smittar oss andra ;)
www.alrunans.weebly.com/
Hehe he is mine 😉😍
.
#26 Då tänker jag faktiskt köra på det!👍
#25 Visa oss!😮
Nämen hihiiii!😍Nu är jag dum, men vad är det för ras?
#32 Siberian husky 🙂
.
Jaha! Och vit också! Blir han helvit eller kommer han få färg senare?🤔
#31 Men åååååååh!!!!
Med vänliga hälsningar, Apportbocken
Hoppas du får en härlig dag! 😃
#31 Men åååååååh!!!!
#35 Det visar sig 🙂Hans mor och far har mycket vitt på sig.
#37 Han är så bedårande! Men jag är mest impad av hans stamtavla och det faktum att han skulle förhoppningsvis bli min nästa ledarhund då nuvarande går i pension.😃
.
Torsten är pappa och Magic är mamman 😃
**
Fullständiga meriter för Torsten på barmark:**
Säsongen 2015/2016:
(De två översta med Charlotta Lundgren/Patrik Jadsten, övriga resultat med Jonas Nilsson)
Skånedraget version 2: Guld i 4-spann
Skånedraget version 1: Guld i 4-spann
Barmarks-SM: Guld i 2-spann (vinst med 2 minuters marginal till tvåan)
Dubbeldraget: Guld i 2-spann
Hapimagdraget: Guld i 2-spann
Skånedraget höst: Guld i 2-spann
Säsongen 2014/2015:
Hapimagdraget: Guld i 2-spann
Skånedraget vår: Guld i 4-spann
Danska Mästerskapen: Silver i 2-spann
Skånedraget höst: Silver i 4-spann
Nybrodraget: Silver i 4-spann
Barmarks-SM: Silver i 4-spann
Öbacka Barmark: Guld i 4-spann
Fullständiga meriter för Torsten på snö med Jenki Lindgren:
Nordic Open: Brons i 8-spann
SM: Guld i 8-spann
Polarhundsmästerskapet: Guld i 8-spann
SHAM-draget/Nornäs: Guld i 4-spann (med Sebastian Dunvret)
Hamar Norge: Guld i 8-spann
SOC Finland: Brons i öppenklassen A
SOC Kiruna: Guld i 8-spann
Magics meriter på snö, 4-spann sprint:
Säsongen 2015/2016:
Draghunds-SM i Gafsele: Brons
Polarhundsmästerskapet i Norråker: Silver
Rasmästerskapet/Nornäsdraget: Brons
Totala Siberian Husky-Cupen: 2:a
Säsongen 2014/2015:
Draghunds-SM i Norråker: Brons
Rasmästerskapet i Norråker: Brons
Västras Vinterrace i Nornäs: Guld
Totala Siberian Husky-Cupen: 2:a
.
#38 Aha! Då har jag lärt mig något nytt!😃Har ju själv en ofödd prickiskull på span och där dröjer det ju lite innan de får prickar.
Lever i nån sorts bebisbubbla tror jag, hade helt glömt iFokus 🙂 Kom hem med Flax i lördags, är så imponerad och nöjd över denna kille! 😍
Nämen vilken tuss!😍
#41 åhh bildtråd snart eller?? <3 så söt!!
Instagram
Grattis!
Nu kan även jag stolt säga att det troligtvis blir valp till sommaren!!
#47 åååå vadå för något? :D
Oklart hittills, håller på att spåna om det! Jag personligen älskar ju vallhundar av alla dess slag, så förhoppningsvis någon sådan ;)
#49 blir spännande att följa :D
#44 Tror nog inte att det blir någon bildtråd för oss, inte just nu iallafall. Han håller till på insta så länge 😃
#51 Samma som förr?? :3
Instagram
Ändrade planer helt plötsligt! Fast samma ras, Schapendoes.
Efter att ha tackat nej till 3 (!) kullar i olika länder främst pga hälsoskäl (utebliven HD-röntgen t.ex), så har jag nog äntligen hittat en kull som är "felfri", eller så gott som..
Valpen är två veckor gammal nu, det blir en brun hane istället för en tik, men det gör ingenting för nu känns det riktigt bra. 👍
www.alrunans.weebly.com/
Har också ändrade planer! Samma ras men annan uppfödare. Vet ej om det blir till hösten/vintern eller våren😕
Hämtar hem min lille nu på lördag! Valpsäkrat och handlat det han behöver och ledig från jobbet redan sen igår så nu går jag bara runt och är otålig, tiden går så sakta de sista dagarna!
#55 Åh, vad spännande!😃
Hämtade min prins idag! Det är fullt ös när han är vaken, och verkar totalt orädd. Är redan helt såld på honom! 😃 Ser fram emot att se honom växa upp, tror han kommer bli en fantastiskt rolig hund. Han är dock fortfarande namnlös, men jag jobbar på den fronten.
Inget är säkert än men jag väntar bara på besked frå uppfödaren om när hon är tillbax från semester så vi kan mötas face-to-face och jag inte behöver störa hennes semester 😊
Instagram
Hoppas, tror och ber för att det blir en liten plutt här med! Fick nya bilder igår och jag vill bara åka o hämta hem honom NU 😍
.
#59 du kan ju inte säga så och inte lägga ut en bild ;) Dör ju av nyfikenhet här :D
#55 Vad är det för en liten du ska hämta? Har du bilder? 😃 *nyfiken*
#61 Den är ljuvlig! Vilken ulltott :)
www.alrunans.weebly.com/
#63 Oj, vad fin! Jag förstår att du är lycklig 😃
www.alrunans.weebly.com/
Vet inte var jag ska skriva av mig riktigt så det blir här, trots att jag inte väntar valp längre. Vi har haft Flax i 2,5 vecka nu och det känns SÅ BRA, han är så bra och rolig! Jag är så kär och allt flyter på så bra! Jag kommer garanterat få äta upp det här, men han är SÅ lättsam jämfört med vad jag hade trott att han skulle vara! Visst, han äter på allt, får hyper-ruscher och skäller sent på kvällarna och tjuter klockan 5 på morgonen, men ändå. Jag var beredd på att det skulle bli ännu värre än så! Visst, ibland känner jag bara för att låsa in honom i ett ljudisolerat rum och låtsats som att han inte finns för någon timme, men trots det är han så älskad från dag 1❤️
Vet någon om det finns någon "valpsnack"tråd här på hundar iFokus? Känns som att man skriver i denna tråd innan valpen kommer men sen hör man inte riktigt hemma här längre(missförstå mig inte), skulle vara kul med en tråd där man bara kan snacka valpstrunt, utan att behöva starta en ny tråd varje gång. Finns den tråden eller är det något vi bör starta kanske? 🙂
#64 Tack! 😃
#65 Starta en sån tråd! :)
Min schapendoes-valp är lite över tre veckor gammal nu, snart får vi åka och hälsa på! Han är så klart finast i kullen redan, tycker jag. Efter mycket velande så har han fått namnet Lennon 😎
www.alrunans.weebly.com/
#65 Bra idé med en sådan tråd tycker jag!
#65 annars finns det valp & unghund iFokus:) Men oavsett vart du kommer göra en sån tråd kommer jag följa den B^] #67 bjuder du på en bild:3
Instagram

Lennon, 3 veckor av rasen Schapendoes
www.alrunans.weebly.com/
Nu är det bara två veckor kvar innan vi hämtar lille Lennon, tjockaste valpen i kullen 😉 Jag längtar!
www.alrunans.weebly.com/
1,5 vecka kvar för mig tills nya stjärnskottet kommer hem 👍
/ Sofia
TeamBlackShelties på Instagram
#72 Wohoo! Vad blir det för nåt?
www.alrunans.weebly.com/
Det blir valp i 2016 iaf!! I slutet av November flyttar en liten Aussie tik valp hit!!
#74 men gud så kul? Vilken kennel o kombo?
#73 En till sheltie 🙂
/ Sofia
TeamBlackShelties på Instagram
Nu är det ju bara en månad kvar av 2016 så kanske inte är så många fler som väntar valp i år. Men jag ska åka och hälsa på en liten flat tik om en vecka och jag håller på att längta ihjäl mig! Jag är såå nervös. Jag har planerat valp så jävla länge nu och det känns helt overkligt att jag om en vecka troligtvis är flattägare :D
Myrtorpets Möss och Kaniner
Den 23 December är det nu bestämt att en liten labbetik äntligen flyttar in ❤️ Känns så overkligt men ändå så verkligt när jag nu köpt in min första hundsäng och diverse tillbehör som behövs. Har varit och hälsat på godingarna och redan fått med mig en säck foder och "valppaketet" hem. Tänkte försöka hälsa på dom i slutet av veckan också, kan inte hålla mig tills den 23 december 🤐 Längtar så jag vet knappt var jag ska bli av 😍
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
På måndag, om en vecka, blir jag med valp :-P en liten shit zu/lasa apso blandning..blir spännande! Döpt henne till Lisa :-)
Väntar inte valp men skrev i första tråden mycket, är så glad att det blev Kelpie! Från aussie till sheltie till kelpie… Kelpie var dessutom en ren slump. Men är så himla nöjd! Idag är mitt hjärta 8 månader och 3 dagar <3
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Min valp kom för exakt en vecka sedan, äntligen! Tesla är precis 4 månader gammal och importerad från hemlandet av rasen, Portugal. Där rasen även är nationalras. Podengo Português Pelo Liso Grande
Vi behöver en ny tråd för 2017! :D
Varma hälsningar
#85 Det finns redan en faktiskt :D http://hundar.ifokus.se/discussions/57810b7ace12c44a9e00404a-valpvantartraden-2017 Men det var ett tag sedan den uppdaterades. Kanske någon med nya valpplaner känner för att uppdatera angående dem?