Varför klär vi våra hundar i onödan?
Jag har märkt, både ute och på webben att vissa verkar klä sina hundar helt i onödan. Igår var det 0-gradigt hos mig och såg två lagottos med vintertäcke. I den här bloggen sätter man ett av marknadens tjockaste vintertäcken på en bc som har underull. http://photobyj.blogg.se/2016/january/hurtta-ultimate-warmer.html
Är en någon ny trend? Jag använder själv täcken men bara om det verkligen behövs. Varför klär vi våra hundar i onödan?
Folk känner sina egna hundar bäst. Jag har vintertäcke på min äldsta boxertik på morgonen när vi ska åka buss/tåg och stå och vänta länge, oavsett om det är 0 - gradigt eller -20, jag vet att om jag inte tar på henne det så står hon och huttrar. Har hon inte ätit under dagen och vi ska ut på promenad tar jag också på henne täcke för att hon lätt fryser då. Efter träning behöver det inte vara jättekallt för att jag ska ha täcke på henne, för att hon inte ska kylas ner.
Hundarna du sett håller kanske på att varva ner efter träning? Varför ska man alltid spekulera i allting alla andra hundägare gör 😴
Jag använder inte täcke i onödan, mycket för att ingen av mina hundar tycker de är särskilt roligt. En vän har en hund som vägrar gå ut i regnet förrän hon får sitt regntäcke på sig. Min förra hund var långhårig och hade täcke på vintern när den korthåriga hunden inte hade det eftersom hon hade diskbråck och lätt fick ont om hon blev kall.
#0 När det kommer till bloggen du nämner är det väl bara att fråga ägaren istället för att hänga ut denne på ett forum som ett exempel på någon som "överklär" sina hundar…?
Håller med #1.
Istället för att spekulera och döma andra kan man väl bara fråga ägaren om man vill veta varför hunden har täcke. 🙂
// Harley
Jag tror nog att ägarna gjort bedömningen att det inte är onödigt och ingen utomstående kan då (rätteligen) komma och påstå något annat för att denna själv ¤tycker¤ något. Att en hund har både täckhår och underull behöver inte innebära att den har en väderbeständigt bra päls. Dessutom kanske det handlade om uppvärmning/nedtrappning - idag är vi hundägare bättre på att friskvårda våra hundar och försöka minimera risken för skador, snabbt nedkylda muskler etc. Många inbillar sig att min dvärgpudel borde vara varm när jag har sparat ut hennes päls, men hon är en riktig fryslort, för även om hon får lång päls, så är den tunn och står inte emot minsta kyliga vind. Hon behöver förstärkning även vid 0-gradigt, annars går hon bara och skakar för att försöka få upp värmen.
//Lina
Den där frågan har jag också ställt mig - många gånger.
Ser inte alls hur du på något vis kan säga att det någon annan gör är onödigt. Tar man på hunden ett täcke brukar det vara för att det behövs.
Vet inte varför du länkar till bloggen. Menar du att vissa raser inte får ha täcke när det är kallt?
Det är väldigt klokt att ha täcke på en aktiv hund. Då minskar r8sken för sträckningar och liknande eftersom musklerna hålls varma.
Skulle inte använda varmt täcke om det inte verkligen behövdes (de hundar jag har haft, och den ras jag skaffat nu behöver nog i princip aldrig det). Däremot tycker jag att ett regntäcke kan vara jäkligt värt, inte för hundens skull utan för att underlätta för oss människor när man kommer in, dvs för en vanlig promenad eller så om det är ett jäkla regnrusk ute. Visst, det BEHÖVS inte, men om man kan göra det lättare för sig what's the harm?
Onödiga antaganden om täcken tycker jag. Ägare känner sina hundar bäst. En gammal klasskompis till mig hade en hund med nästan collie-liknande päls (blandras, men med riktigt mycket och tjock päls) som alltid hade täcke så fort det var snö ute. Varför? För att hunden hade bestämt sig för att snö = jag kommer frysa ihjäl, så försökte hon ta ut hunden utan täcke och den hade sett snön genom dörren (dörr med glas på övre delen) så stretade den emot och ylade och satte sig på hasorna och VÄGRADE gå ut. Även om det var tio plus. Visst, om hon slet ut hunden eller nästan bar ut den så märkte den efter en halvtimmes ylande att det inte var kallt och då gick allt fint.
Däremot satte hon hellre på hunden ett täcke, gick ut med den, och efter tio minuter när den insåg att det inte var kallt gnällde den tills hon tog av täcket.
Det var många som kom med kommentarer, men vilket skulle du själv helst gjort? Satt på hunden täcke fast du visste att det inte behövdes så att den skulle glatt följa med ut på en gång eller slita ut en hund med våld utan täcke så att den fick stressa som fan innan den märkte att det inte var kallt?
De enda jag känner till som "onödigt" sätter på sina djur kläder är när det snarare handlar om gulliga kläder som varken är för varma eller skrymmande eller störande på något sätt och vad spelar det då för roll…
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Jag har vintertäcke på två av mina hundar (keeshonds= rejäla pälsar!). Jag kan förstå att folk tror jag gör det för att det är kul men den ena är över 13 år och blir lättare stel utan täcke. Den andra har en dålig höft + en dålig armbåga och jag vill spara på hennes kropp så länge som möjligt. Det är lätt att döma när en inte vet omständigheterna.
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
När vi hade vår sanktbernhard blev jag ifrågasatt varför jag hade täcke på en sådan ras. Jo för att hon behövde det pga att hon blev stel av kylan.
Har klder på mina nu, när de behöver det. Kinesen behöver ofta, vilket det andra inte behlver.
Var och en känner sin hund och finns olika anledningar till att man har täcke/kläder(overall på dem
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag känner min hund bäst, och tro mig, han har aldrig täcke på sig i onödan.
Ändå hade han *gasp-gasp*, täcke på sig igår morse, trots att han är labrador med fluffig päls och det enbart var -10! Men va!?
Jo, min hund fryser nämligen. Sen vet jag inte om det är för att han "faktiskt" fryser, eller om det "bara sitter i huvudet" - men hur det än är så tycker han att livet är fantastiskt mycket bättre om han får ha täcke på sig när han fryser. Mycket underligt.
Han fryser inte alla dagar, han fryser inte hela dagarna, men ibland, då och då, så fryser han. Och fryser han, ja, då gör jag mitt bästa för att han inte ska göra det.
För att jag vill att min hund ska vara glad och må bra. Är det onödigt? :)
Oj vad folk blev arga! Ja det är onödigt att ha täcke på bruksraser med tjock underull. Täcke efter träning när hunden sitter i bilen är en HELT annan sak. Samma gäller om hunden har täcke pga sjukdom eller stelhet.
Jag har aldrig skrivit att man inte får klä på sin hund, de som har tagit sig tiden att läsa mitt inlägg ser att jag gör det själv vid behov. Att däremot klä på sina tjockpälsade hundar vid 0 grader är helt onödigt. Regntäcke för ägarens bekvämlighet är en annan sak.
#12 Och i samma andetag skriver du att det är helt onödigt. För att vadå, du bestämmer det?
#12 Vet du om hundarna du nämner i #0 bar täcke "i onödan"?
Lät som att du bara har sett och antagit.
Att kritisera hundkläder som bara har syftet att vara puttenuttiga är en sak,
dom fyller absolut ingen funktion för hunden.
Däremot att anta att folk klär på sin hund täcke i onödan, utan att veta om så är fallet - det är väl verkligen onödigt dömande?
Varför ska hundägare alltid leta fel hos varandra och "veta bättre"? 😕
// Harley
#12 Och du vet alltså vilka hundar som är sjuka eller har ledproblem? ;) Nädu. Du får inse att det inte är din sak att bedöma hur idag det behövs eller inte när det är någon annans hundar.
#15 ponera att den har ledproblem. Vad är då syftet med det tjockaste täcket på marknaden till en redan tjockpälsad hund? Att den ska få svettas mer?
Och sen. Även OM någon har på sin hund ett plagg bara för att det är gullegull - så länge det inte gör skada, stör hunden, eller påverkar negativt på nåt annat sätt - vad spelar det då för roll? Nej, det är dumt att ha på en hund en tröja bara för att det är puttinutt om hunden blir för varm av det, får klåda, blir stressad, eller inte kan bete sig som den brukar eller annars blir hindrad. Men om den inte bryr sig för fem öre och inte far illa på minsta lilla sätt, spelar det då någon roll?
Min ena katt har halsband. Han är innekatt. Han har det för att jag tycker det är fint. Han bryr sig inte för fem öre om det sitter på eller inte. Det är ett som lossnar omedelbart om det skulle fastna i nåt, det kliar inte, sitter inte åt, stör inte hans lekande - vad gör det då om han har det på sig?
#16 Ponera att den inte har det. Vad är då syftet med att du skriver inlägg som om du har rätt att bestämma vilken hund som behöver eller inte behöver täcke? Att du är allvetande och kan allt?
#17 Jag vet inte om det var riktat till mig (som nämnde hundkläder i #14)?
Jag är personligen emot kläder eller "dekorationer" på djur som inte fyller en funktion, men om du vill ha halsband på din kisse och det inte stör denne så gör du såklart som du vill med ditt djur. 🙂
Nu ska jag inte dra tråden OT, kan starta en ny om just detta ämne.
Fixat - http://hundar.ifokus.se/discussions/587feaeace12c442de000931-din-asikt-om-hundklader
// Harley
#19 Nej, det var mer i allmänhet, just för att de flesta nämner funktion och sådär. Jag menar, köper man halsband åt sin hund går man ju säkert först efter funktion, men därefter om de finns i flera färger, väljer man ju vad man själv gillar för inte sådär jätteofta har jag varit med om att hundar sagt typ "nä men du, jag vill ha ett grönt". :P
Så poängen var typ. Gör det ingen skada eller skillnad, så kanske man inte behöver hänga upp sig på det överhuvudtaget liksom. Men nä, ska inte heller gå OT just med det spåret tänkte bara förklara att det inte var riktat specifikt mot dig eller någon annan utan mer sådär en tanke jag fick angående diskussionen.
Har alltid kläder på nakenhunden när det är ruggigt ute, pudlarna däremot har aldrig något täcke, anledningen till det är att de aldrig behövts, rejäla tåliga hundar som kan springa i kall snö trots att halva röva är bar haha. Det enda i täck väg jag har är regntäcke till Estelle. Vet liksom inte när jag ska ha täcke på dem om jag skulle skaffa det eftersom att de aldrig visar att de fryser på det viset. Jag har dock full förståelse om andras hundar behöver något täcke/kläder.
#20 Då är jag med! 🙂
// Harley
2004 började "A simple life" med Paris Hilton att sändas och plötsligt var accessoarhundarna ett faktum, det spred sig sedan till även stora hundar.
Jag har varit hundägare sedan 80-talet och antingen har folk inspirerats att Paris Hilton-hundarna, eller så har SKK totalförstört hundarna sedan dess, för då kunde man lätt räkna hundarna som hade täcken på en hand, idag har var och varannan det. Vilken av dom är det?
När jag köpte Casper, så medföljde ett täcke. En Husky alltså, som älskar att sova i snödrivor. Hur många gånger han behövt det? Noll.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#23 Mja, eller så förstår och vet man mer om hundar och deras olika behov nu. Synen på katter har ju t:ex förändrats enormt senaste 30-40 åren. Detsamma skulle jag vilja säga är sant för hundar också. Förr fanns det förmodligen inte samma utbud heller av funktionella och välbehövda kläder till djur.
#23 Inget av det. Folk kan mer och behandlar hundar bättre idag. Förr tänkte många att hundar med mycket päls inte kan frysa eller behöva täcken av andra anledningar. "Det är en hund"
Idag ser man att även hundar har olika behov.
#24 Förlåt, men nu var du fördomsfull. Man kunde lika mycket om hundar som nu, det är några få detaljer som ändrat sig. Synen på katter däremot har försämrats enormt de senaste åren, de har ju inget värde längre.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
När hade katter bättre status än nu? Måste ha missat det.
#26 Nä, det var jag inte. Tråkigt att du uppfattade det så, dock. Och synen på katter har i allmänhet absolut förbättras radikalt bara senaste 20 åren.
#28 Nope, den har försämrats radikalt. Och jo, du var tyvärr fördomsfull, det är enormt vanligt att yngre är det som inte "var där", utan utgår att vi alla slog våra hundar med kedjor, sket i dom, att vi knappt hade veterinärer, att vi inte läste något om hundarnas beteende osv.
#29 Du är fördomsfull som utgår från att #28 Tror att ni alla slog hundar med kedjor, sket i dom mm. Det har hon aldrig skrivit. Så släpp du dina fördomar mot folk som inte är gamla.
#29 Du är själv otroligt fördomsfull om du antar att jag tror/sagt/antytt/menat något av det du precis nämnde. Sen är jag inte heller någon ung tonåring som knappt är torr bakom öronen heller, vilket du ser ut att anta.
Jag sätter bara på min dobbis täcke om det är flera minusgrader och kanske blåser och är rått, för då har han svårt att hålla värmen själv och förbränner för mycket energi.
#31 Nej, jag var inte fördomsfull, du skrev klart och tydligt vad du ansåg om "forna tiders" hundägare. Se här: " så förstår och vet man mer om hundar och deras olika behov nu."
#33 Vilket är samma sak som att skriva att man trodde att folk slog sina hundar med kedjor på den tiden? Nej, du har helt lagt ord i min mun jag aldrig sagt. Med det lägger jag ner sidospåret för det går inte att diskutera när mina ord inte räknas utan saker jag aldrig påstått är det som svaren baserar sig på.
Jag är för ung för att veta hur det var med hundägandet på tex 80-talet, men min fördom är att det numera är mer fokus på att jobba förebyggande mot / eller rehabiliterande efter diverse hälsoproblem, tex genom att slänga på hunden ett täcke eller gå hos en fysioterapeut, simning, massage, stretching m.m, m.m.
Hälsomanin (eller "hälsomedvetenheten") har liksom spillt över på våra hundar.
Tex i foderdiskussioner blir det nästan tävling i att ge sin hund det bästa, nyttigaste, sundaste fodret.
Vi lägger ner mer och mer pengar på veterinärvård osv, osv.
// Harley
#34 Jag har inte lagt några ord i din mun, läs om och läs rätt, det var exempel på allt man fått höra av den yngre generationen.
#35 Det var likadant då, skillnaden var att torrfoder var det som var på modet och vi som barfade (jäpps, det fanns då också) var dumma i huvudet som inte ville våra hundars bästa. Låter det månne bekant men precis tvärtom? 😎
Och ändå klumpar du ihop mig med "de yngre" som inte "var där" och som tror att man slog hundarna och på andra sätt behandlade dem illa för att man vadå, var för dum för att veta bättre? Klumpa inte ihop mig med människor som de när det inte finns något öht som hintar om att jag skulle ha sådana åsikter och klumpa inte heller ihop mig med den yngre generationen för det skiljer inte så farligt många år mellan dig och mig och jag är ingen snorunge utan koll…
Visa respekt så får du respekt, tyvärr har du inte visat mig någon respekt alls i denna tråden och därför väljer jag att inte ha någon vidare diskussion med dig.
Ps. Läs om läs rätt är en regel du bör följa själv innan du påpekar att andra bör göra det.
Oavsett så har kunskapen och metoder förändrats med tiden. Det är helt naturligt och något bra. Vi har kommit långt i vårt land.
Inte läst tråden.
Har täcke om det är under nollan.
Lagotton blir lätt frusen, och har en dålig led. Han trivs i sin fleeceoverall. Vid lera/blött så har han ett regntäcke eller bara overall, för att han inte ska bli så skitig.
Bordern har inte täcke så ofta längre, slutade nyligen, han hade fodrar vintertäcke för att hans energi skulle gå åt till att bygga muskler och hull istället för att värma kroppen, det gäller ju för hästar så tänkte att det kan säkert gälla för hundar också.
Men nu har han typ aldrig få sig något, ibland regntäcke om det är lerigt.
Springern får ha regntäcke om det är lerigt, annars inte.
Att folk ska bli så upprörda över småsaker… Så länge sakerna sitter bekvämt, inte hindrar hundens rörelser, blir för varmt eller så, vad spelar det för roll?
Jag förstår mig inte på folk som orkar sitta och vara så petiga och leta så många fel.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Hej TS!
Detta är min hund Charlie. Hon har problem med sina höfter och leder.
När hon har varit väldigt aktiv eller varit ute i kylan länge, så blir hon stel och kan inte resa sig från golvet. Tack vare varma, goa täcken så kan hon också vara ute och leka tillsammans med sin syster. Jag är nyfiken på varför du inte frågade mig direkt? Det går ju faktiskt att kommentera i min blogg :)
Allt gott!
/Jenny Carlsson
http://photobyj.blogg.se/
https://www.instagram.com/jennycarlsso/
#40 Bra att du visar att man inte ska tro så mycket :)
Kan tillägga..
Förr brukade Elviz ha en adidogtröja på sig, BARA för att det var gulligt, den var alltså inte till någon annan nytta 😮
Ring djurens rätt, genast! 😭
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Då måste jag vara riktigt korkad för min lilla tjej får ha täcke på sig även i plusgrader. Varför? Ingen underull, inget underhudsfett och står man då stilla ett tag så börjar hon frysa så att hon skakar. Det tycker inte jag är jätteschysst att låta henne göra. Tycker det är dumt att hon ska frysa bara för att jag måste stanna upp och plocka upp damens avföring.
Alla känner sina egna hundar bäst, och jag betvivlar starkt att man sätter på tjocka vintertäcken för att det är snyggt, så snygga är de inte ;) Tror snarare att de är påklädda för att det finns ett behov. Bättre att fråga än att dra egna antaganden.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
#12 "bruksraser" med tjockunderull? Alla hundar har inte tjock päls, Och täcken använder man oftast inte pga pälsen utan pga annat. Alla dessa BOT-täcken använder nog ingen för att hålla hunden "påklädd" direkt, det är läkande effekt.
#16 "ponera att den har ledproblem. Vad är då syftet med det tjockaste täcket på marknaden till en redan tjockpälsad hund? Att den ska få svettas mer? "
Hundar svettas inte? Iaf inte där vi sätter på dom kläderna?

Jag förstår inte riktigt varför någon ska tala om för mig när eller om jag ska ha kläder på min hund. Min hund tappar lätt i vikt. Det är värre på vintern och jag vill helst inte att hon slösar energi på att hålla sig varm. Våra promenader leder oftast till någon form av träning. Jag vill ha henne varm innan arbete och jag vill ha henne varm mellan träningen. Hur andra gör eller vad folk gjorde förr skiter jag i. Min hund fryser lätt och jag vet många mallar som inte fryser vid samma temperaturer men oavsett om det har med avel att göra eller om hon bara är en frusen individ så sätter jag på henne kläder för att hon verkar tycka att det är trevligt.
Vår labbe skulle behöva ha täcke vid kallare väder och kyligt regn eftersom hon har problem med ryggen (spondylos bla) men hon har alltid hatat att ha saker på sig (hon är fortfarande inte helt övertygad om selen fast hon haft den i närmare 12 år :P (var bara första månaderna hos oss hon hade halsband)) så hon vägrar gå ut om man lägger täcke på (ibland går det dock men oftast inte) så hon går ju ofta utan fast hon egentligen hade behövt, men vad gör man när hunden inte vill.
Fjant (puff/pudel) är en liten fryshund, men han har också problem med knäna och beroende på frisyr har han ofta täcke eller pyjamas ute när det är svalare väder. Speciellt pyjamasarna sydde jag just för hans knän eftersom dem lätt låser sig när det är kallt ute och det gör jätteont för honom. Och om han nu ändå behöver ha nåt på sig så kan man ju lika gärna sy något lite mer tjusigt också att ha när man tex ska bort! Idag är faktiskt planen också att sy sockor/skor till honom eftersom han får så mycket problem när det är blött ute eller riktigt snöigt ute (hans päls suger vatten som en svamp och snön fastnar och blir isbollar som är extremt obehagligt för honom). Nu är ju även han äldre och bara de gjort att han behöver extra hjälp med värmen. När han är lite mer nedrakad har han ofta kläder även inne eftersom det är väldigt svalt nere vid golvet hos mig (tex just nu är det 17 grader där fast det är 21 grader en bit upp i rummet) och för att han inte ska frysa och bli stel när han sover så lägger jag antingen filt över honom eller så får han ha sin pyjamas. Han har faktiskt även täcke han har ibland på sommaren på landet eftersom det vi kusten kan blåsa rätt kyligt och hjälpa om han blivit blöt. Han har ju heller inget emot att ha kläder/täcke på sig och ofta blir han superglad och viftar massor på svansen när man tar fram hans kläder (han är lite mindre road när jag sytt hans kläder och han fått tagit på och av massor av gånger för att prova hur det sitter, men vem är inte det?).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Nog fanns behov av hundkläder även "förr" - rentav redan på 1970-talet! Den tidens familjehund (jakthundskorsning) ståtade i ett hemsytt rosa filttäcke och söta rosa filtbottiner de kallaste vinterdagarna. För detta fick han (och jag) lida mycken smälek, men han slapp sitta på ändan i en snödriva för att kunna hålla upp båda baktassarna samtidigt när han fick kramp.
Han klarade sig bra om han sprang (drog pulka eller hängde med på skidtur t.ex.), men i mänsklig promenadtakt vart han för kall. Och inte katten hittade i alla fall min familj några färdigsydda täcken och skor till honom.
Jag har två hundar i samma storlek och hårlag. Den yngre har normalt bara täcke om det är riktigt kallt eller regnar kraftigt, den äldre däremot har ryggproblem och jag har märkt att det blir värre om hon blir kall om ryggen. Hon bär därför täcke även vid flera plusgrader, och vid ännu varmare väder om det blåser. När man dessutom som jag tävlar agility så innebär det att hunden kan få vara stilla i kall bil eller bur för att sedan värmas upp och prestera fysiskt. Ett bra täcke är då viktigt inte bara för hundens välbefinnande utan även för att minska skaderisken. TS borde sluta döma folk, var och en känner sin hund och jag tycker om något att allt för många hundar far illa i kylan.