Plötslig rädsla hos hund - hjälp!
Hej!
Min amstafftik Nova (10år) har plötsligt blivit livrädd att gå på ett visst ställe under promenaden. Jag och en kompis va ute och gick med hundarna ca 1h igår och precis när vi kom utanför huset där vi bor så blir Nova livrädd och vägrar gå på vägen. Hon går långa omvägar, skulle gissa att det är en radie på 10m som hon vägrar att gå på. Så fort hon kommer in på tomten så är det ingen fara och allt är som vanligt. När det hände så va det bara jag och min kompis ute, det fanns inget som hon kan ha blivit skrämd av och inga konstiga ljud i närheten. Kompisens hund Lea betedde sig precis som vanligt och vi märkte inget annorlunda med Lea alls och hon va alert och busig medans Nova va rädd. Testade gå på det här stället även idag och det blev samma livrädda reaktion.
Är det någon som har upplevt något liknande?
Tack på förhand!
Jag är ingen expert men det KAN vara någon slags "demens" som kan förekomma hos gamla hundar. Att de börjar bli rädda för saker, blir aggressiva etc. Den plötsliga rädslan kan bero på det.
Med vänliga hälsningar, Apportbocken
Hoppas du får en härlig dag! 😃
Tack för ditt svar apportbocken!
Det är precis det jag också har funderat på om det kan vara, någon form av demens 🤔
Kan det vara någon doft där som hon associerar med något läskigt? Är hon rädd för någonting annars, normalt rädd menar jag?
Besvärligt om det håller i sig iom att de är så nära ert hem.
Tack för svar hemul Nej hon är inte rädd annars. Hela promenaden går bra tills vi kommer hem till brevlådan. Nu har vi två ingångar till huset och när jag väljer den andra går det bra. Vill såklart försöka träna bort rädslan så hon inte fortsätter vara rädd. Men annars finns alltid andra ingången vi kan använda. Ang doft så va det också en tanke jag hade. Vi bor nära skogen så tänkte att det kanske va ett lo el liknande i närheten men då borde det inte ha blivit bättre när vi väl kom in på tomten. Kanske det är någonting i snön som luktar.
Ja, tänk om någ "läskigt" djur kissat där?
När jag var liten hade jag en hund som vägrade gå förbi en veterinärklinik, vi måste gå över på andra sidan gatan. Låg i källaren till en vanlig villa och hunden hade aldrig varit där! Inte till vet alls sedan valpsprutorna och det tyckte han inte var läskigt alls. Jag kan inte tro annat än att det var doften av andra hundars rädsla som låg i luften.
Ja man vet faktiskt inte. Hundar känner så mycket mer än vad en annan gör. Vi kommer fortsättningsvis ha lite extra koll på henne för att se om vi kan se någonting annat som hon gör annorlunda.
Håller tummarna för att det är nåt påtagligt och inte doggie alzheimers.