skäller
hej min hund skäller nästan hela tiden
vi brukar spruta vatten men det funkar ej hur ska vi få stopp?

Fyll en petflaska med grus och kasta brevid hunden då han/ hon skäller, det brukar funka.
Lycka till!
Petflaska? Låter kanske lite väl stort ;)
en snusdosa med små stenar i kan vara bra att kasta brevid hunden, det KAN avbryta beteendet, men det är inte alltid det fungerar.
I vilka situationer skäller hunden?

hon skäller när vi kommer hem och när vi skrattar.

om det är endast vid sådana tillfällen så skicka ut henne från det rum ni befinner er i och ignorera hhenne till dess att hon är tyst igen
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

vi har prövat men det går inte .

#2…
En snusdosa fylld med småsten till en collie?
Obehagligt ska det ju vara annars har jag missuppfattat allt…
Javelo…
Du skrev att hon skäller nästan hela tiden, sedan framgår det att hon skäller när ni kommer hem eller skrattar.
När du komemr hem ignorera henne när hon sjkäller vänd ryggen till och när hon sedan har tystnat så klappar du henne och sedan till skällandet när ni skrattar, ja du…
Vem vet hon kanske blir glad hon med?
Det har jag inget svar på…
#6 Ja, en metallsnusdosa.
Det skramlar bra det. Lite lättare att ha med sig också än en petflaska ;)

#7…
Jamen vad spelar det för roll när det hemma hos dom som hon skäller, men visst en petflaska stoppar man inte i fickan.
#8 Vet inte, tycker bara det låter alldeles för stort :P
Hade låtit ner till grannarna om vi hade kastat en petflaska :)

Men för att göra allt enklare….
Prova med en snusdosa hjälper det inte…ta en petflaska!
Så nu är problemet löst av vilket är bäst :-)
hej javelo, jag har collie och jag rekommenderar petflaska, men har själv använt mig av att ignorera totalt då det har skällts….att hon skäller när ni skrattar beror på att hon vill vara med hon med, hon blir glad…och så gör min hund med fast det står jag ut med ;-).
Men jag förstår inte de där.. jag använder vattenflaska tex. Alltså sprutar på ecko när han skäller. men han lär sig ju de där.. när sprutan är i närheten är han tyst, eller när jag håller i den. men sitter jag här, en bit ifrån honom..så kan han skälla utan att jag når me sprutan. Dem är ju inte dumma liksom:) Så de där med att slänga och dänga me saker lär ju bli samma sak.. efter ett tag blir de en vana .. ??
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

# 12
Försök att få hunden att backa varje gång och visa hit men inte längre….det går ju iaf att försöka, någon gång måste du hitta något som passar..
Nu förstod jag inte alls vad du mena:) Och de är inte jag som skappat tråden, så du ser de bara:D

#14 Förlåt…
sitter o kollar på tv samtidigt som jag sitter vid datorn det är nog ingen bra kombination….
Det var ju till JAVELO !
Hihi,, förstod det:) ingen fara..
haha lis jag har haft collie i många år nu, och ja man tycker att vattensprutan borde funka, men dom jag har prövat det på skäller bara ännu värre, och tyvärr har jag samma erfarenhet av en petflaska även om jag vet att det ger en bättre reaktion från dem,dom är helt enkelt för smarat för att ta till sig en¨sådan grej, bästa är att ignorera..

ignorera metoden tror jag är bästa oavsett ras
_**/Mvh Anne
tror ni? De har ju jag försökt med ett bra tag med.. Men då fortsätter han ju bara? som att de är okej liksom.. neeh matte varken säger åt mig eller spruttar vatten nu.. så då fortsätter jag:P

Skicka ut han ur det rum du befinner dej i då han börjar så får han se att det är inte så skoj att skälla för då får man inte vara med
_**/Mvh Anne
Han skäller åt dem som låter i trappen.. så handlar inte om att få vara med.. om du förstår:) Dem enda gångerna är när de låter nått någonstans ute eller i trappen.
Jaha, då ska jag komma och komma *hehe* vad gör man då valpen skäller på saker - folk - hundar UTE då…
Ex. då vi går till skolan på morgonen, då skäller hon på allt möjligt, någon hund som vi passerar, en postlåda, en jordhög eller lastbilar - traktorer eller folk…Hon skällde inte tidigare men efter en dag med hundvakt och sin egna mor som skäller *hihi* så hittade Tina sin röst också…
Jag säger NEJ, skarpt och oftast slutar hon men är vi tex. stressade - sena eller så kan det vara svårt, hon känner ju att man blir "arg/irriterad" och att ignorera henne ute är svårt, alla som tittar menade: liten vovve skällig ras!
Jag är alltid noga med att berömma henne massor då hon väl är tyst "duktig tjej som är tyst" Och oftast så har vi ju mera tid och då gör vi alltid oss roligare än det hon skäller på - kontaktövning, massor av beröm, för hon tystnar alltid då hon vill söka kontakt….
Hon drar ofta i kopplet också och ska dit på det hon skäller, är det postlådor och jordhögar eller sånt då går vi dit och undersöker för hon är ju valp och det är nytt för henne men mot hundar och folk, då går jag bara på och hon stretar emot och jag säger skarpt NEJ *hihi* lockar och försöker vara roligare, vi ser nog inte kloka ut och om det är bra, vet jag inte men det hjälper…För att i det läget ignorera, låta hälsa eller kasta nått känns galet…
Vi är av den sorten att hon får INTE hälsa på andra hundar eller folk ute på promenaden till och från skolan…Man behöver inte hälsa på allt och alla + att det går kennelhosta i området…
Hon har sina hundkompisar på gården där vi bor, det räcker med dom och våra vänners hundar…Jag hälsar inte på alla jag möter!
Men Tina är ännu valp och väldigt glad i allt och alla, har nyss upptäckt att hon har en röst *skrattar* så jag försöker verkligen vara konsekvent att alltid säga NEJ och tyst, då hon skäller…och göra mig roligare - så hon söker kontakt istället!
Som tur är skäller hon inte inne, inte ens om någon kommer!
Jaja, till saken då *Ler* jag tycker du ska säga skarpt NEJ sedan ignorera, vara roligare - ta tillfället i akt att ha kontakt övning…sluta med vatten och om du är ute kanske du kan ha nått sånt att kasta eller avled med en leksak eller nått annat, det som känns rätt för er…bytes affär - sluta skäll så är jag med dig och leker, vid tystnad beröm massor…Ute kan man ha med en boll - dummy eller nått hunden gillar och locka med det, få kontakt - berömma för vid kontakt brukar dom sluta skälla, blir tysta, att du är mera intressant än det den skäller på…
Bara mina tankar runt det hela!

alla låter bra och vi prövar men förlåt att jag inte kan skriva så mycket men hemma hos min mamma har vi inte dator 
Jag tror att de flesta hundar vänjer sig vid dessa skrammelsaker (PET-flaska, snusdosa) och bryr sig tillslut inte om att dom kastas. Dessutom så kan det ibland bli lite för skrämmande för en hund om man börjar kasta saker bredvid den. När min hund skäller mot nånting när vi är ute så brukar jag säga åt henne att sitta och sen ställer jag mig i vägen så att hon inte ser det hon skäller åt. När hon sen slutar skälla så berömmer jag henne. Det har funkat jättebra för mig. Det finns ju en anledning till att hunden skäller och din hund blir troligen överlycklig över att ni kommer hem och då börjar han/hon skälla och det ska man väl inte fya dom för? Då tycker jag att det är bättre att göra som #6 sa; att ignorera hunden tills denne är tyst och sedan hälsa på den.

# 24…
Du skrev….
" Dessutom så kan det ibland bli lite för skrämmande för en hund om man börjar kasta saker bredvid den."
Javisst!
Men det ska ju vara ett obehag…..eller?
Jag har 6 st hundar hemma, inte är jag "behaglig" i rösten när jag säger åt dom eller när jag sprutar vatten eller om jag skulle ta petflaskan.
Ett ex.
Min lilla tik på 7 mån hade börjat skälla något grymt, släppte ut henne på gården och jag lovar hon körde igåmg direkt!
Vad gör jag då?
Tar paraplyet går runt huset och hoppar fram och vrålar och fäller upp paraplyet som en idiot, men jag LOVAR det hjälpte, kanske det blir fler gånger för här bestämmer jag över min flock.
Nackdelen i att ha flera hundar är ju att dom lätt påverkar varandra.
#24 Men om dom blir tillräckligt förskräckta av att man slänger skrammelsaker brevid dom så kan dom bli osäkra på sin ägare och inte riktigt våga lita på dom. Sen så är det ju oftast så, som jag skrev, att hunden är upphetsad av nånting när den skäller. Jag tycker att man bör ta reda på varför hunden skäller först. Jag menar inte att era metoder är dåliga, jag menar bara att jag inte skulle använda mig av den metoden.

Jag tycker de låter lite väl att börja kasta saker på sin hund. Och skäller den bara när ni kommer hem så får man vara sträng och visa att de är fel men inte med att kasta något på den… Skillnad om den skäller när ni inte är hemma och stör era grannar då är ju en munkorg de bästa, finns ju sånna som man kan flämta och dricka vatten ur…

kan inte hunden skälla om den har munkorg?
_**/Mvh Anne

Varför inte säga till hunden att vara tyst? Dvs genom ett skarpt ljud ifrån dig?
För att ta bort ett beteénde du inte vill ha kan man annvända negativ förstårkning, dvs säga ifrån vid det beteéndet. Hunden kan aldrig lära sig något med metoder där man säger till den, men man kan ta bort oönskade beteénden.
#28 Ecko skäller utmärkt med munkorg. Men de finns ju även dem i tyg som sitter tätt om munen.. dem kan man nog inte skälla i.

#30 men om man har dom i tyg så kan hunden inte heller få i sig vatten
_**/Mvh Anne
Neh, jag vet.. men svara bara på din fråga:) själv har ecko en i plast. som han får ut tungan i och så..

#27…
Inte PÅ dom utan BREVID dom….
Naturligtvis så kastar man inte saker på en hund!
Har du funderat på att lära in kommandot Tyst? Det finns beskrivet i nån bok av Anders Hallgren, men minns inte vilken… Tror Eva Bodfäldt också har tips på hur man lär hunden Tyst.
#26 Meningen är egentligen att hunden inte ska se att det är du som kastar skrammel saken. Den ska inte veta varifrån det kommer.
mm man kan kaste en öl burk de låter lite mer .. de tipset har jag fått ..
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower

När hunden jag passar skäller, så ignorerar jag bara han!
Han skäller för att han vill ha uppmärksamhet - så ska man INTE ge han det - för då bestämmer han över dig.
Det är typ om han blir uppstissad och glad, vill leka, eller om jag skrattar. - Men jag bara ignorerar tils han gått och lagt sig
(tar mellan 2 - 20 min)
Det fungerar utmärkt!, men man måste vara envis, hundar hatar att bli ignorerade =P