Rallylydnad nybörjare
Hej! Igår, ganska spontant, bokade hag in mig och min hund på en rallylydnadskurs för nybörjare. Jag följer lite konton på instagram där det är hundar med deras ägare som tränar just rallylydnad. Jag har tyckt att det ser så kul ut! Men egentligen vet jag ingenting om sporten, hur fungerar den? Finns det någon här som sysslar med det? Är det kul? Tänkte också, finns det något som är bra att jag och min hund kan innan vi börjar på kursen tror ni? Kursens mål är att vi på sista kurstillfällen ska kunna gå en hel bana.
Kul att du bokat in er på kurs! Det enda som jag tänker är bra förkunskaper (om det inte står något specifikt i kursbeskrivningen) är att veta vad din hund gillar för belöningar, och att kunna belöna på olika sätt (olika leksaker, olika godisar osv). Har du koll på det så har du en utmärkt grund för att gå kursen :) Jag tränar och tävlar rallylydnad med mina två saluki. Vi älskar sporten! Har du inte läst beskrivningen av rallylydnad som finns på brukshundklubbens hemsida, gör det! Där finns mycket läsvärt.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Jag pysslar lite med rallylydnad bland annat med mina hundar och både jag och hundarna tycker det är jätteroligt! 😃
I nybörjarklassen handlar det mesta om följsamhet i koppel = gå fot med slakt koppel i olika tempon och svängar, kunna sitt, ligg, stå, stanna, gå runt föraren följsamhet med hunden framför föraren (näsa mot nos) medan föraren backar, mm.
Om du sedan vill sikta på att tävla i de högre klasserna så är det bra att redan nu vänja hunden att kunna gå på både höger och vänster sida.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Finns ju även en del info på http://rallylydnad.ifokus.se/ även om den sidan tyvärr inte är så aktiv just nu.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag och min hund tränar och tävlar i rallylydnad, det är jättekul :) Det finns fyra olika klasser, och man måste få tre godkända resultat i varje klass för att kvalificeras för nästa klass. Bra att träna på är väl fotgående och kontakt. Kanske grundkommandona så som sitt, ligg, stå. Resten tror jag man får ta allt eftersom man stöter på det :)
Tack för alla svar, har läst om rallylydnad på både SKK och brukshundsklubben och jag börjar förstå mer och mer! Sally, min hund kan alla kommandon som sitt, ligg, stanna, stå osv. Hon har väldigt bra fokus när vi tränar tillsammans och vi har en bra kontakt. Det blir väll så att dem problem man stöter på med tiden får man arbeta med då, för jag tror verkligen att hon kommer tycka att det är kul och kommer förstå väldigt fort. Hon är ändå 6 år, vilket jag inte ser som en negativ sak, jag känner henne väl och hon mig. Jag vet hur jag ska få henne motiverad osv. Jag hoppas även att vi ska kunna tävla lite senare, om vi fastnar för det.
#5 Kul! Du får gärna uppdatera oss här sedan hur det går för dig! :) Det är ju en sport som alla kan utföra och vara med i, brukar vara alla möjliga raser och åldrar på hundarna med på träningar och tävlingar.
#6 Det ska jag göra! Det är roligt att det är så blandat och att alla får vara med :)
#7 På min senaste tävling var det en tjej med permobil som tävlade i nybörjarklassen. Så jäkla häftigt. Hon och hunden var jätteduktiga på att manuvrera trotts snäva svängar, och hon hade en targetpinne för att dirrigera runt hunden! :)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
#8 Henne har jag nog sett oxå en gång, så himla bra att alla kan vara med oavsett förutsättningar 😄
#9 Ja verkligen! Hade hon en Eurasier?
//Ambrose
#10 Oj det minns jag faktiskt inte. Det var tidigt i höstas, nära gbg (såg att du oxå är därifrån) :) Kan ju finnas fler som har permobil oxå i för sig.
#11 Kan säkert vara samma! Hon är den första och enda jag har sett :)
//Ambrose
Jag tränar rally med mina ena, och för bara nån timme sen anmälde jag oss till vår första tävling i nybörjarklass! Vi tycker det är skitkul både jag och hunden!
Jag tror att ni kommer få lära er det mesta på kursen, men håller med om att det nog är bra att du testar ut belöningar, samt att jag tror det är superbra att din hund redan kan sitt, ligg, stanna och stå 🙂
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Ett tips jag har är att lära in en bra position till hunden från början så slipper du få poängavdrag för det sedan. Alltså att den ska kunna gå fot och svänga in rumpan ordentlig så att den inte sitter snett. Rally är jättekul men det krävs en del koncentration från hunden, främst om man har en "icke arbetande" ras :)
#14 Där sa du faktiskt en sak.
Det kan vara jättebra att redan nu innan lära den hund att i alla fall leka på platser med mycket störning. Om man tävlar rally, speciellt under vinterhalvåret, så är man ofta i inomhushallar, och där kan de bli väldigt trångt med mycket folk och hundar, även om man oftast har en 5m "frizon" runt hela banan :)
//Ambrose