Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 3778 ggr
19Mikaela93
2017-01-13 15:16
1

Tips på bra lightfoder!?

Hej! Har en Shih-Tzu tik på 10år som jag behöver få ner i vikt, då hon har blivit lite rund efter att hon flyttat hem till min pappa. Hon är inte sjukligt fet men för rund för att det ska vara lämpligt då hon även har problem med lederna. Hon får kosttillskott i form av senior pulver på maten, för lederna. Hon har dåligt med tänder, så får lov att blöta upp maten. Hon är även väldigt kräsen också och just nu äter hon Taste of the Wild Appalachian Valley  men det har antagligen varit för kraftfullt för hennes mage då hon har fått problem med avföringen, antingen hård eller lös… Så någon som har bra tips på ett passande foder till en rund och ganska lat liten tjej?

lizton
2017-01-13 23:20
0

#0 Magnussons Meat & Biscuit Light har 8 % fett. Magnussons har bakat foder som är godare för en del kräsna hundar. Jag har inte testat Light, men min kräsna hund älskar samma foder men normalfodret Adult som har 12 % fett. Magnussons Meat & Biscuit Grain-free har också 12 % fett. Det foder du nu ger har 18 % fett så det blir lägre fetthalt vilket av dem du än ev skulle välja. 

Min kräsna gillar Magnussons Meat & Biscuit Adult men inte Grain-Free.

Changrila
2017-01-13 23:31
2

Upplever att det är mycket(!) lättare att hålla hundar i bra hull när de äter färskfoder, nästan oavsett vilken sort som ges.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

hemul
2017-01-14 09:47
1

Ja, light funkar inte särkilt bra för människor, så varför skulle det göra det för hundar? Man står sig bättre på näringsrik mat även om man äter lite mindre (kalorier).

Estelle13
2017-01-14 11:34
0

Ge färskfoder och blanda ut det med antingen ris eller grönsaker. Då kan du lättare reglera mängden av allt själv efter din hunds behov.

19Mikaela93
2017-01-14 14:50
0

Provade TOTW för att det var spannmålsfritt för min erfarenhet är att dom brukar kunna komma i form av foder utan spannmål men hennes mage tål inte spannmålsfritt…. För är egentligen inte förtjust i lightfoder… Färskfoder har jag tyvärr ingen möjlighet att ge… Men tack för era förslag :)

Emouse
2017-01-14 17:25
0

Färskfoder eller Acana light and fit!

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

hemul
2017-01-14 19:43
0

Vad märkligt att hon inte tål spannmålsfritt. Måste ju ha varit nåt i som hon inte tål, det kan ju inte gärna vara avsaknaden av spannmål.

Jobbigt när de är känsliga för maten så där.

Lona
2017-01-14 21:02
1

#7, Vi har haft ett par hundar som faktiskt funkat bättre på foder med spannmål än utan, har testat flera olika. Jag är iofs inte övertygad om att spannmålsfritt alltid är bättre, ibland har de väldigt konstigt innehåll för att ändå få stärkelsen gör att göra kulor av. Ni som upplevt att hundarna är lättare att hålla smala med färskfoder, vad har ni gett för sort? Jag upplevde att mina antingen var hungriga hela tiden, trots att de fick extra "bukfylla" eller så gick de upp i vikt direkt. Visserligen har jag lättfödda hundar men ändå…

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Estelle13
2017-01-14 22:45
0

#5 Berodde förmodligen på att spannmålsfria foder i princip alltid har ett stort innehåll av vegetabilier vilket är svårsmält och kan ställa till med magproblem.

Standard mild kanske skulle passa din hund?

https://animail.se/standardt-original-mild-13kg.html

hemul
2017-01-14 22:47
1

#8 Det jag menade, det har säker ersatt spannmålet med nåt som orsakar reaktionen.

Frida B
2017-01-14 23:20
3

#7 jodå. Vi har idag avlat väldigt hårt på våra hundar, vilket ändrat ämnesomsättning och matsmältningssystem. Detta har gjort att några hundar, faktiskt ganska många enligt min mening, inte klarar av allt för koncentrerade proteinhalter. Alltså behövs det någonting som "späder" det lite. Jag har haft en sådan hund, som fick blodiga diarréer och kräkningar av färskfoder till exempel och diarré av foder med hög kötthalt gentemot annat innehåll i fodret, exempelvis orijen/acana.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

lizton
2017-01-15 00:25
0

#3 Det är individuellt. En del hundar behöver fylla magen med fibrer som mättar. Lägre halt fett ger mindre energi och då kan ett foder med högre halt fibrer och lägre fetthalt funka. Andra hundar går ner i vikt av tex feta färskfoder, men jag tror inte de är i majoritet. 

Fett ger ungefär dubbelt så mycket energi som protein och kolhydrater, så jag tror att det oftast funkar bättre med ett foder med lägre fetthalt.

De lightfoder som många verkar nöjda med är Magnussons Meat & Biscuit Light (8 % fett) och Acana Light & Fit (10 % fett). Magnussons har mer kolhydrater medan Acana har mer protein. Kolhydrater och protein ger samma energimängd så det är beroende på hund vad som passar. Kanske en äldre hund skulle funka bättre på Magnussons M & B Light, medan Acana Light & Fit passar bättre för en ung hund. Jag tror att Magnussons är mildare för magen och passar en äldre hund.

lizton
2017-01-15 00:36
0

#5 Fodret TOTW  Appalachain valley du gav har 18 % fett. Hög fetthalt i ett foder är svårsmält. Jag tror mer på att det är fetthalten hunden inte tål än att det är spannmålsfritt. 

18 % fett är mycket i ett foder. Foder för normalaktiva hundar brukar ligga på 12-14 % fett. 

Simpsons Premium Lamb & Potato är ett spannmålsfritt foder för känslig mage. Det har 14 % fetthalt. Magnussons Meat & Biscuit Grain-Free har 12 % fetthalt.  Om du vill ha spannmålsfritt så välj ett med lägre fetthalt. Kanske någon av dessa två.

AktivaSiri
2017-01-16 08:29
0

Utöver tidigare nämnda foder finns light/senior foder hos Nutra Nuggets och Nutra Gold. Säger inget mer än att det finns då jag själv är återförsäljare av det fodret.

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

Cert
2017-01-17 08:55
0

Kolla på senior foder som fokuserar på leder mm… ev lite kosttillskott. Behöver hon mer hjälp med sina gamla leder än kosttillskott? Veterinären  kan hjälpa er att hitta bra läkemedel.

Motion är bästa behandlingen mot både åldrande leder o övervikt =)

Lycka till! =D

19Mikaela93
2017-01-17 18:22
0

Tack för alla era tips! :) Har kollat runt lite själv nu på Zooplus där jag beställer och tyvärr var Acana Light and Fit slut och Simpsons fanns bara på 12 kilos och jag vågar inte chansa med en sån kräsen hund.
Men har funderat på att prova det här fodret:

http://www.zooplus.se/shop/hund/hundmat_torrfoder/concept_for_life_dog/concept_for_life_mini/559363

eller det här:

http://www.zooplus.se/shop/hund/hundmat_torrfoder/hills_science_plan/senior/248963

lizton
2017-01-18 00:35
0

#16 Det ser ut att finnas på bitiba.se, men bara i 11,4 kgsäck. Bitiba är likvärdigt med zooplus. Möjligen snabbare och kan ha lägre priser.

De foder du länkade ser inget vidare ut innehållsmässigt, enligt min åsikt. Väldigt mycket ris och majs  i det första. Ris ska man inte äta mer än några få gånger i veckan (arsenik) och inte 14 gånger som en hund gör.  Både ris och majs har snabba kolhydrater. Båda kan lätt mögelskadas både vid skörd och förvaring. Foder nr 2 Hills är heller ingen höjdare, men hellre det än det första är min åsikt. 14 % fett i båda fodren.

Magnussons Meat & Biscuit Light kan vara gott för kräsna hundar. Bara 8 % fett. M M&B Adult är nog ännu godare, 12 % fett. Detsamma 12 % i M M&B Grain-Free. Du kan skicka efter en gratis provpåse hos tillverkaren hundmat.com Fodret finns i många nätbutiker och på Ica, Coop m fl