För långa klor - hjälp!
Min omplaceringshund Mocha har på tok för långa klor. Jag satte mig nyss för att klippa dem och tog då bara lite då jag inte vet var pulpan var (mörka klor). På 4 klor började han blöda 2 gånger, stackarn. 😕 Jag klippte alltså väldigt lite men det verkar som om klorna inte har blivit klippta på ett bra tag så pulpan sitter långt ut. Hur ska man göra för att den ska dra tillbaka sig?
Har samma problem med min äldsta hund. Jag försöker fila lite varje dag för känns för riskabelt att klippa..
Myrtorpets Möss och Kaniner
#1 Har du tips på en bra klofil? Det skulle kanske vara lättare :)
Klippa lite varje vecka, då flyttar pulpan tillbaka sig. Men eftersom det är svarta klor är det ju supersvårt att veta hur långt man kan klippa. Gör istället som #1 kanske, fila lite. Fila tills du börjar att ana pulpan och sluta då. Gör det typ en gång i veckan. Eller om du inte vågar fila mycket heller, lite varje dag.
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
#3 Ja jag får nog göra det! Blir att skaffa en fil då.🙂
Jag använder ingen speciell klofil utan köper såna som är till för människor :) Lycka till!
#5 Ah okej, jag får kolla runt lite helt enkelt :) Tack för hjälpen!
Köp en kloslip istället, då går det snabbt.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#7 Ska kolla på det, tack för tipset!
Ett annat alternativ än de du redan fått är att gå till veterinären så den får söva/ge lugnande till hunden för att sen klippa och bränna klorna. Då blir det lite enklare att hålla efter sen också.
Mvh Linn
#9 Jaha! Jo, jag tror jag testar att fila klorna först men går det inget bra får jag prata med veterinär och se hur de tycker att vi ska göra. 🙂
Har fått för mig att vet inte bränner klor längre bara?
Har köpt två olika klofilar-maskiner och 2 av 3 hundar är livrädda för den( testa även syrrans hunder). Köpte klofilen i djurbutik bra men lånat bort den till syrran o fick inte till baka den ;). Köpte en fotfil en vanlig sån funka fint , där får du mitt tips ;) annars klipper du lite 1 gång i veckan med liten smidigare kloklippare.