Hanhund
Alltså nu har detta pågått i snart 3månader och jag måste fråga här för jag har INGEN aning själv, Min mamma har en hanhund men han är 13år så det var ett bra tag sen han var ung..
Min hane blir 1år denna månad, Så när han var 8-9månader började han bli könsmogen, med detta kom kuddjuckande, täcke juckande, allt som han får tag på (mattor, kläder, mig, m.m.) juckande.. Efter han juckat brukar han dra ner sin förhud och slicka på sin snopp, Han gör även detta när han INTE juckat. Han kan även slicka på sin snopp utan att dra ner förhuden (vilket inte är något konstigt). Han är på min icke löpande tiks rumpa seriöst varenda dag, Juckar varenda dag, Slickar sig varenda dag..
Han slicka rpå kiss utomhus, inte bara tikkiss eller löptikkiss utan ALLT kiss han kommer åt, men han kan skärpa till sig under träning utomhus och låser sig inte riktigt helt på lukter, däremot är det inte så ofta roliga promenader.
Han blir även VÄLDIGT påverkad när grannens tik löper, Jag har då en hall och sedan loftgång utanför ytterdörren, grannens tik bor närmast trapphusingången och vi bor längst bort, Ändå trots att vi är instängda i vardagsrummet längst bort i lägenheten tjuter han, går runt i cirklar, juckar och kan inte tagga ner.
Är detta normalt? Kommer det gå över? Bör jag kastrera han här och nu? Jag har tänkt att kastrera han när han blir runt 1års åldern redan innan detta beteende, mest för att inte få valpar (tiken är okastrerad) men nu med 1års åldern står mycket annat på listan, MH, röntgen, kurser m.m. Så jag måste ju "välja" det viktigaste och ta allt i rätt ordning..
Jag har tränat han med löptikar, tikar och lukter sens jag fick hem honom då jag redan hade en tik, Han reagerade aldrig någonsin innan detta, Han juckade endast 2gånger vid överslag och icke sexuell handling.
En sådan hund skulle jag kastrerat.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#1 Han ska kastreras, antingen nu eller senare :) Tänkte mer om det var vanligt att dom är såhär intensiva vid denna ålder och att det kan lugna ner sig, eller om det kan bero på annat.
Han är 1 år och såklart full av hormoner som går upp och ner, ser inget konstigt med det. Min hanhund slickar också på andra hundars kiss, direkt när nån av tikarna har kissat så ska han fram och nosa länge, slicka och sen stå och smacka med munnen. Det har varit perioder när han var yngre som han varit ganska jobbig mot tiken, rida och vara allmänt dryg, ligga och nagga henne i pälsen och vara riktigt kärleksfull. Nu är han snart tre år och de enda gångerna han kan vara på tiken är i samband med när hon ska börja löpa, kan vara flera veckor före, då kan han bli klängig och extra gosig, juckar, naggar och tvättar hennes ansikte, gäller ju att charma damen i tid ;-) fördelen är ju att jag vet att löpet är på gång. Han har dock aldrig hållt på och juckat mot föremål eller nåt sånt. Jag skulle försöka avleda din hunds beteende, dels så är det väldigt stressigt för honom att hålla på så och att ofta slicka sig på snoppen är inte heller bra då det lätt blir bakterier som skapar irritation (förhudskatarr) som i sin tur leder till ännu mer slickande, bakterierna förs sedan in via munnen ner i svalget som kan orsaka tonsillit. Jag skulle absolut vänta med kastrering. Jämför jag min hanhund hur han är och ser ut nu i jämförelse med när han var 1 så var han en liten skit då i jämförelse med nu. Låt honom växa och utvecklas färdigt först. Min hanhund väger 5 kg mer nu än när han var 1 år.
#3 Tack för svar, Men det finns seriöst inte så mycket mer jag kan göra angående hans slickande, juckande, tjutande, och allt det där. Jag ska prova öka på kraven av motion/vara ute, + lydnadsträning i några dagar, samt lägga spår och se om detta är något han gör under vilodagarna eller vad det egentligen beror på..
Men jag kan varken sitta vid datorn, gå på toa, diska, äta, eller göra något annat om jag ska lägga ner mer tid på honom och förhindra hans juckande och slickande, För det är typ det varenda dag går ut på redan.
Om jag t.ex tränar med honom i 30minuter så börjar han jucka, slicka, och stressa (tiken som inte löper är han på jämt). Om jag istället tränar i 60minuter och avslutar rätt (inte med kamplek) så sover han i flertal timmar och blir "lugn".
Så jag vet inte om jag kan koppla det till att han vill "ha mer att göra" eller om det är att han är översexuell? Där måste jag nog börja så jag ska försöka skriva ett schema på vad han behöver, hur mycket jag gör och liknande. Helt enkelt hålla en dagbok några dagar över hur hans motion, träning och liknande ser ut och om han juckar lika mycket om denna ökas.
Hoppas det är så simpelt.. Vill inte gärna kastrera han nu, skulle vilja röntga innan 😭
På frågan om det där är normalt hanhundsbeteende så är svaret nej. Är det av någon särskild anledning du vill vänta med kastrering till efter röntgen? Du kan ju kastrera honom nu och röntga om en månad när han fyller ett, då har såret läkt igen och så vidare så det ska inte vara någon medicinsk fara. :) Om det var min hund hade jag kastrerat omgående för min, omgivningens men kanske framför allt hundens skull. :)
#4 Det där låter ju mer som att han är uppe i varv och helt enkelt inte har fått ut tillräckligt med energi genom träningen?
Du verkar ju ha en liten strategi som fungerar, testa att köra vidare på den. Alltså kanske inte att alltid träna 60 min (tvivlar på att han orkar det i längden, han är liten än :P ) men att inte avsluta något med kamplek eller något som får honom att gå upp i varv, utan på samma sätt som det du kallar "avslutar rätt". Är han fortfarande tossig, var benhård med att nej, nu går du och lägger dig, då borde han ge sig efter ett tag.
Jag spånar bara, är ej allvetande inom hanhunderiet.
Dagbok låter dock som en bra idé.
#5 Det som får mig att vänta är att han inte ens är 1år, Han är en hane, jag har läst om biverkningarna (som kanske sker och kanske inte sker) och jag är väldigt orolig. Han är en malinois, en väldigt "lugn" malinois och jag är orolig inte bara för att han ska börja kissa på sig (inkontinent?) och få problem med lederna (för at than var ung) utan jag är även rädd att han ska bli ÄNNU lugnare i sitt beteende. Jag hoppas att det inte är så, men eftersom han "mallegener" inte slagit till än är jag orolig att det stannar så som det är nu, Eller blir ännu mindre intresserad.
Jag vill gärna tävla med honom och vill gärna att han ska få upp hetsen, Men vill inte så gärna att han ska behöva gå omkring och fokusera på fel saker (vilket han t.ex gör nu). 😐
#6 Det är just det jag tänker, Men det är så svårt att veta, För av vad jag kan minnas sker det här varje dag? Och varje dag är knappast vilodagar, Vissa dagar är vi ute mycket, tränar mycket och liknande, Vissa dagar har vi "pauser" för att vänja in han vid det. Han är ju väldigt "lugn" i övrigt och han går ju och lägger sig, Men när han väl är inne i sitt "juckajucka" så skiter han i mig, ibland i träningen (speciellt om jag tränat för många dagar på raken då vägrar han göra rätt för han tycker det är tråkigt), Han har alltså hoppat upp på mig och tagit tag i mig för att jucka på mig mitt under träning 🤦♂️
Då tänker jag "han kanske är överstimulerad?" men sen gör jag ingenting istället och då blir det "han kanske är understimulerad?" det känns ju lite som att man fastnat, Vad det än är skyller jag på mig själv, kanske kan göra mer, kanske kan göra mindre, Kanske ska testa si kanske ska testa så.. Men det verkar ju liksom inte ha fungerat alls under dessa 3månader, Ifrån att ha en lugn hanhund som inte lyfter ögonbrynen för löptikar till en hund som juckar på allt, slickar snopp, är för på min tik och skriker om en löptik är i närheten.. Det är en ganska brutal skillnad på väldigt kort tid..
Vill bara tillägga att det vore så hemskt synd om jag kastrerade honom och ingenting förändrades.. Att det berodde på något annat.. Nu ska han ju dock kastreras ändå, men fy vad orolig jag är för allt som kan gå snett.. Och det känns som att vad man än gör kommer man alltid att beskylla sig själv, Om jag inte kastrerar - tiken blir irriterad, störd och lidande, Hanen lär inte må så bra som ibland inte ens kan slappna av.
OM jag kastrerar och inga beteenden förändras - Han kanske få biverkningar och mår ännu sämre.
Har lite väl stort "katastrof"tänkande, Funderar på att ringa veterinär och rådfråga om han bör kastreras? Fråga om dom hört om detta förut och vad dom tror/tycker?
Se över aktiveringen. Jag hade skiftat fokus under ett par månaders tid på en sådan hund för att se vad det ger för effekt. Hård fysisk träning blandat med "ordning och reda" däremellan. Har du en mallehane som klättrar på dig när ni tränar (eller annars också) är det till att förklara att det är oacceptabelt beteende.
Jag hade plockat bort klickern och lagt lydnadsträning åt sidan, lägg allt krut på rejäla genomkörare med din hund. Låt hunden springa 1 mil i högre tempo, spåra i 1,5 km, gör vettiga saker där han verkligen får bli riktigt trött och låt honom sedan vara. Det behöver inte bara hänga ihop med könshormoner, det är en hundtyp som likväl lägger sig till med felbeteenden på grund av frustration som han bygger på sig. Därför hade jag börjat att reda ut vad som är vad.
Kan kemisk kastrering vara ett alternativ (till att börja med)?
Jag känner mig dåligt påläst om ämnet men andra medlemmar / veterinär kan säkert berätta mer om för- /nackdelarna med det kontra kirurgiskt ingrepp.
// Harley

Jag är lite inne på det du själv skriver om, att du kanske behöver ändra om lite i er träning och få in mer variation? Vad tränar du med honom? Tränar ni oftast ett längre pass per dag eller flera korta? Hur ofta vilar han? Dagbok låter jättesmart!
#9 Problemet då är at than är så mild så han skulle knappast orka springa 1mil just nu, Han orkar springa i ca 30min sen lägger han sig ner och vilar, går i lugn takt och är nöjd i några timmar. Spåra ska jag absolut börja med, det är jag som är något otroligt dålig på att spåra och det blir inte roligt när alla säger att "man gör fel" när man lägger spår heller, Men ska verkligen testa att börja med spår. Han är inte hittills så intresserad av att spåra så något gör jag fel, och något förstår inte jag riktigt.. Är väl förmodligen en träningsfråga också.
Jag brukar inte reagera när han hoppar upp på mig, Sist när han juckade stelnade jag bara till och tog bort honom, då slutade han direkt, Jag accepterar inte att bli juckad på, men jag tänker inte bestraffa honom om det t.ex är pga stress.
#10 Har kollat väldigt mycket på kemkastrering, Men det är tyvärr inget alternativ, Finns ingen granati att det ens hjälper + att jag kommer inte börja tävla. Man får alltså inte tävla med en kemkastrerad hund, men en kirurgiskt kastrerad..
#11 Vi tränar ungefär 60minuter per dag i lydnad, Möte rjag mina vänner brukar det gå upp till 2timmar (varav han måste vara passiv också). Eftersom han börjar jucka efter 30minuter eller mindre har jag inte delat upp det i korta pass (det gjorde jag när han var yngre, 5minuter här 5minuter där). Vi kör mest fot nu, pillar verkligen, Släpper hundarna nästintill varje dag för att dom ska få röra sig, går promenad (dock sker inte detta lika ofta nu när det är is överallt då dom halkar vart vi än går och det gör jag med).
Ska försöka skriva dagbok, var så mycket bättre på det när han var yngre, Det har hunnit dö ut lite nu :(
Håller med Majken!.
Mallehanar kan vara riktigt jävliga i den åldern.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#12 En frisk hane i ettårsåldern av brukshundstyp ska inte ha några problem att springa en mil, jag tycker verkligen att du ska satsa på att fysträna honom. Inga andra hundar, inget som bygger stress, bara låta honom blåsa ur sig ordentligt.
#14 kan bara skriva lite snabbt nu :) Men det är just särför jag vill röntga innan jag kastrerar (och därför velar) eftersom jag vill se om han har några problem å anpassa träning efter det. Speciellt när han redan är så "lat"
#15, OK, jag förstår vad du menar men jag hade inte börjat i den änden.
Det låter som att han är frustrerad över något, kanske bristande motion som du själv var inne på. Jag hade först och främst ökat den fysiska motionen markant och låtit honom fullkomligt spruta ut sin energi ordentligt och trötta ut honom fysiskt varje dag och lägga lite mindre tid på den mentala träningen ett tag framöver och se hur hans beteende ändras. (Spårning är ett bra exempel!😉)
Understimulering är en av de vanligaste orsakerna till att hundar blir stressade och frustrerade, även hormonerna påverkas av stress. Hundar har olika beteenden den behöver få utlopp för, den behöver röra på sig, upptäcka och jobba med hjärnan.
#12 Jag hoppas att du inte tog illa vid när jag uttryckte mig om spårning!
Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤
Lite underligt förslag kanske, men kom över en text om majs och dess inverkan på stress hos hund, kan inte finna denna nu tyvärr. Något om att majs innehöll tyrosin som skall vara ett förstadie till adrenalin, noradrenalin och dopamin(om jag inte missminner mig). Vet även att en medlem skrivit en del om just detta här på forumet(?).
Alternativt kan man se över utfodringen om det innehåller majs och på så vis minska stressen? Många bäckar små…
Tillägg: Anders Hallgren : "Aminosyran tyrosin är ett förstadium till adrenalin, noradrenalin och dopamin. Det finns bland annat i majs och konkurrerar med tryptofan om att komma in i nervcellerna"
"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama
#16 Du hade börjat med att fysa? :)
#17 Ska försöka lägga mindre energi på lydnaden, Men det kliar i hela kroppen av det ;)
Ska verkligen försöka bli bättre på det där med spår, Men måste få till någon teknik :) Nej absolut inte!
#18 hahahha tack, det var spännande! Ska se över fodret och innehållet :D Är ganska dålig på det här med innehåll, Men ska försöka hitta något utan majs iaf (om mitt har majs).
Funderar på om munkpeppar och något lugnande tillskott kan hjälpa? T.ex maxrelax? Eller ska jag skippa sådant?
#19 Bra tänkt att se över fodret. Finns naturligt lugnande, tryptofanrika livsmedel. Länk nedan visar i tabell vilka livsmedel som innehåller vilken mängd tryptofan osv. Kalkon är exempelvis rikt på tryptofan :)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tryptofan
- Dalai Lama
#19 Mer motion och inte så mycket annat. Absolut inga tillskott, skala av allt onödigt och fokusera på djuret. Det vill springa, kämpa, bli trött och använda näsan.
#20 Tack, du får gärna hjälpa mig på PM om du har intresse för jag förstår mig verkligen inte på något och blev bara mer förvirrad ;) Eller jag uppfattade att kalkon var bra? 😂
#21 Ska försöka, Började lite lugnt idag med 50minuter. Dragsele på och midjebälte i andra änden, Så fick han "dra" mig lite, Han har sovit sens dess. Inget juckande ännu, Ska ut och lägga ett spår snart, ett "icke" krav spår ifrån min sida (är just de här tävlingsspåren som jag blir galen på). Ska bara lägga det så som jag känner mig bekväm med och sedan se hur det går, Tar nog inte med tiken (vilket jag gjorde sist jag la spår, tog med båda ut samtidigt) så han får lite "ro" i spåret också.
Han fick köra ensam med mig och direkt när vi kom hem tog jag ut tiken för att trötta ut henne. 😃
Ska försöka fokusera mer på dom som individer än att låta dom alltid leka med varandra, Dom ska självklart få göra det också, Om dom orkar när jag är klar med dom 😈
#22 Um… är verkligen ingen expert på ämnet… Men kort och gott förklarat så är tryptofan ett lugnande ämne(eller aminosyra rättare sagt), naturligt förekommande i olika livsmedel främst då kött såsom kalkon etc. Majs, som innehåller tyrosin är då raka motsatsen och har en stressande effekt på hunden. Var det en bättre förklaring?😃
- Dalai Lama
#23 Ja det var det, trodde nämnligen du sa exakt samma ord innan jag såg dom i sammainlägg 😂 Så samma ämne i två olika saker var bra eller dåligt, Nja, Kan inte ens förklara själv. men tack!
Efter att "dragit mig" i ca: 40-50min och resten av tiden fått springa lös (för att inte dra mig så jäkla hårt) i skogmark(finns spårprecis bredvid men vi gick i skogsdelen). Och fått köra ett fint spår som han skötte så otroligt snyggt så har han skött sig väldigt fint idag! Jag ska försöka utöka det långsamt (inte köra slut på han direkt) och fortsätta, men kommer inte sluta helt med lydnadsträning, men kanske minskar lite på det (han blir ju ändå mer fokuserad vid den träningen om han får pauser i några dagar).
Jag vet inte om han juckade tidigare idag eller liknande då det skedde lite saker, men vid mig har han inte juckat eller slicka på sin snopp. Han har däremot följt efter tikens rumpa (och tiken är så snäll och säger inte ifrån fast hon visar obehag) så jag har sagt ifrån på skarpen varenda tillfälle, Det skedde lite privata saker nu emot kvällen så tyvärr hann jag inte lägga ett nytt spår och gå en längre runda! Kanske om jag gjort det så kanske kanske tikens rumpa fått vara ifred. Får hoppas!
Ska testa det här nu!
Tack alla för alla supertips!
Tar gärna emot tips på hur man fysar bäst också!
#25 Bra att du verkar ha hittat något som funkar! Problemet med fysisk aktivering är dock att hunden kan komma att kräva mer och mer och mer. Då blir det besvärligt för dig tillslut :s
Eftersom du nu ska träna såpass mycket med en ung hund, har du funderat på att lära dig lite om avslappningsmassage/massage generellt? Det skulle ju eventuellt kunna vara något för de dagar då både du och hunden behöver en paus, och ett sätt att lära honom tagga ned och få en avknapp + att massage är väldigt nyttigt för musklerna och förhindrar skador :)
https://www.svedea.se/hundforsakring/blogg/stressdampande-massage-ett-satt-att-hjalpa-hunden-ner-i-varv som exempel
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
#26 Tack så hemskt mycket! Har försökt stretcha han försiktigt (följt videor och varit extremt försiktig), Men har inte vågat göra fullt ut då han rör sig väldigt hastigt och helst inte står stilla, Ska försöka öva in ett kommando för at tligga stilla på sidan.
Jag "hobby" masserar hundarna varenda dag vid lår, höft, nacke, rygg och armbågar (eller ja på armmusklerna där), Mest för att värma upp eller tagga ner efter vi rört oss, Eller bara för det är väldigt lugnande för mig 😇
Ska kika på länken! Försöker att inte göra så mycket med han varken fysiskt eller psykiskt men just det där med lydnad är något jag kör konstant.. är väl mitt beroende, tiken är inte alls lika lyhörd på det (har försökt i flera månader med henne). Men fysiskt har jag varit väääldigt försiktig då jag hört många skräckhistorier om hundar "över knähöjd" som fått korsbanden av, sträckt sig, brutit ben, eller blivit skadade för dom blivit övermotionerade som yngre på något vis. Försöker hålla allt "lite lagom" tills han är efter 1-2år och är röntgad och jag "vågar" träna efter resultat/behov. Men kan ju garanterat ta bort "lekstunderna" och köra fys på något vis istället, några gånger i veckan. Tänkte testa bara att lägga spår idag och ta det lugnt med kroppsaktivitet för att se om det blir någon skillnad 😂 Sitte roch skrive rner minsta lilla vi gör i en bok för att se skillnaderna och resultat, Kommer nog ta ett bra tag innan jag ser vad juckande beror på men nu har jag äntligen uppmärksammat det och börjat arbeta kring det, Tikens rumpa verkar aldrig få vara ifred, Ska nog testa duscha henne och se om det hjälper (troligen inte men hoppas!)