skillnader mellan jack russel och dansk/svensk?
Hej, vem kan förklara till mig vad är det för skillnader mellan de två om de är renrasiga? Tack
Dansk/svensk är lite större med längre ben.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Tack
Ingenting annat? Hur kom dansk/svensk då?
De har olika utseende och jag antar olika temperament?

De ser nästan samma ut :)
Fast dansk har längre benen - det kan man ser som först
Jag tycker som ser lika ut. Huvudformen är ju helt olika.
Högställd jrt och gårdshunden är ungefär lika höga. Men dom är ju lite olika i temperamentet, vissa säger att gårdshunden är lite lugnare och mildare. Vissa påstår att det är en terrier medans andra tycker den har pinscherns temperament.
#5 Ja ofta är skallen lite bredare och ögonen är då placerade med ett längre mellanrum ofta. Men inte alltid, det finns d/s gårdshundar som ser ut som jrt och tvärt om. Ibland är det nästan omöjligt att se skillnad.
Är detta då renrasiga?
Då jag varit på utställningar ser jag tydligt vilket som är vilket.
MarHai; Man kanske skulle se litet bättre om båda hade haft samma pälstyp ;)
#10 Högställd jrt är ju mycker mer lika än dom lågställda. men visst finns det ju väldigt små d/s gårdskundar som ser ut som dom lågställda med.
#9 Jag vet inte, men då jag sett att det avlas på väldigt mycket gårdshundar som det mer ut som högställd jrt (eller parsons) och även dom som man ser på att dom är gårdshundar så antar jag att båda sorterna förekommer även på utställningar. Kanske lite som med högställd och lågställt jrt, uppfödarna har väl olika ideer om hur dom ska se ut och avlar efter eget tycker och smak.
tänkte inte på det.
Solbackens kaniner
Men man ser iaf skillnaden.
Solbackens kaniner
#14 Hänger inte riktigt med i ditt inlägg :)
Mnar du att d/s gårdshund finns i två ilka varianter? Lågställd och högställd? Jag har bara sett vanlig :)
#17 okej ska försöka förklara lite av dom skillnaderna jag märkt. Vissa gårdshundar har ett bredare huvud, andra inte. Så på sätt och vis så kan man (jag och andra jag påpekat detta för) tycka att det ser ut som två olika typer inom rasen, precis som att det finns både lågställd och högställd jrt.
denna dansk/svenska gårdshund tex är ju väldigt lik en högställd jrt eller parson. http://www.gardshund.com/images/fotogalleri/valpar/dixie.jpg
Aha, du menar så.
För mig är en dansk/svensk en hund med brett huvud.
En jack russel har smalare.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#20 Ja precis.. men det knepiga blir när dom "byter" utseende. då är det inte lätt att se skillnad alltid.
Det är väl två olika raser :) Hade de liknat varandra så mkt hade de inte varit det. Lättast att gå in på SKK och kolla rasstandarden, plus rasklubbarna, om man vill veta mer om respektive ras!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Tack för hela diskution :) jag tänker inte skaffa tredje hund, undrade bara :)