Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1330 ggr
[Fazenda]
1

Skaffa hund, när?

I diskussioner om när man ska skaffa hund så har jag hört att folk säger att "man ska vänta tills man är 22+ för då vet man hur ens liv ser ut". Alltså att man ska vara äldre innan man skaffar hund. Jag håller delvis med, men har ändå några funderingar som jag skulle vilja ha svar på. Man vet aldrig riktigt hur ens liv kommer se ut, för vad som helst kan hända. Så det argumentet är väl egentligen inte så värst hållbart då du kan få sparken, separera, få barn osv. 

Min kompis mamma är strängt emot att min vän (18 år) inte bör skaffa hund inom de 2 kommande åren trots att hon har en fast planering hur hennes liv kommer se ut.  Hon pluggar distans i minst 1 år till och kommer därför vara hemma under dagarna utan fasta tider att passa i skolan. Efter det ska hon börja jobba i hennes hemstad och vid den tidpunkten är valpen runt året (om inte mer) och kan förhoppningsvis vara ensam de timmarna hon jobbar. Hon har också tänkt fixa dagmatte/husse de dagar hon jobbar mycket. Är det dumt att skaffa hund nu enligt hennes livssituation? Jag anser att det skulle passa då hon är hemma på dagarna, som det ska vara under valpens första år på jorden. Vad tycker ni? Har hennes mamma rätt att hon ska vänta ett tag?

Herveaux
5

Jag tror inte det finns en ålder eller tid i livet som är "rätt" för hundköp.
Däremot är det viktigt att man har en Plan B och kanske en Plan C för hur man löser de olika problemen som kan dyka upp.
(Hundpassning dagtid brukar vara det vanligaste kruxet att lösa.)

Om din vän känner sig redo för ett hundköp så varför vänta?
På pappret låter det ju som en bra tid för en valp just nu. 🙂

// Harley

knutteknop
1

En sak jag lärt mig är att den perfekta timingen inte existerar. Man kan inte sitta och vänta på att rätt tid ska komma utan man måsye skapa den själv. Håller med ovanstående om att plan B och C är det viktigaste. Om hon känner att hon kan ha en hund nu så kör! Man vet bäst själv och ska inte lyssna så mycket på alla andra :)

Myrtorpets Möss och Kaniner

[Fazenda]
0

Ja alltså hundkunskap har hon, tiden har hon och ekonomin. Både jag och hon har pratat med hennes mamma om att den rätta tiden inte riktigt finns, däremot finns planer. Dagmatte är ju en plan, sen finns ju hunddagis samt familj och vänner som kan ställa upp i sista minuten om något akut skulle hända.  Ska ta och prata med henne igen, hund ska hon allt ha, det går ju inte att leva utan dem!

apportbocken
1

Jag tycker det låter fullt rimligt att hon skulle kunna skaffa hund. Gör gärna redan en lista över personer som ni är säkra på kan tänka sig hjälpa till. Kanske kan hon/ni även kontakta en dagmatte redan innan valpen är hemma, för att vara på säkra på att hunden "får plats" hos någon. Räkna inte med att hunddagis hjälper till i sista minuten, det kan vara några års kö för att för en dagisplats. Eller du kanske menade att hunddagis är en vanlig plan B och att det är vänner och familj som kan ställa upp i sista minuten? För i sådana fall ber jag om ursäkt för att jag missförstod. Märker nu att jag skrev en massa i "du-form"… Lycka till med hundköpet! (Till din kompis, men även till dig om du också planerar att skaffa hund, hehe)

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Changrila
2

Vissa personer är redo när de är 18 år, andra är inte redo trots att de är 50 år.

Så länge en person är väl införstådd vad som krävs av en hundägare, har ekonomi och tid och planer för hur det ska gå att få till en fungerande vardag, då kan det absolut gå bra.  Kombineras det med en vilja att alltid lära mer och ett noggrant val av ras samt uppfödare, då blir det troligen hur fint som helst.

I de allra flesta fall är det bättre att köpa rätt hund vid "fel" tillfälle, än att köpa "första bästa hund" vid rätt tillfälle. Tyvärr tänker många att de absolut ska hitta en hund som är leveransklar vid ett specifikt datum, för det passar bra tidsmässigt, och hamnar då i ett läge där de inte köper den hund som skulle passat bäst utan något "vad som helst". Det blir sällan kul för någon, eller åtminstone inte så kul som det skulle ha kunnat bli.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Majken!
2

Har din kompis eget boende eller bor hon hemma? Har hon egen lägenhet finns inga hinder för henne att köpa hund, men bor hon hos sina föräldrar blir förstås situationen en annan.