Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 1483 ggr
denaesboz
0

För mycket salt?

Hejsan!! Igår var jag med Kira till veterinären för att kolla efter urinvägsinfektion, men dem kunde inte direkt säga om det var det då pH inte var förhöjt som det nästan alltid är. Däremot kunde han se att henne urin var väldigt koncentrerad och att det innehåller en hel del protein. Han pratade även om att hon får alldeles för mycket salt(?) Vi ska köra med en medicin och är hon inte bättre på måndag ska vi kolla upp njurarna nogare. Saken är den att hon får bara äta sitt torrfoder, Profine. Lägger man till salt i fodret? Hur mycket ska dem ha i så fall?🙈

Ambrose
0

Ändrar detta inlägg då jag kollade på fel foder, finns ett annat Profine som innehåller salt. Vilket var det jag utgick ifrån.

Hittar ingenting om salt i det foder som säljs på Arken. Om du är säker på att hunden inte äter något annat än sitt foder så vet jag inte riktigt hur du skulle kunna minska mängden salt utan att byta foder(om det nu är fodret som är problemet). Hunden behöver ju äta om den ska kunna hålla vikten.

Ett alternativ hade väl kanske varit att se till så hunden drack mer under en period och på så sätt kanske spä ut salthalten i kroppen något, men det vet jag inte om det faktiskt funkar så.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Paxxa
0

#1 Länken är till fel foder. Profine säljs på Arken.

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

Ambrose
2

#2 Ändrade mitt inlägg, tack!

//Ambrose

denaesboz
0

#1 Hon får det enbart för att hon har allergier men det finns andra foder som hon kan äta. Sen så får hon inte annat än sitt foder för att jag tycker det är onödigt att chansa. Det har bara blivit så att hon får Profine för att hennes mage fungerar extremt bra på det. Men då får jag byta foder på henne igen. Hon får det med lax och kalkon i.

Ambrose
0

#4 Men veterinären rekommenderade dig också att byta foder, eller fanns det några andra alternativ?

//Ambrose

denaesboz
0

#5 Han sa inget om att byta foder, han tyckte bara att det var väldigt konstigt när hon bara får sitt foder. Jag kan höra med honom vad han tycker ^.^ Kira har ätit veterinärfoder förr under allergiutrednigen men då blev det bara värre. Så vi gick tillbaka till fodret hon åt hos uppfödaren. Hon har ätit färskfoder innan allergiutrednigen men jag har tyvärr inte plats för den maten länge. :/

Em_
2

Hon slickar inte vägsalt från tassarna?

denaesboz
0

#7 Det tror jag inte, jag sköljer hennes tassar efter promenaderna, så det borde inte finnas så mycket kvar att få i sig?

Emouse
2

Hon måste ju få i sig salt någonstans ifrån, om inte fodret. Kan ju vara så att det finns dolt salt i fodret också!

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Lona
0

TS, bara nyfiken - ras och ålder? Vad fick ni för medicin? Att hon verkar äta för mycket salt KAN bero på att något i kroppen inte funkar som det ska och därför inte kan reglera den balansen själv. Njurarna ligger väl som sagt närmast till hands att kolla med tanke på symtomen men det kan vara hormonell obalans och annat också - OM det är något som är fel överhuvudtaget. Lycka till, uppdatera gärna hur det går <3 !

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

denaesboz
1

#10 hon är en staffordshire Bullterrier och är snart två år. Hon fick Vetrimoxin som vi ska köra i 10 dagar men hade vi inte sett någon skillnad till måndag så ska vi undersöka henne noggrannare. Jag har pratat med hennes uppfödare och hon tyckte också att det låter som om det är något med njurarna med, hon trodde att det även kunde vara urinsten om man hittade salt i urinen.