Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2570 ggr
Candy123
0

Kemisk kastrering?

Är det någon här som valt att kemiskt kastrera sin hund/har erfarenheter om kemisk kastrering så får ni gära besvara dessa frågor :) Vad är din hund för ras/raser? Hur gammal var den första gången? Varför valde ni att kemiskt kastrera hunden? Blev det någon skillnad? (Positivt/negativt) Har ni valt att upprepa behanglingen eller gjorde ni bara det en gång? Har ni planer på/gjort en kirurgisk kastrering efteråt? Om ni gjort en kirurgisk kastrering blev hunden "på samma sätt" som då den var kemiskt kastrerad?

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

Estelle13
1

Kemkastrerade min hanhund när han var 19 månader gammal, han är storpudel. Det enda jag märkte i skillnad var att han inte kissade på varenda träd ute, utan kissade oftast bara 1 gång på en promenad, han var heller inte så jätte intresserad av löptikar även om intresset fortfarande till viss del fanns kvar. Detta var nu 1 år sedan så chippets effekt finns inte längre kvar. Jag tyckte nog att det var lite som att kasta pengarna i sjön, nu i efterhand förstod jag inte vitsen med det då tiken ändå bodde hos min mamma när hon löpte eftersom att man aldrig kan vara 100% säker på att han inte skulle kunna göra tiken med valpar, då intresset för att para på henne forfarande fanns kvar. Jag har inte valt att upprepa behandlingen och kommer aldrig göra det heller, kommer inte kastrera honom heller. Det negativa jag märkte av kemkastreringen var att hans päls blev sämre. Han har mkt mjukare päls nu när chippet gått ur. Han blev heller inte lika tillgiven som han var innan. Han är mer gosig både mot människor och tikarna i familjen när han har sina normala testosteron nivåer i kroppen. Han är en riktig kvinnorkarl, åt män visar han inte alls samma kärlek och intresse för som för kvinnor.

Lon@
1

Tänk på att kemisk kastrering räknas som doping = du får inte starta på prov eller tävling, dispens går inte att få. Vid kirurgisk kastrering gäller generell dispens, du kan dock inte ställa ut enligt de nya reglerna som trädde i kraft vid årsskiftet.

Vi har nog ett något udda kastreringsskäl😉;
Ras; Labrador
Ålder vid kastrering; Knappt tre år
Anledning; N skadade snoppen illa vid ett hopp över ett taggtrådsstaket. Han blev ihoplappad men blödningsrisken var mycket hög (han löpte då risk att förblöda) så det var strikt vila som gällde - och han fick absolut inte få erektion.
Det blev med andra ord kemisk kastrering.
Mindre ingrepp än om de hade behövt kastrera kirurgiskt och förhoppningsvis kan han gå i avel så småningom.
Skillnad; Ingen större skillnad faktiskt, han har varit rätt ointresserad nu när min tik har löpt men det beror nog lika mycket på att han är en väldigt ordentlig liten gosse - får han inte bry sig om löptikar så gör han inte det 😊.

Upprepning?; Nej, han hade läkt när sprutan gick ur
Kirurgisk kastrering är inte aktuellt.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

[Tilde]
0

Vad är din hund för ras/raser?  Tibetansk spaniel
Hur gammal var den första gången? 10,5 år tror jag.
Varför valde ni att kemiskt kastrera hunden? Han är krypto och testikeln i magen hade slagit knut på sig själv, vilket resulterade i att han var ganska tillbakadragen mot andra hundar. När den opererades bort blev han som en tonåring, helt besatt och sönderstressad av löptikar, samt aggressiv mot andra hanar om löptik fanns i närheten. På grund av åldern ville vi inte låta söva honom igen så det fick bli kemisk kastrering. 
Blev det någon skillnad? (Positivt/negativt) Absolut! Han bryr sig inte alls om löptikar nu och är mycket mer harmonisk. Annars ingen skillnad i beteendet. 
Har ni valt att upprepa behandlingen eller gjorde ni bara det en gång? Endast en gång just nu, men jag tänkte fylla på till våren/sommaren då det har gått 1,5 år då.
Har ni planer på/gjort en kirurgisk kastrering efteråt? Nej, på grund av åldern och hjärtproblem.

[Springerpoo]
0

Vad är din hund för ras/raser?  Shih Tzu/Lhasa Apso

Hur gammal var den första gången? 2 år, fick för 1 år framåt (4 år idag)

Varför valde ni att kemiskt kastrera hunden? Han bråkade hela tiden med den äldre hunden. Detta var då bara för att han var könsmogen och trodde att han var störst i världen, Han kunde ryka på den andra när som och det kunde bli ganska allvarligt ibland.

Blev det någon skillnad? (Positivt/negativt) Inte lika många bråk och han markerar inte konstant på promenaderna. Kulorna blev mindre och de har inte blivit normala igen, men han ska ändå inte avlas på. Han blev även tjock och pälsen är sådär.

Har ni valt att upprepa behanglingen eller gjorde ni bara det en gång? Nej, vi har bara gjort det en gång.  Vet inte riktigt om det går, men det verkar som det aldrig försvann. Han har lättare att gå upp i vikt, sämre päls och inte samma intresse för löptikar som de andra två hundarna. Men vem vet, han kanske bara är sån.

Har ni planer på/gjort en kirurgisk kastrering efteråt? Nej, vi tycker det inte verkar nödvändigt på honom.

flocken
0

Mina egna hundar är kastrerade " på riktigt " Men några av mina dagishundar blev kemisk kastrerade. Den ena var över året. Gick från en juck maskin, ointresserad av människor till världens goaste. Han är nu kirurgisk kastrerad.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Åsa S
0

Mina föräldrars engelska springer spaniel fick nån sjukdom i testiklarna och då kunde kastrering funka de testade först med kemisk men han fick fortfarande lite blödningar så de gjorde en riktig kastrering sen istället, tycker dock inte det har varit så stor skillnad på honom före och efter, mer än att aptiten kanske blev bättre men han var rätt matglad även före.

Maleficum
0

Vad är din hund för ras/raser? Powder puff/pudel
Hur gammal var den första gången? Sen när han var kanske 11?
Varför valde ni att kemiskt kastrera hunden? Han kemiskt kastrerad pga att han får analadenom (har tidigare opererats bort på honom). Då han fått hjärtfel så vill man inte söva honom om det inte är akut annars hade han troligen kastrerats "på riktigt".
Blev det någon skillnad? (Positivt/negativt) Analadenomen har försvunnit, beteendemässigt är svårt att säga då han numera är dement så han har en del beteendeförändringar pga det men iaf vid första chippet så brydde han sig inte alls om tikar som löpte. Han har dock börjat läcka så han får medicin mot det (som funkar sådär).
Har ni valt att upprepa behandlingen eller gjorde ni bara det en gång? Har upprepat sen han var 11 för att han inte ska få tillbaka analadenomen, han får för ett år i taget.
Har ni planer på/gjort en kirurgisk kastrering efteråt? Nej, eftersom han inte får sövas pga hjärtat.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Zvintos
0

Vad är din hund för ras/raser? Staffordshire bullterrier
Hur gammal var den första gången? 3 år
Varför valde ni att kemiskt kastrera hunden? Han blev väldigt stressad av löptikarna i området (mer än när vår egen tik löper), såpass att han till slut kunde sitta i ett hörn och skaka.
Blev det någon skillnad? (Positivt/negativt) En enorm skillnad! Han var sig själv, oavsett löptikar eller ej.
Har ni valt att upprepa behanglingen eller gjorde ni bara det en gång? Vi upprepade en gång till och funderade på ytterligare en gång, men i den vevan debuterade hans SLO och då vågade vi inte.
Har ni planer på/gjort en kirurgisk kastrering efteråt? Han är kirurgiskt kastrerad nu (snart 7 år gammal).
Om ni gjort en kirurgisk kastrering blev hunden "på samma sätt" som då den var kemiskt kastrerad? I princip. När vår tik löper kan vi dock märka av det stundtals på honom, men då mest att han blir väldigt sniffig utav sig.