Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 1152 ggr
Hornslandet
0

Vill ha input!!

En kull jag var intresserad av här innan nyår blev för få, så jag hade ingen möjlighet att köpa. Nu har jag fått veta att jag kan möjligen kan få ta över en valp från kullen då de som köpte den verkar ha fått nån slags förhinder/tidsbrist. Det är ungefär en månad efter normal leverans (snart). Aldrig varit i en sån här situation förut.

Är det nått man måste tänka på? Den är ju lite äldre än 8v men inte direkt särskilt gammal heller, trevliga linjer, uppfödare och föräldrar - allt sånt är fint. Bara att köra på om man har möjlighet med tiden nu eller är det nått särskilt jag borde göra/fråga/kolla?

immobilized
2

Jag köpte Nikki då hon var 5 mån.
Hennes uppfödare sålde henne som valp då hon var 8 v men familjen var helt fel och uppfödarna köpte tillbaka henne igen. 

Eftersom hunden inte kommit tillbaka till uppfödarna och att det var första familjen som fick förhinder innan hunden såldes så ser jag inget mer än att så länge du trivs med uppfödaren, linjerna, föräldradjuren osv så är det bara att ta tillfället i akt om du känner att du vill och kan ha hunden nu.

Det enda är väl att du kanske bör träffa hunden någon extra gång innan då det inte är en valp längre och har hunnit utvecklats lite mer än en 8 veckor gammal liten skrutt. Jag hade ialla fall föredragit att göra det men det är ju bara jag det.

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

Hornslandet
0

Känns onekligen som ett bra tillfälle! Känner mig trygg med uppfödare, föräldradjur mm. Visst, den är inte 8v men jag har heller aldrig träffat valparna så har inget att "jämföra" med. Den är fortfarande under 3mån gammal liksom också. Visst, hade väl tänkt att jag skulle ta hem min valp "så tidigt som möjligt", men verkligheten är inte alltid exakt som man tänkt sig :)

Jag är iaf villig att köra till där valpen är, och träffa den osv. Dock lär jag inte åka flera turer då det är ganska långt. Men lutar åt att detta känns som en rätt jäkla bra sak overall! Lite strul o stress lär det bli, men sånt är livet ju?:)

immobilized
2

Jag tycker du ska åka dit och sätta dig ner, prata med uppfödaren, träffa hunden på egen hand och bara känna efter hur det känns. 🙂
Jag ska åka och hälsa på en vän om några veckor hoppas jag och hon sa till mig att ''Gillar jag dig lite extra kanske du får med dig nån hund''.
Farligt det där!

.

Hornslandet
0

Haha ja, det är väl så bara att det är en bra bit att köra över (genom typ hela sverige =D). Men ska prata med uppfödaren mer direkt förstås, sen kör jag nog över ändå, det är det värt. Men mer än en resa blir det inte =) 

Du har ju fler hundar, farligt att få ännu fler?!:D Jag som är hundlös har det ju lite "lättare" kanske…

immobilized
0

Sambon är inte alls lika förtjust i tanken på att ha flera hundar tyvärr. Men å andra sidan så har vi haft det struligt i relationen som det är och pratat om att tyvärr bryta vår förlovning och gå skilda vägar. Så just nu har jag lagt utökning på is innan jag ens vet om jag kommer bo kvar här eller ej. 

För jag har gjort klart för honom att hundarna kommer alltid vara mitt liv, jag kommer utöka och jag kommer att satsa. Nu har jag dock valt att inte göra det då jag inte är fast anställd utan timvikarie.

.

Ambrose
4

Ser inga konstigheter alls i det sålänge hunden inte har farit illa i förra hemmet. Har den haft ett normalt valpliv, träffat lite folk, kanske åkt bil etc.. så kör, absolut!

Jag tror inte att du hade kunnat göra något med en valp under de 4 första veckorna som hade gjort en speciellt dramatisk skillnad. (Endast negativa saker har en så extrem inlärning)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Changrila
4

Jag hade inte tvekat en sekund.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Hornslandet
0

Tack!!!

Estelle13
2

Finns ingen anledning att tveka om både föräldrar och uppfödare känns rätt. Kör på!

Hornslandet
0

Jo alltså jag var ju inställd på att köpa valp från kullen innan jul om jag hade kunnat.. Så det är ju fortfarande samma kull liksom! Dessutom kollat på andra kullar o uppfödare i efterhand som inte känts fullt lika bra på alla sätt, även om jag kan va petig. Denna har jag bra koll på sen förut, tikens släktingar o så är ett gäng med fina hundar å. Känns som förutsättningarna är bra iaf, sen går det ju aldrig att måttbeställda en hund liksom (men vad trist det vore!).

AktivaSiri
0

Eftersom hunden verkar varit hos uppfödaren hela tiden tycker inte jag att det finns något att fundera på om det är den kullen du vill ha. Det är inga konstigheter med en valp som är lite äldre, de är väldigt mycket valp ändå :)

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

Lilahnee
0

Får man fråga vilken ras du valt? Av ren nyfikenhet :)