Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 588 ggr
Kiwi2024
2017-01-14 09:56
0

Färskfoder

Hej! Nu är det ju så att vi har en flatcoated retriever tik på ca 3 år och vi funderar på att byta foder då hon kliar sig väldigt mycket på kroppen och andra saker. Men vi hade jättegärna velat ge färskfoder. Problemet är att varje år så åker vi till Finland och då åker vi bil och båt, vilket gör att man inte kan ta med sig fodret eftersom det är fryst och skulle tina. Så har ni någon typ av lösning på det så skulle vi bli jätteglada!

Fisherling
2017-01-14 10:07
0

För det första bör ni göra en allergiutredning hos veterinären, om hunden har problem med klåda.

VildaVittra
2017-01-14 10:14
0

En del färskfoder finns som torkade burgare också. Men annars är det väl inte svårare än att ni köper något på plats, antingen något färskfoder eller så blandar ni ihop något själva?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

JoannaLi
2017-01-14 10:17
0

#1 +1

Sen finns det även färskfoder i Finland, så jag hade helt sonika köpt nytt där! Bl.a. görs Mush där, som är en färdig barf. de är långt ifrån billigast, men det är ett bra foder, och nya 10-kiloslådorna är ok i pris. 

Och om det inte funkar att köpa nytt, så jag fraktar färskfoder från Skellefteå till Växjö någotsånär regelbundet. Ju mer du fraktar desto bättre, packa in en frysbox (de heter något annat, de portabla, men det har jag glömt nu) med handdukar längs väggarna, botten och toppen, sätt i färskfodret, proppa i frysklampar i all (!) ledig plats i boxen, försök sprida dem jämt genom färskfodret. Det håller sig förvånansvärt länge sådär :)

Kiwi2024
2017-01-14 10:21
0

#1 Ja jag glömde nämna att hon har varit hos veterinären av en anledning som jag inte orkar förklara men då har hon fått äta ett annat foder på burk ett tag som då skulle vara snällare för hennes mage. Nu när vi byter tillbaka till hennes vanliga torrfoder så tycker min mamma att hon har börjar klia sig mer.

Estelle13
2017-01-14 10:31
0

Och hennes vanliga torrfoder är?

Fisherling
2017-01-14 10:37
0

#4 Då är det ju något i hennes vanliga foder som hon antagligen inte tål.

Som sagt, ni bör göra en allergiutredning. Onödigt att föreslå foder till en hund som kanske inte alls tål att äta det.

Elsis matte
2017-01-14 10:41
0

Mush är ju ett finskt färskfoder, och finns säkerligen att köpa i Finland också! Annars går det faktiskt utmärkt att packa fryst foder tätt i en kylväska och ta med. Jag har rest 7-8 timmar med tåg och bil i sommarvärme utan att det tinar.

russin
2017-01-14 12:10
0

2 dygn har jag förvarat färskfoder inrullat i tidningspapper i en frysväska med kylklampar under, vid sidorna och över - i en varm sommarstuga utan problem 🙂 Det är tinat sista dagen, absolut - men för resa till Finland är det knappast ett problem - och färskfoder finns även där (Much t ex, men finns fler sorter)