Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1340 ggr
LillaTove
0

Inte rumsren

Vad gör jag för fel? Rastar valpen efter sömn, lek och mat. Där emellan håller jag koll men ändå lyckas den lilla jycken springa iväg och göra sitt inne. Har tagit bort mattor och begränsat utrymmet för att ha bättre uppsikt men det är som hon vet när jag tittar bort, och då passar hon på. Funderat på låda… Har en vuxen hund som rastas timmar om dagen så det är inte för promenadens skull. Vill bara få ett slut. Hon är fyra och en halv månad nu. Tips emottages tacksamt!

Herveaux
2

Kanske kan vara värt att prova att ta ut henne en runda eller två även under "hålla-koll"-perioderna mellan mat/sömn/lek-rundorna?

// Harley

Karmatarerskanise
4

Det kan ta 8 månader om du har otur. Du får gå ut oftare så hunden inte har en chans att göra inne.

En låda bör du inte ens fundera på. Det är hårt jobb som gäller.

[Forest]
0

Det är inte ovanligt att det kan dröja till efter första löpet. Men håll i, det kan mycket väl ge med sig.

LillaTove
0

Tack för kommentarer och tips. Går också ut emellan " hålla koll" perioderna, minst en gång var annan timme… Lådan skippar jag, tanken var mest för att hon vägrar slask och kyla.

Frida B
3

Hårda ord kanske men så är det att ha valp, finns inga utvägar. Vet hundar som inte blivit helt rumsrena förrän 1 års ålder.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Raubtier]
2

Det kan ta tid, min förra blev inte rumsren förns hon var runt 10 månader. Och då och då hände det ändå olyckor ibland tills hon blev runt 1. Favoriten för henne var att kissa och bajsa i sängen så det var inte askalas direkt.

hemul
2

Jag vet lösningen. Flytta! 😃

Nej,så klart inte. Men jag tror ett problem kan vara att din bostad är inkissad så att säga. Hade samma problem med en hund. Hade börjat med tidningar (man gjorde så då). Det lärde han sig ju, men blev det för mycket kiss på tidningen sprang hann och gjorde i hörnen. Det kunde hända på nätterna och så. Han använde ju tidningen mindre och mindre, men långt ifrån helt rumsren var han och dålig på att säga till, var mer att han inte behövde så ofta längre. Och matte var dålig på att lyssna (sover som en klubbad oxe) Och ibland gick han och kissade i sina gamla hörn bara för att liksom. Sen flyttade vi. Matte glömde helt enkelt lägga ut tidningar i flyttröran. Helt plötsligt var hunden rumsren och sa tydligt till när det var dags. Inga som helst olyckor efter det.

Det är ju inte bara att de gamla ställena luktar, och det gör de säkert hur noggrannt man än har skrubbat, utan det är ju vanan också. Har man kissat i en hörna eller under ett bord sen den dag man kom hem så har man liksom.