Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 656 ggr
[Daniela1983]
0

Snöätande

Är det fler som har hund som äter snö ute? Låter ni dem göra det eller hindrar ni eller vad gör ni? Den första snön oroar mig inte att den äts, men sedan när snön blandas med grus överallt så är jag rädd att han sväljer grus, vilket jag tror han gjort. Det jag börjat med är att ha jättekort koppel och inte låta honom nosa och gå nära vägkanten där snön är. Promenadens kvalitet blir dock inte så bra när han knappt får nosa och pinka där han vill.

Ambrose
0

Min äter massor med snö.. tyvärr. Om man har en ras som har lätt för att få magomvridning bör man försöka lära dem att låta bli eftersom den snabba nedkylningen i magen kan orsaka magomvridning.

Min gör dock tvärt emot vad jag säger till henne, så bryr mig inte om att hon äter snö sålänge hon inte börjar hetsäta, eller gör det efter träning/rejäl fysisk aktivitet.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Herveaux
0

Jag har en snöätare, men som tur är, är det bara ren snö som duger åt finsmakaren. 
Han kan bli lite lös i magen om han äter för mycket, så jag försöker avleda honom, men han är ruggigt snabb på att dyka ner med trynet och ta en skopa.  

När snön har legat ett par dagar blir den dock mindre och mindre intressant så nu tar han bara nån liten tugga på vägen hem från långpromenaden när han är törstig.

// Harley

jenmjao
0

Mina äter snö om dom är törstiga eller dampiga. Men aldrig där det är grus, mer ute på åkrar eller när det finns mycket snö. Brukar inte tänka mer på det än attman kanske ska avmaska dom?! 😂

[Daniela1983]
0

Så ni har smarta hundar medans min är korkad. Upplever problemet som störst denna vinter. Han äter iofs kortison som gör honom både törstigare och hungrigare.

[Tilde]
0

Simba äter snö ibland, helst när den är lite isig 😂 Inga stora mängder dock och han får vätskedrivande så han är törstigare än vanligt. Ser det inte som ett problem då det endast är ren snö :)

Em_
0

#1 Varför får de magomvridning av att det lir kallt?

Mina äter snö om de är törstiga. Försöker styra de bort från äcklig snö, typ den grå vid vägkanten.

Frida B
0

Japp Dobby knaprar snö i godan ro… Får samtidigt fnatt. Vet inte vad han håller på med men tror att han tycker det är konstigt när det är så kallt men ändå fortsätter han….

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Ambrose
0

#6 Har hört det från flera äldre erfarna hundmänniskor. Att det beror på den stora temperaturskillnaden som blir i magen. Fast jag hittar ingen om det när jag googlar lite snabbt. Men man har ju bevisat att stora mängder vätska, och framförallt efter fysisk ansträngning kan leda till magomvridning. Och det är väl inte helt ovanligt med hundar som leker som tokar ute i snön och sedan skyfflar inte den i munnen, min gör det :P Knapra lite snö är ingen fara, mängder är däremot inte så bra.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se