Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1694 ggr
Shireelin
0

Smygtänker på rasval

Är inte aktuellt med en till hund just nu, men man går ju ändå och smygtänker på det så tänkte ventilera lite. Finns många hundraser jag tycker är intressanta. 

Just nu har jag en cocker spaniel på lite över ett år.  Min mamma har en liten blandras tik på 7år. Saker har tyvärr inte blivit som jag tänkt med min cocker då han opererat ögonen vid 7 mån ålder och de fortfarande inte är stabila. Av olika anledningar har det bästa för honom varit att bo hos min mamma och på grund av det och operationen och sjukdomstiden har jag inte kunnat göra alla de saker jag tänkte göra när jag skaffade honom. Gå på bruket, köra apportering(svårt när han nästan var blind när han var 7 månader) och spår osv. 

Fortfarande intresserad av det och kommer säkert börja med sånt med en ny hund och i framtiden och med cockern när jag får hem honom till mig. Kanske även börjar med lite agility då det ligger en agilitybana ett stenkast bort. 

Men har insett att jag främst vill ha en träningskompis att främst jogga med. Men även cykla, åka inlines och självklart promenera med. 

På somrarna brukar vi ut och campa, tälta, grilla, bada och paddla, på vintern är det skidor, pulka och skridskor. En hund som klarar väder och vind bra, kan vara ute i alla väder längre stunder utan problem med att bli dygnsur inpå huden.  

Även väldigt intresserad av drag och skulle gärna testa på det, så en hund som är såpass stark att den tillsammans med cockern orkar dra mig hade varit önskvärt. 

Gärna en hund som fungerar bra i stall och på hästtävlingar/träningar. Rider inte aktivt själv i nuläget, men kommer börja igen förr eller senare. Och har kompisar jag följer med och hjälper på träning och tävling. 

Självklart tränar man ju vardagslydnad, tricks och andra fyndiga hjärnövningar( flaska/toarulle/låda med godis, godissök etc) också utöver det. 

Ska inte  vara en trimras, då jag redan har cockern och känner att jag inte kommer ha tid att sköta två sådana pälsar. Storlek fungerar vilket som.  Har inga särskilda preferenser angående mentalitet egentligen, uppskattar en smart, vänlig, glad, kelig hund som gillar att apportera och bada, men det har jag redan i cockern så hade inte varit fel med annan typ av hund heller. 

Raser jag är intresserad av: Finsk lapphund, samojed, berger des pyereenes a face race, tollare, eurasier, kooikerhondje, sheltie, collie, stabej hound, keeshound, alaskan malamute ( Bearded Collie, schapendoes och alla olika spanieltyp raser men där är pälsen lite av ett problem). Finns säkert fler jag hade kunnat tänka mig, och vet att vissa av dessa inte alls passar men nämner ändå. Shoot kom med nya rasförslag eller berätta varför du tycker att någon av ovannämnda skulle passa bra eller inte. *Förlåt för långt inlägg med vill vara så grundlig jag kan* Juste bor i lägenhet i Karlskrona. Är hos mamma som bor på landet i en villa relativt ofta.

[felucca]
2

Lapphunden skulle passa dig finfint! Vädertålig och glad att komma ut och hitta på saker, frisk och sund ras med enkel päls, orkar hålla igång hur länge som helst. Kolla på svensk lapphund också när du ändå håller på - den har ofta lite mer motor än den finska och avlas mer försiktigt på eftersom den är så pass mycket ovanligare.

Keeshond skulle jag avråda från eftersom den inte fäller sin vinterpäls (den har samma tjocka päls året runt) vilket gör att pälsen blir väääääldigt tung när den blir blöt - en del individer klarar inte ens av att simma, utan sjunker när de hamnar i sjön. Inte så förenligt med simning och paddling.

Övriga hundar vågar jag inte riktigt uttala mig om men det ser ut att finnas en del bra val där också.

[felucca]
0

Förresten! Friluftsforumet Utsidan har en hundsektion där användarna diskuterar olika raser och vilka friluftsaktiviteter de ägnar sig åt med dem, kan vara värt en titt 🙂

http://www.utsidan.se/forum/forumdisplay.php?f=53

immobilized
0

Skulle tyvärr räkna bort Alaskan malamute.

Men Lapphunden låter som handen i handsken för dig!
Även Collie ger jag absolut ett slag för.

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

Shireelin
0

Jaa lapphunden verkar som en perfekt lagom hund! Tack för tipset!

Det hade jag ingen aning om, då går ju keeshonden bort då ja! 

#2 Åh spännande tack!

#3 Tror vi har snackat om varför malamuten inte skulle fungera bra i stall och på tävling förut om jag inte minns fel. Men du får gärna utveckla varför du tycker malamuten går bort av andra skäl ändå om du har lust, annars köper jag det ändå ;) 

Hur är det förresten med polarhund i lägenhet, är det ett problem eller inte enligt dig?

immobilized
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 Jag bodde i lägenhet med mitt ex då jag hade 2 tikar och jag känner folk som bor i lägenhet med polarhundar. Så att skriva att det är omöjligt är fel. Men däremot kan jag skriva att det krävdes enormt mycket och att man inte kan jämföra med hur bra hundarna mår idag då vi bor på en gård och dom har egen hundgård utomhus.

Dels så är ensamhetsträning väldigt speciellt gällande polarhundarna. Många av dem klarar aldrig av att vara ensamma trots seriös ensamhetsträning och det resulterar i att inredning och annat får ta stryk. En av tikarna hade sönder dörrkarmen i en av lägenheterna exempelvis. 

I mina ögon så är inte lägenhet det bästa för en polarhund. Det funkar om man är medveten om allt vad det innebär men frågar du mig så rekommenderar jag det inte. 

En polarhund vill allra, allra helst bo utomhus i hundgård med artsfränder. 

Jag rekommenderar inte Malamuten eftersom dom dels är en ras som är kända (ialla fall inom polarkretsarna) för sitt humör. Det är sällan dom går ihop med andra hundar av samma kön som de själva. Har en god vän som hade 2 tikar förut som hatade varann, dom bråkade så det blev en vända till veterinären med x antal skador och dessa tikar var mor och dotter. 
Jag kan inte ex inte köra mina tikar med hennes tikar eller mina hanar med hennes. Det skulle resultera i bråk utöver smågräl om man säger så.
Och ska du ha med dig hunden lite överallt, till stallet osv så känns det som en hund som vill och tycker om ''alla hundar'' är mer att föredra än att du ska behöva fråga ''Är det en hane/tik? Nej då får dom absolut inte hälsa.''

Folk brukar, med glimten i ögat, säga att malamutefolk använder sin malamuteröst när de säger till sina hundar. En annan vän hade Malamute i många år innan han bytte till Husky och han berättade för mig att om han använder samma röst han hade då han sa till sina Malamuter på sina Huskys så blir Huskysarna typ rädda för honom.

Jag tolkar som att du vill ha en allround hund som följer med på allt, som är lättsam och positiv till arbete, funkar med allt och alla, tycker om ''allt''.
Malamuten är inte heller en hund som apporterar eller som jag skulle säga du bör ha lös. Dels så är polarhundarna kända för sin låga will to please och för att de har hög jaktlust. 

Lapphund, Retriver, Spaniel eller Collie tycker jag däremot låter utmärkt. Känner en tjej som har en korthårig Collie och min ena morbror har en långhårig. 
Känner också en Sheltie ägare. Det är en otroligt lättsam och positiv liten hund som verkligen älskar att få jobba och ''bara vara med''.

Bilden är på morbrors hane Troy

.

immobilized
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eurasier är också en otroligt trevlig hundras.
Jobbade på ett stuteri som hade 2 st förut.
Dom var fruktansvärt roliga att ha å göra med, väldigt enkla men älskade att få jobba och tog allt med ro. Vad jag förstått är det också en allround ras med mycket energi och som älskar alla väder.

.

[westerlind]
0

Slår ett slag för lapphunden! Både finsk och svensk är trevlig, svensk är lite "vassare", medan den finska är mer… clown. Den finska älskar allt och alla och den svenska är mer förartrogen (min uppfattning).

Shireelin
0

#5 Tack för att du tog dig tid! Malamuten är ju en av de raserna jag vet egentligen inte passar mig just nu, men en vacker dag om jag någonsin skaffar gård kanske ;) Man har ju hört att de kan ha problem med andra av samma kön men trodde faktiskt inte att det var så illa, intressant att veta. 

Hur är det med lapphunden och skälla, man har ju hört att de gillar ljudet av sin egen röst lite extra ;) Vet någon hur Eurasiern är, har den också en extra tendens att skälla eller är den mer tystlåten? *Självklart är det en träningssak ocskså*

[Nalle-]
0

Har inte läst alla kommentarer, men när jag läste ditt inlägg så tänkte jag på flatcoated retriever. Det är aktiva hundar, men då låter det ju också som att du lever ett aktivt liv. I aktiveringsbehov ligger de nog högre än en cocker, men ungefär på samma nivå som en tollare eller kooiker som du också kikat på. Dock är min erfarenhet att de är stabilare mentalt än de raserna. En flatte behöver få jobba med huvud och nos också för att vara nöjda, men lite hjärngympa, agility och apportering borde räcka gott. Men jag vet inte om jag förstått dig helt rätt, vill du ha en ras som kräver mindre än en cocker?

lutralutra
0

Tänkte på samojed när jag läste ditt inlägg, kräver endel motion men de gillar att dra =)

[westerlind]
0

Visst tycker lappar om att göra sig hörda, men inte överdrivet. Det är lätt att styra, tycker jag. Dock har de ett väldigt gällt skall, som kan göra lite extra ont för öronen.

Shireelin
0

#9 Okey tack för tipset! Är det inte flatte som är väldigt benägen att få cancer eller någon annan sjukdom… kommer inte ihåg exakt…. Det är ju en sak att tillägga viktigt med en frisk sund ras då! 

Nej den behöver inte kräva mindre än cockern aktiveringsmässigt, den får gärna kräva lite mer faktiskt, lite extra motivering liksom, är så lätt att bli bekväm med cockern som är nöjd bara han får vara med familjen. Men kräva mindre pälsvård än cocker bara. 

#10 Är det något problem att ha samojed i lägenhet? Tänkte också på det, hur det är med polarraserna och mer tjockpälsade hundar, det är ingen fara att jogga/cykla med dom även när det blir lite varmare? Menar ju inte gassande sommarvärme liksom, men skiljder det sig ifrån raser med mindre päls vilka temperaturer de klarar av?

#11 Okey, det är väl enda nackdelen med lapphund då!

lutralutra
0

#12 Sålänge man aktiverar dem iövrigt så tror jag inte lägenhet är något problem! 

Jag tror inte det är något problem på tex vår och höst och kanske kyligare sommardagar, men när det är väldigt varmt ska man inte träna dem vad jag förstått. Iaf när det gäller huskys och jag antar att det är samma med samojeder.

immobilized
2

Hur mycket polarhundarna klarar av råder det lite olika diskussioner kring. Alla mushers har lite olika syner på detta naturligtvis baserat på sina egna hundar. Det beror också på, i mina ögon, hur långt du kör, hur hårt du kör, vilka distanser och hundar du har. 
En del hundar kan själva visa tydligt när de börjar gå varma eller helt enkelt avstyra det på egen hand, andra skulle antagligen dra trots att de vore halvdöda. Polarhundarna är kända för att arbeta oavsett och därför bör man vara försiktig även under våren då det kan gå varma pga även luftfuktighet.
Min kompis resonerar såhär och jag kör med samma tänk som henne:

0 grader: över nollan börjar jag låta luftfuktigheten påverka träningens längd och upplägg
5 grader: över fem grader kan jag ställa in ett träningspass om det är mycket fuktigt ute
10 grader: över tio grader kör jag endast i undantagsfall
14 grader: över fjorton grader kör jag aldrig

Jag lät hellre mina hundar stå från arbetande dragturer på våren och körde dem helt enkelt tidigt på morgonen eller sent på kvällen beroende på hur jag jobbade och hur det var ute med värme & luftfuktighet. Körde dem inte lika hårt som vanligt, kortare turer och inte lika mycket krav och jag höll stenkoll på tecken efter att de skulle bli varma. Brukar också köra så att jag tar en joggingrunda med dem om jag är osäker eller en extra lång promenad. Mina odjur funkar dock så att dom kastar sig fram i selen, vrålar som om man slog dem och är kör på för fullt oavsett så därför är jag extra vaksam.

.

immobilized
1

Är det viktigt för dig att hunden tycker om att bada och apporterar?

.

Shireelin
1

#14 Så de skulle alltid klara av en jogging runda oavsett väder? 

#15 Nej det är inte viktigt, om jag vill bada och apportera har jag cockern som ställer upp på det. Som sagt jag vill mest ha en träningskompis till, och någon som är stark nog iallafall ihop med cockern att testa på lite drag :)

immobilized
1

Alltså. Är det mitt i juli och väääldigt varmt så joggar jag inte med mina alls. Jag låter dem vara ifred i sina hundgårdar och försöker se till att dom har rejält med skugga, någon berikning och att det finns kallt vatten. Då tar jag inte ut med alls. För mina odjur skulle aldrig tänka ''åh det är så varmt, nu går vi vanlig promenad'' utan dom är alltid ''raaaawwwrr, nu drar vi. Nu kör vi! Power!''. 

Jag tar ut mina på kvällarna och på morgonen under de varmaste månaderna även gällande promenader. Det beror så klart på. En del sommardagar är ju inte stekheta men då det varit stekhett så har jag inte tagit ut dem och absolut inte joggat.

.

immobilized
1

Samojed kommer nämligen antagligen inte apportera. Simma kan de tycka om vad jag förstår och vet, men de är inte som ex Retriever hundarna. 

Gällande draget så kan jag säga att snöa inte in dig på polarhund om inte polarhund passar. Alltså, inget illa menat så men många tänker att ska man dra så ska man ha en polarhund. Man kan dra med i stort sett alla raser.

Jag vet folk med Riesen, Schäfer, Kelpie och andra raser som tävlar i drag till o med.

.

Shireelin
1

Absolut man behöver självfallet inte ha en polarhund för att hålla på med drag, därför jag sagt bara det är en hund som är stark nog att dra mig. Tänkt börja med någon form av drag med cockern så småning om, men han kan ju inte dra hela min vikt själv. Kommer ju i vilket fall inte köpa en hund som inte passar min livsstil för att jag vill hålla på med drag, får ju bli en hund som passar mig och kan dra. 

Dock är riesen, schäfer och Kelpie inbitna brukshundar och det är nog lite mer än vad jag vill ha. 

Vad säger du om samojeden då, är den inte heller direkt något bra alternativ?

immobilized
1

#19 Jag förstod det, ville bara poängtera ifall någon annan läser tråden 🙂

Det är mycket sant. Jag ville bara skriva med det för att visa på att många olika raser finns med på dragtävlingar. Det är inte ovanligt att folk inte tänker på att man kan dra med sin ex Kelpie. Så länge man uppfyller övriga krav för rasens välmående.

Hur som helst.
Jag upplever Samojeden som en mer allround hund.
Dock är det ju rätt mycket pälsjobb med dem också.
Läser jag din beskrivning skulle jag dock rekommendera Lapphunden mer än Samojeden faktiskt.
Om du frågar om min åsikt.

.

apportbocken
0

Vet inte vad de andra skrivit, men papillon?

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Shireelin
1

#20 Tack för hjälpen, kul att få svar ifrån någon som har erfarenhet av polarhundar! Lapphunden verkar vara så gott som perfekt!

#21 Papillon har väl lätt för att få problem med benen right? Knän som hoppar ur led och sånt va? Annars är papillon ett bra val, dock kan jag tycka den är lite för liten och den kommer jag inte ha möjlighet att testa drag med. Men verkar som en härlig pigg liten ras! Dock tänker jag på hur bra den tål väder och vind? Små hundar fryser väl lättare än större?

apportbocken
0

Jag vet faktiskt inte så mycket om hur det ser ut med leder och ben på papilloner. Jag tror det går att dra med dem men du lär inte kunna dra särskilt tunga saker. Men känns lapphunden perfekt så finns det ingen anledning att jag ska hålla på och tipsa om papillon direkt, hehe.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Shireelin
0

#23 Har ju redan en liten hund, men vill helst testa på drag såpass att dra mig på cykel, inlines, skidor etc(med mer eller mindre hjälp ifrån mig). Det finns ingen perfekt hund, men så gott som perfket kan det finnas flera raser, så får gärna mer tips ändå. Nackdelen med Lapphund är skällande, tror dom har rätt mycket jaktinstinkt också. Kanske inte har super mycket will to please heller.

Gaara
1

Finsk lapphund är en jättehärlig ras, men jag skulle inte riktigt rekommendera den för hårda sommaraktiviteter som löpning och inlinesåkning då jag upplever att de lätt blir väldigt varma sommartid. Vintertid vill de helst vara ute i snön och de älskar kyla. De vill helst inte gå in alls. :) Vi har en här hemma nämligen. :) 

Vår finska lapphund skäller för övrigt bara när det kommer folk eller när det är folk i trappen som inte bor här (Vi bor i lägenhet) Och det är lätt att få stopp på honom när han börjar. :) Han gillar dock inte att bada, antagligen för att det tar så lång tid för honom att bli torr så han håller sig på land mestadels. Bada tassarna går bra men inte längre än så typ. ;) 

Sedan så är han rätt envis av sig vilket jag fått för mig att rasen är. Typ som när han går lös och man ropar. Man ser att han lyssnar men han skiter i en och glider lite där han vill men kommer till slut, för han har ju hört men vill kolla lite först. :P Och därför går han aldrig lös ute mer än i trädgårdar och på inhängda områden. ;)

Shireelin
0

Jag skulle inte utsätta ens mig själv för att jogga, cykla, åka inlines eller någon annan hård fysisk aktivitet i sommarvärme, än mindre ett djur. På sommaren blir det annan aktivitet eller sådana aktiviteter sent på kvällen. Vid vilka temperaturer får lapphunden det jobbigt med värmen?

Tack för infon! Kul att höra ifrån någon som har en själv. Jag är ju van vid cockern som älskar att bada och gör allt man ber om utan att blinka, Mammas lilla blandis låter rätt mycket som du beskriver din lappis, och hon är ju en utmaning att träna. Frågan är ju om det är vad jag söker, något jag får fundera över!