Sele
Hej! Jag skulle behöva hjälp med val av sele samt ett annat litet problem. I början gick jag mycket promenader där jag fäste kopplet i halsbandet. Dock har jag tyckt att hon dragit alldeles för mycket. Därför testade jag att gå ut med sele och hon drar knappt någonting alls och jag tycker även att det är skönare för henne själv.
Dock visar hon tydligt att hon avskyr det. Hon blir super glad när jag säger att vi ska gå ut och så fort jag tar selet i handen springer hon undan. Jag får på henne selet och hon kollar på mig som "jag tänker inte ha på mig det här" och liksom fryser till. Men så fort jag öppnar dörren och säger nu ska vi gå, så är allt som vanligt och hon bryr sig inte alls om selet. Vi har även testat att ha täcke då hon frusit ibland. Detta hatar hon också och beter sig på exakt samma sätt. Är det någonting som gör ont? Dock tycke jag det är konstigt att ett täcke skulle göra ont? det är i fleece.
Hursomhelst ska vi köpa ett nytt sele som ska sitta skönt (eventuellt vara lite mjukt) Det ska inte skära in i armhålorna eller skava. Och det ska vara tåligt. Hennes kroppsform är lite som en whippet. Vi hoppas att det ska funka bättre då vi funderar på om selet kanske blivit för litet?
Tycker ni vi ska fästa i halsbandet trots att hon drar så mycket eller ska vi fortsätta med sele och försöka träna bort det? jag har faktiskt ingen aning om vad detta beror på? Vi försöker alltid ge henne massor av godis när hon visar obehag och hon avvisar ibland godiset. Men som sagt så fort vi kliver utanför dörren är allt frid och fröjd.
Jag har exakt samma problem med min flatte. När vi tar fram hans sele så springer han och gömmer sig. När den väl är på så tittar han på oss som om vi har slagit hono i själen. Han kryper ihop, svansen mellan benen och hela han hänger. Han vägrar att ta ett steg och vi får nästan bära ut honom. När han väl är ute och har kommit igång så är det inga problem.
Han har visat samma beteende när det gäller täcke, började redan när han var 13 veckor gammal. Det var -20 grader ute och jag köpte ett täckte till honom men han vägrade. Han hatade det. Flytväst lika dant. Till och med en tunn reflexväst som knappt sitter på hatar han.
Vi har prövat 4 olika selar och ingenting fungerar. Ska jag ut och cykla eller springa med honom så får han ha sele annars så kör jag med halsband nu trots att han drar ibland. När vi tar fram halsbandet så stoppar han själv huvudet i det så jag antar att han tycker om det ^^
Jag tror inte att dom har ont, det är väl helt enkelt obehagligt och ovant med kläder. Vissa hundar gillar det och andra inte. Har en kompis och hennes hund vägrar gå ut utan täcke om det är lite småkyligt ute.