Att ge tabletter
Ni som ger medicin i tablettform, speciellt kortison och andapsin, hur ger ni hunden det? Löser upp den i vatten eller stoppar in i munnen?
Tryckte in det i maten. Alternativt tex leverpastej.
Gömmer i en klick makrill (på tub) eller lindar in i en ostskiva.
När jag gett medicin så har jag först gett en vanlig godis (för att salivproduktion osv ska komma igång), sedan har jag stoppat in tabletten i en liten köttbit eller liknande. Aldrig några problem då.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Har en hund som alltså vet exakt hur man petar ur piller ur godbitar. Jag öppnade munnen laden längst bak på tungen, stängde munnen (upprätt) och masserade halsen. Har aldrig varit några problem innan detta, Men var tvungen att tvinga i henne medicin någon gång när hon var kräsen.
Annars brukar jag lura hundarna att det är godis inte medicin, alltså ska dom göra tricks och arbeta för det och då brukar dom ta emot det utan att tänka efter.
Jag lägger in tabletter långt bak på tungan och håller igen munnen lite lätt så det inte spottas ut. Håller inte hundens huvud upprätt då det är mycket svårare för dom att svälja då. Ibland lyckas Teffex spotta ut tabletterna ändå om dom inte hamnar riktigt rätt på tungan men då är det bara att upprepa så brukar dom gå ner utan problem. Har fått en väldigt duktig pillerätande hund (och även katt) på det sättet. Hinner knappt börja hålla igen munnen innan han har svalt ibland.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Jag har glupska hundar så jag lägger det för det mesta i maten.
Det gäller ju dock att hålla koll på om det är tabletter som ska tuggas eller absolut inte får tuggas/krossas, likaså om det är ok att lösa upp den i vatten eller inte.
(Viss medicin är gjord för att vara opåverkad tills den kommer till en specifik del av mag- tarmsystemet, om man då tuggar/krossar/löser upp den så kan den förlora effekt eller rent av göra skada.)
En del medicin ska heller inte ges med mat utan på fastande mage.
Är det tabletter/kapslar el dyl som måste vara hela så stoppar jag det helt enkelt bak på tungan och gör som #4 . Ger dessutom ofta någon "smörjande" godbit före och efter.
Det finns speciella tablettingivare för djur men jag tycker att de är rätt värdelösa. Funkar möjligen bättre på katter??
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Min hund kan harkla upp tabletter som varit nere och vänt i tunntarmen, (minst!) om man stoppar de bak på tungan. Han sväljer dock glatt om tabletten hålls fram i en handfull kattmat.
# 6 (Viss medicin är gjord för att vara opåverkad tills den kommer till en specifik del av mag- tarmsystemet, om man då tuggar/krossar/löser upp den så kan den förlora effekt eller rent av göra skada.)
Det finstilta du skrev, hur vet man det här? Både kortison och andapsin löser jag upp i ganska mycket vatten, och nu har vovven jätteskov av sin kroniska magkatarr och hittills har tablettea inte hjälpt. Det var det som fick mig nu att fundera över om jag gjort och gör helt fel genom att blanda ut i vatten. Jag måste nog försöka stoppa ner dem i halsen, fast han kommer nog bråka.
Önskar jag kunde stoppa ner i leverpastej eller liknande som ni gör men han är superallergisk och får inte äta något.
Det står i recept och på förpackningen hur medicinen ska tas.
#8, Det ska stå i FASS eller på bipacksedeln i de fall som det är extra viktigt hur medicinen skall intas. Annars kan du alltid fråga en farmaceut på apoteket om du är osäker (faktiskt bättre än att fråga veterinären).
Hinner inte kolla just nu men tycker att både kortison och andapsin borde funka att lösa upp, andapsinet har jag för mig skall verka direkt på slemhinnan i magsäcken och vissa kortisontyper ska ju till och med lösas upp innan intag.
Jag slänger det åt honom. Bravecto slängs som det är, Omeprazol göms i en köttbit. Slängs någonting åt honom har han 0 ro till att tugga det om det är rätt storlek, så det säljs helt. Omeprazolen är då oförändrad enda ner i magsäcken.
#8, Jag kollade bipacksedeln på Andapsin;
"Ta inte Andapsin i samband med måltid. Minst 1 timme mellan andapsinintag och måltid rekommenderas.
Andapsin bör inte tas samtidigt som citrater (som exempelvis kan förekomma i brustabletter och läsk) eftersom det kan orsaka att du får för mycket aluminium i blodet. Andapsin bör tas minst 2 timmar skiljt från mat eller dryck som innehåller citrater. Tala med läkare eller apotekspersonal om du känner dig osäker."
Källa; fass.se
Visserligen gäller bipacksedeln human administrering men jag förmodar att detsamma gäller hundar. Andapsin finns även som suspension (flytande), jag vet att den var restad tidigare men den kanske finns nu?
Vilket kortison får din hund?
Labben äter de flesta tabletter självmant, annars gömt i banan brukar funka för henne. Dock funkar inte kasta knepet på henne även om man kastar samtidigt som godis spottar hon ut det äckliga och sväljer godisen (och det går fort).
Fjant äter oftast sin hjärtmedicin själv men ibland kan man få stoppa ner den bak i halsen på honom. Går inte att lura honom med att stoppa saker i godis då han ofta slutar äta godisen helt då. Han propaline ger jag direkt ner i munnen (dock flytande) och efteråt får han något att äta.
För båda medicinerna fick vi anvisningar på hur de skulle tas, tex så ska hjärtmedicinen inte tas i samband med mat, antingen två timmar efter mat eller en timme innan mat och propalinen ska helst tas med mat (lite krångligt eftersom han egentligen bör ta dem vid ungefär samma tid).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Jag har ganska glupska och träningsmotiverade hundar så då de har behövt få tabletter gör jag så att jag låter dem träna enkla trix och belönar ett par gånger med godis, sedan trix och belöna med tablett, trix belöna med godis. Då är de så inställda på att det jag ger är godis så de sväljer allt utan att känna efter.
Har jag en mer kräsen hund så tar jag något hunden tycker om (och tål), trycker in tabletten i det goda och gör lika som första exemplet.
Fungerar inget av det tar jag tabletten, öppnar hundens mun, stoppar tabletten så långt bak som möjligt, håller igen hundens mun och stryker på halsen för att trigga sväljreflexen. Gillar inte att behöva använda denna tvångsmetod, men ibland är det tyvärr nödvändigt för att få i hunden nödvändig medicin.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Mina 2 är så glupska att det går att ge en godis, och sen tablett. Skulle den komma upp igen, väntar jag ett par minuter och stoppar in den i mjukt godis 🙄
Hittills har denna metod inte misslyckats på någon av mina hundar: stoppa in medicinen i något gott och gör också några opreppade godbitar. Låt hunden göra ett par enkla trick med godisbelöning, när den kommit igång serveras medicinbiten och direkt hunden tar den i munnen så håller du fram nästa bit precis framför nosen - voila, hunden sväljer omedelbart för att kunna ta nästa!
Jag brukar ge c-vitamin och det äter inte hunden frivilligt, så jag stoppar ner den i"gapet" öppnar munnen och trycker ner tabletten bara 😊 hunden hinner inte märka den får en tablett😁 det är en vanesak, men det ska vara långt ner i svalget! Finns också speciella tablett "pincett" man kan köpa på apoteket! (För ge tabletter)
Det var väldigt bra att någon skrev om att träna tricks och ge godis och smyga in tablett emellan. Har kört den metoden i över en vecka och nästan alla gånger sväljer han tabletterna. Medrol och Losec gör jag så med. Provade att stoppa in i halsen men gick inte så bra.
Andapsin får inte tas med mat och de är stora och lättlösliga så fortsätter lösa upp dem i vatten och ge med spruta, vilket är något vovven hatar. Gömmer sig så fort han ser medicinen.
Det är bara att föra in tabletten så långt in i svalget man kan, stänga munnen och se till att hunden sväljer innan man släpper. Brukar inte vara några problem med det.
Ostbit går alltid hem här, då får alla tre hundar en ostbit så den som får medicin fattar inte att man lurar i henne något 🤫