Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1457 ggr
Desperathundrosita
0

Hund+katt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Nu är det såhär att vi har kommit in i hundtankarna och funderar lite på rasen sheltie. De enda som hindrar de är att mamma inte riktigt tror på hund+katt.. vi har nämligen 2 gamla katter (18&16 år) som hon är rädd att förlora/vandra bort någonstans. Själv så tror jag att hund+katt funkar jätte bra men skulle ni kunna hjälpa mig att kanske förstå att de funkar (eller inte om de ej gör de haha :p) med hund och katt. Ni får gärna lägga till någon fin bild på kanske eran katt och hund om ni vill men de behövs inte! :)

Katarina97
0

Vi skaffade hund när mina 2 katter var 5 år ungefär och det har aldrig varit några problem. Den ena katten tyckte om att leka med den busiga valpen och den andra föredrog om hon höll sig på lite avstånd när hon busa runt, det lärde hon sig fort att respektera. Kan förstås inte svara på om det alltid är så problemfritt men för oss har det iaf varit det. :)

Calcifer
0

Det är ganska individuellt. En del hundar och katter går jättebra ihop, andra kan leva med varandra, andra ska inte bo ihop öht. Det är lite svårt att säga för det beror på. Däremot är viktigaste att djuren har nog med utrymme för att vara ifred om de vill. Katterna ska alltså kunna dra sig undan och ändå ha det bra utan att bli störda av en valp om den blir för hetsig och busig. Sen ligger det också mycket i hur mycket man tränar dem, vilken ras av hund det gäller, och vilket psyke de har. Har ni vänner eller bekanta med hundar som kanske kan låta er vara "hundägare" över en helg eller liknande, bara för att kolla hur katterna reagerar? Det kan i så fall vara ett bra första steg.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

TypisktMaria
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag hade två katter när jag skaffade min hund, den ena katten ( som tyvärr inte finns länge pga sjukdom) accepterade aldrig hunden, hon ville knappt komma in när jag var på besök hos mamma och pappa ( som hade katterna), den andra katten som bor kvar hos mamma och pappa har accepterat hunden väldigt bra. I början sprang hunden och försökte jaga honom, men efter att ha låtit hunden sitta på golvet och jag hålla katten i famnen eller att han låg i soffan så har det gått väldigt bra. Nu är det katten som bestämmer där.  Bifogar en liten film från i mellandagarna.  Hunden har riktigt respekt för katten nu för tiden :P

Följ oss på
Blogg: Bobbys blogg
Instagram: Bobblius

TypisktMaria
0

Glömde att skriva att katterna var 8½ när hunden kom och hunden var lite över 1½år och hade nog aldrig mött katt tidigare. Katterna hade inte mött hund heller tidigare :P

Följ oss på
Blogg: Bobbys blogg
Instagram: Bobblius

Herseruds
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Ofta går det bra med hund och katt. Däremot är det generellt lättare för katterna att vänja sig vid hund ju yngre de är. Första hunden fick jag som vuxen omplacering, superlugn och snäll, till våra fyra vuxna katter. De två yngsta (ca året gamla) katterna accepterade hunden snart, de äldre var det svårare för och till slut fick en av dem flytta då hon inte trivdes fullt ut. Nu skaffade vi ny valp för ett år sen, till två vuxna unga katter 1 och 2 år gamla. De var ju uppvuxna med en gammal stillsam hund och det tog nog uppåt ett halvår till de var 100% trygga med vårt nya yrväder. Sen dess är de som ler och långhalm, älskar hunden, äter busar och sover tillsammans! 😊 Jag hade nog varit tveksam till att skaffa hund om jag hade två så gamla katter som levt utan hund hittills. Det skulle kunna bli rejält stressande för dem, förstås beroende av hur de och hunden är dom individer och hur ni introducerar och fostrar hunden. Kanske bättre att låta dem ha sin ålderdom i lugn och ro ett par år till och sen skaffa kattunge och valp samtidigt? 😊