Tillskott i maten?
Ger ni något tillskott till era hundar och i sådana fall vad och varför?
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Get seniortillskott till 8 åringen då han förmodligen har artros i bakhasorna. Ger även nyponpulver till honom och även till andra hunden som är 7 år snart, detta för att ge rörligare och smidigare leder. Har hört mycket gott om nypon så ger det i förebyggande för 7 åringen mest :)
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Barfar och har svårt att bestämma mig för vad jag ser som tillskott och vad jag ser som naturlig del av maten.
Men, det som jag utan tvekan räknar som tillskott är de gånger jag ger gurkmeja eller nässelpulver. Gjordes främst för ett år sedan då min unghund hade ett inflammerat muskelfäste.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Jag gav grönläppad mussla + MSM, nu ger jag multiflex.
Förebyggande syfte då min hane växte väldigt snabbt och fortfarande växer, Kommer nog ge det ett tag till och även något mer (för arbetande raser) beroende på vad jag ska göra med honom 😃
Även om många foder är helfoder så är det många hundar som inte klarar sig på det utan behöver mer. Vet många framförallt när det gäller rå utfodring både BARF och färskfoder som är tvungna att tillsätta något extra och även jag gör det. Utöver den råa maten jag ger mina hundar så får de även standardt immun och Kalk+. Samt extra fett i form av ister/lammfett och fiskolja. Ett exempel på problem som drabbade min tik för inte så länge sen efter att jag började hel BARFa henne med egenkomponerad mat var att hon fick utslag och klåda. Efter min egen erfarenhet och kunskap av detta sedan tidigare så var det ganska lätt för mig att återställa det genom att jag sänkte proteinet och lade till lite ris och grönsaker. Kan även tillägga att det enda hon fick när jag BARFa var kött/ben och inälvor och ibland lite immun och fiskolja, villet snabbt visade sig inte var tillräckligt för henne. Efter omläggning av kosten dvs minskad proteinmängd, dagligt intag av immun och halv dos kalk+ samt både fiskolja och lammfett är hon nu precis som vanligt igen helt utan besvär. Vissa hundar kräver mer eller kanske mindre av något och då bör man rätta sig efter det också även om det finns vissa som absolut är emot det bara för att fodret man ger råkar vara ett helfoder ;-)
Standardts fiskolja och B-vita Päls, Alavis MSM. Leder, päls, allmänhälsa.
Omega- 3 från linfröolja (ekologisk kallpressad). Vid fästingsäsong får de laxolja som omega-3 tillskott och då också B-vitaminer för hundar.
Man ska inte ge tillskott till ett helfoder förutom omega-3 och om man tycker att B-vitaminer hjälper mot fästingar, så är det värt att ge det under den perioden.
Om hundarna skulle få ledproblem så skulle jag kunna tänka mig att ge något mot det t ex grönläppad mussla.
#6 Börjar faktiskt tvivla på om du på riktigt menar allvar med dina inlägg, att som vuxen människa inte kunna förstå att alla både hundar som människor är individer med olika behov så är någonting väldigt galet. För mig är det en Självklarhet. Hade alla så kallade helfoder varit helfoder för ALLA hundar så hade aldrig problemen varit så stora som dem är i dag. Tror du trollar med de flesta inlägg du skriver.
Nej, ger inga tillskott till en frisk och välfungerande hund.
#8 Fast att ge tillskott har ju knappast nåt att göra med om att hunden inte skulle vara frisk och välfungerande. Finns människor som mår bra på att äta donken mat var och varannan dag utan att ta skada vare sig in eller utvändigt medan andra både blir feta och drar på sig hjärt och kärlsjukdomar av fel kost. Lika är det med våra hundar en del är i behov av mer/mindre fett/protein/vitaminer/kalcium osv, ser inget konstigt med det än att det är rent naturlig att vi alla är olika.
Laxolja, svenska djurapotekets multiflex och kelp. Hud/päls, leder och allmänhälsa.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
#4 Kan ha berott på något annat tex ett visst pollen som fanns just då eller loppor som kommer varje vår när snön har smält. Var uppmärksam på om problemet återkommer vid ungefär samma tidpunkt på året igen.
Det finns inget vetenskapligt stöd för din teori om proteinhalten. Jag säger inte att det ändå skulle kunna ha betydelse, men jag tror inte det. Ingen forskning har hittills visat det. Däremot kan det vara så att en hund är intolerant mot något och tål det i viss mån, men inte om det blir för mycket. Proteinallergi är det inte, för om hunden har det, tål den inte minsta lilla av just det proteinet.
Dina extra tillsatser av kalcium kan slå ut zink och zinkbrist kan ge problem med torr hud, klåda, kräkningar, diarre´, ögonproblem mm. Ge inte extra zink för då kan hunden få järnbrist. Det man ska göra då är att sluta ge extra kalcium eller ben. För mycket ben kan ge samma symtom.
Snälla, vid det här laget vet vi att lizton inte har samma uppfattning som Estelle13 om foder, utfodring, tillskott och ett visst foderföretag med ägare, är det inte dags att lägga ner det eviga tjafset? Lizton, Estelle13 är nog rätt medveten om detta, varför inte bara ignorera hennes inlägg? Ni lär inte kunna övertyga varandra ändå..,
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#11 Facebook är ett bra sätt att lära sig nya saker och utbyta erfarenheter och kunskaper med varandra på. Gå med där. Finns grupper du kan vara med och diskutera i också. Allt du skriver här är bakom en väldigt anonym identitet man kan ju börja undra varför. Kan man inte stå för vem man är bakom skrivandet så tycker jag att man bör fundera på om man verkligen ska skriva det man just sitter och skriver.
#13 Du kan ju föregå med gott exempel och använda ditt riktiga namn istället för Estelle13. Du har ju bytt namn på det här forumet ett antal gånger - varför inte skriva ditt riktiga namn när du tycker att andra ska göra det?
När det gäller facebookgrupper inom hund så finns det hur mycket tokerier som helst. Många går ur dessa grupper och orkar inte med all galenskap och okunnighet som skrivs. Det finns en diskussionstråd om hundgrupperna på ett annat hundforum och de står inte särskilt högt i kurs hos erfarna hundägare.
#14 Fast där missuppfattar du mig. Så vitt jag vet så är du aldrig med och diskuterar nånting om vare sig dig själv eller din/dina hundar. Tror nästan inte det är nån som vet hur dina hundar ser ut eller vad det är för raser eftersom nån bild har man aldrig sett. När jag menar att du är väldigt anonym så menar jag att du aldrig outar någonting om dig själv vare sig hur gammal du är, man eller kvinna, vad du gör med dina hundar osv. Klart man inte behöver det men jag tycker att det verkar så kontigt om man är med på ett hundforum men endast som extremt anonym och diskuterar foder och smutskastar och spyr galla över samma foderföretag gång på gång. Du är välkänd av standardt samtidigt som dom inte har nån aningen om vem du egentligen är eftersom du aldrig kan skriva bakom ditt riktiga namn. Det enda de vet är alla dina användarnamn du använder på en rad olika forum för att smutskasta dem. Stå för det du skriver om det nu ligger någon sanning i det. Nej jag är inte anonym på det viset. Har flera gånger visat bilder på mina hundar, skrivit vad de heter både till vardags och i stamtavlan. Söker man på skk så ser man då mitt namn som ägare till hundarna. (Jag är den enda i hela Sverige med det namnet) Så nej jag är inte rädd att outa information om mig själv även om mitt användarnamn här är min hunds. Har även skrivit vad mitt insta konto heter vilket man där kan se både mitt för och efternamn. Jo visst finns det mkt tokerier där precis som här men även mkt lärdom som många inte skulle klara sig utan. Nu blev det väldigt OT och därför får detta bli mitt sista inlägg.
#15 Massor av medlemmar på ifocus saknar beskrivning av sig själv. Merparten skulle jag tro. De flesta vill vara anonyma och skriver under ett nicknamn. Någon enstaka använder sitt tilltalsnamn. Om du retar dig på att medlemmarna använder nicknamn så sluta skriv här. 🙂
Forumsformen kanske inte passar dig. Skriv på facebook och andra sociala medier istället. Du kanske är en av dem som lägger ut hela privatlivet på facebook och skriver vad du äter och dricker varje dag. Gör det, men acceptera att andra inte vill göra det.
När det gäller våra djur så visst har jag skrivit om dem.
Fast ska ni hålla på såhär i denna tråden med så ber jag admin låsa tråden. Detta är ju dagisfasoner, hör det ni diskuterar inte till ämnet? Ta det i PM tack.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Förstår inte att ni måste fortsätta skriva till varandra när ni vet att ni inte delar samma åsikter. Istället för att förstöra trådar så kan ni göra det enkelt att bara strunta i att svara varandra. Behöver inte ens skriva vilka medlemmar jag menar då vi alla vet. Börjar bli tröttsamt detta.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se