Svartsjuk? hund...
Hej! Jag har en wachteltik på 6år som jag skött om ofta/mycket sedan hon var knappt 1år gammal, nu för 2 veckor sedan blev jag ägare till denna härlighet 😊 Mamman finns hos gamla ägaren, alltså har hon vuxit upp med mamma 😊 Så till saken, igår kväll hämtade jag mamman hit till oss för att ägaren åker på affärsresa men nu efter att den yngre hunden flyttade till oss är hon väldigt svartsjuk eller nåt… Hon vaktar mig och ser till så att den äldre inte kommer nära, morrar om jag skrapar den äldre… Än så länge är läget under kontroll utan slagsmål men nu undrar jag hur det ska gå då sambons barn kommer till oss idag.. Jag är rädd för att vår hund då kommer att visa än mer svartsjuka och att vi då kan ha ett ordentligt slagsmål… Hur hanterar jag detta på bästa sätt? Vad ska jag göra och inte göra? Just nu ignorerar jag båda hundarna för att inte trigga nåt problem… 😕 Går den äldre ett varv i huset och kollar så gå vår yngre efter och "vallar" mamma… Tacksam för tips och råd hur vi sköter detta på bästa sätt! Det handlar alltså inte om obekanta hundar, dom har bott på skilda håll i 2 veckor, innan tog jag ofta hand om båda utan problem så detta är nog att den äldre känner att "ungen" är hemma här nu och därmed blir det lite diskussioner om rangordningen tänker jag, den äldre har ju alltid varit högre i rang men nu är inte yngre av samma åsikt längre då hon nu BOR hos oss…
Lite sent svar, men jag skulle tolka beteendet som revirhävdande snarare än svartsjuka eller ranguppgöring. Det kan ju dessutom vara så att hundarna egentligen inte trivs så superbra tillsammans. Jag skulle sära på dem, sätta upp grind eller dylikt. Ha dem bara ihop när det är lugnt och du kan ha uppsikt. Klappa inte besökande hunden när din egen är närvarande.
Tack för svar ☺ Det funkade jättebra med barnen och hundarna! Har nu konstaterat att det bara är mig som den besökande hunden helst inte får vara nära 😂 men det har också nu gått bättre och vi har klarat oss utan slagsmål ☺ Bara några gånger fått säga till vår hund att lägga av då hon går i cirkel runt mig och förhindrar den andra hundens närvaro, men hon accepterar det jag säger och är okej om jag säger att den andra också får komma till mig ☺
Skulle ju lägga med en bild, alla ryms i soffan bara vår hund får ligga närmast ☺
Ja, jag har varit dagmatte/passat hundar åt kompisar och det brukar vara spänt i början men lägga sig efter några timmar. Skönt att det funkar bättre nu!