Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2125 ggr
Zadie
2016-12-31 14:13
5

Arg!!!

Jag är så arg så jag fortfarande skakar! Tänkte ta hunden ordentligt nu på dagen innan alla böjar smälla och sjuta raketer. Kl 13.30 mitt i vårt bostadsområde skjuter en kanske 30-40-årig man med sina två små barn upp en nyårsraket trots att han såg båd mig och hunden. Hunden blev livrädd. Blev så arg att jag skakade och gick fram och skällde ut honom efter noter. Frågade om han inte kunde väntat tills ikväll eller tills det att det mörknat, hans svar "jag har ju väntat hela dagen, klockan är ju snart tre". Alltså seriöst, en vuxen man…. jag frågade honom om han är ett otåligt barn, eller vad liksom. Han sa att jag borde ha tagit ut hunden på morgonen, och menade alltså att jag skulle låta honom vara inne 24h sedan tills imorgonbitti. Svarade att det är ju därför jag tar ut honom nu, mitt på dagen för att bara ta en kortis ikväll. Jag sa (typ skrek) att han borde lära sina barn rätt och fel, för både han och barnen hade sett mig innan, vilket jag sa till honom och han dessutom bekräftade, ca. 30m där ifrån. Alltså jag skaka fortfarande, vilka idioter det finns! Behöver bara skriva av mig lite.

mejamylove
2016-12-31 14:20
1

Var också med om samma nyss, fast två små pojkar som var ensamma. Dom smällde precis ovanför backen där jag tränade med hundarna för att få dom trötta inför ikväll. Dom såg mig också klart och tydligt… Hur får ens ungar tag smällare/raketer??

VildaVittra
2016-12-31 14:25
6

Det här är inte menat att vara elakt, utan konstruktivt. Han har rätten på sin sida om det nu inte är en kommun som förbjudit fyrverkerier. Och när du gick fram upprörd och skällde ut honom befäste du i din hund att detta var något farligt.🙂

Så vad kan man göra annorlunda? Bodde jag i ett område med folk som smällde i närheten och jag hade en smällarrädd hund, så skulle jag sticka iväg just på nyår. Hade jag ingen som helst möjlighet att ta mig hemifrån, så skulle jag svälta hunden minst ett dygn i förväg och så fort det började smälla handmata den med något smaskigt som leverpastej, pepparkakor eller vad nu hundens svaghet är. Då är den utsvultna kraken på svältdödsgränsen (enligt de själva) och det är lättare att styra bort deras uppmärksamhet på raketerna så de inte går upp helt i stress.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Calcifer
2016-12-31 14:32
6

#2 Det där är väldigt individuellt bland hundar. Min mormors hund fick de ge stora doser lugnande och sitta med i bastun i ungefär 8 timmar för folk smällde så mycket. Den hunden kunde stressat sig tills hjärtat la av, så blev hon av smällare och raketer. Och åka bort är ju inte alltid man bara kan göra, har man ingen familj att åka till ska man hitta något hotell eller liknande som tar emot hundar och då måste det ju vara mitt ute i ingenstans för att man ska kunna nästan slippa smällar.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

VildaVittra
2016-12-31 14:36
3

#3 Det finns mängder av stugor längs vandringsleder i vårt land, de ligger ofta ödsligt till. Visst, det kommer vara kyligt, men med en varm sovsäck och en klabbe ved i eventuell kamin så kan det bli riktigt okej.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Calcifer
2016-12-31 14:39
12

#4 Absolut, om man kan. Är man äldre kanske det inte kan vara något alternativ för att man fysiskt inte klarar av det.

Jag säger inte att det är en dålig idé, men sanningen är att det är inte ett alternativ för alla. Jag är för en lag som säger att man bara får smälla mellan x och x, men nu finns det ingen sådan så jag kan inte säga så mycket. Däremot förstår jag att man blir upprörd som djurägare öht.

Karmatarerskanise
2016-12-31 14:45
9

Tråkigt att folk inte kan visa respekt.

Zadie
2016-12-31 14:48
5

#2 Det handlar inte om att ha rätten på sin sida, utan om att ha allämnt hyfs och visa respekt.. Han såg ju oss. Och det var mitt i ett bostadsområde. Får svara på resten sedan, har bara mobilen nu.

ifoundnemo
2016-12-31 15:35
9

Vet när jag firande nyår i USA (för drygt 10 år sedan) då såldes det inga raketer eller smällare. Men vid tolvslaget så var det ett anordnat smällande. Ser bara fördelar med detta; djur, miljö, bara nyktra som smäller, inte massa dyr sjukvård pga olyckor med smällare/raketer…Hos oss har det smällt nästan dagligen hela december och brukar vara halva januari också…Jag tycker att kommunerna borde hålla i det, då smälls det bara den tiden och lättare att undvika eftersom det bara smälls på bestämda platser.

Denna kommentar har tagits bort.
hemul
2016-12-31 16:00
2

#5 Håller med dig. Det vore ju synd att helt förbjuda raketer eftersom många gillar det, men att bara få skjuta runt midnatt (i fallet nyårsafton) och kanske också bara på anvisade platser inom tättbebyggt område tror jag vore bra av flera skäl.

Dels för de skotträdda hundarnas och deras ägares skull förstås. Betydligt enklare - och billigare! - att bara behöva hålla sig hemifrån ett par timmar.

Tror det blir mindre risk för brand och andra olyckor om  det hela begänsas. Bor nära och personligen tänker jag nog mest på brandrisken.

Blir festligare för de som gillar fyrverkerier. När det småskjuts hela kvällen blir det ju urvattnat. Man ska vänta och sen exploderar allt klockan tolv. Då blir det ju maffigt.

Joyous
2016-12-31 16:08
6

Jag förstår att du blev upprörd och då är det inte alltid lätt att tänka klart (lättare att vara efterklok). Hamnar ni i en liknande situation någon mer gång är antagligen det bästa för hunden om ni bara gå vidare. Att bli upprörd och skrika när din hund precis har blivit väldigt rädd riskerar bara att du förvärrar situationen. Har du kollat med din kommun vad det är som gäller för fyrverkerier? På min kommuns hemsida står det såhär: "Pyrotekniska varor får inte användas utan tillstånd av polismyndigheten. Dock får fyrverkerier användas från klockan 18:00-midnatt på nyårs - påsk - och valborgsmässoafton, dessutom från midnatt till 02:00 nyårsdagen, påskdagen och 1 maj. Pyrotekniska artiklar av typ smällare och bomber är förbjudet sedan 2010".

hemul
2016-12-31 19:01
2

Hm. Det är ännu hårdare här.

Det är polisen som ger tillstånd för uppskjutning av fyrverkerier. För att få tillstånd krävs att det finns en pyrotekniskt kunnig person som sköter uppskjutningen.  Läs mer om fyrverkerier på polisens webbplats.

Du behöver inte söka tillstånd på nyårsafton och valborgsmässoafton 18.00–02.00, förutom i de centrala delarna av Uppsala – där måste du alltid söka tillstånd.

Undrar om detta är nytt? Tycker det brukar pangas som sjutton och jag kan inte tänka mig att folk söker tillstånd, men i år har jag hittills bara hört en pyttesmäll nån gång på eftermiddagen, behöver faktiskt inte ha varit en raket.

Ska bli spännande att se om det håller i sig ända tills de officeialla fyrverkerierna sätter igång.

Zadie
2017-01-01 12:04
4

#2 Min hund hade inga som helst problem vd tolvslaget igår, han kunde inte brytt sig mindre, så det var skönt. Men utomhus när det smälldes alldeles bakom honom, vilket han var totalt oförberedd på, så blev han livrädd, och det tror jag i alla fall att de flesta hundar skulle bli. Jag menar inte att de inte får smälla, men jag tycker att det var väldigt dåligt gjort att skjuta upp ett stort fyverier/raket så nära oss, så för min del handlar det som sagt mer om att han kunde visat lite respekt. Hade ingen möjlighet att åka så långt bort till någon vandringled/stuga eftersom jag jobbade på nyår. Är dock medveten om, precis som både du och #11 skriver, att det inte var det smartaste eftersom det bekräftar hundens rädsla. Men som sagt så var han ändå lugn vid tolvslaget, så det var bra. Får försöka ta några andetag och räkna till tre om det skulle hända igen helt enkelt! Å andra sidan kanske mannen i fråga tänker efter en gång eller två nästa nyår om han vill skjuta fyverkerier och har en hund alldeles i närheten… Eller man kan ju hoppas, han verkade ju inte vara den smartaste precis… ;) Tillägg: I vår kommun får fyrverkerier och smällare endast användas efter kl. 18, så lagen är faktiskt inte ens på hans sida… Fast det var inte det jag var arg över.

nypisnina
2017-01-02 16:46
4

Jag anser med att det handlar om vanligt folkvett, man kan visa respekt. Ungefär som att sakta ner farten i bilen när man ser att någon rider en häst på vägkanten.

Calcifer
2017-01-02 17:41
3

Jag tycker också det handlar lite om hyfs. Alltså, man kan ju kolla sig omkring, finns det någon/några/något som kan bli skrämda nu eller kan jag köra. Jag öppnade fönstret kring 19-snåret och ropade ner till en granne som skulle smälla av lite raketer med sina barn och frågade vänligt bara hur många han hade, om han tänkte hålla på länge, i så fall stänger jag in katten i badrummet så han inte blir rädd. Då ropade han upp lika trevligt och sa "nja, en kvart tar det kanske", "okej, tack då vet jag, ha så kul!"

Elrond, min ena katt, bryr sig inte ett dyft. Och det visste jag sedan innan. Men Nox är ny i hushållet så visste inte riktigt och var beredd att runt 22 stänga in honom i badrummet där det inte hörs nåt om han visade rädsla. Nu var han som tur var bara nyfiken och satt klistrad i fönstret för att kolla på allt, men ja. Kändes skönt att ha en granne som svarade helt utan attityd eller med typ tonen "skit i det du, jag smäller hur mycket jag vill".

tulinia
2017-01-03 10:04
5

#2 genom att de hade sett hunden innan de sköt raketen så hade han inte rätten på sin sida. Polisen skriver på sin hemsida

Den som avfyrar fyrverkeri eller pyrotekniska varor ansvarar för att inte någon person eller egendom skadas. Om  användningen sker  vid en offentlig tillställning exempelvis vid en fotbollsmatch eller allmän sammankomst exempelvis vid en konsert ansvarar i första hand den som anordnat tillställningen eller sammankomsten.

I juridisk mening räknas husdjur som egendom och det är allmänt känt att djur, speciellt hundar, kan ha problem med smällare och raketer. Ser han då en hund som är relativt nära och ändå väljer att avfyra sin raket riskerar han att skada ts egendom.

Detta är om man nu ska vara petig. Jag tycker dock att han var ett riktigt stolpskott och jag är så less på alla raketer. 

Inte nog med att raketerna missbrukas och skjuts på både människor och djur, de skjuts flera dygn i sträck under dagens alla timmar. Smällare är förbjudna men om smällen är en bieffekt av någonting annat så är det ok. Tycker att många av dessa små skitraketer är en stor smäll och ett pyttelitet ljussken. Hur kan dessa vara godkända? 
Nu har jag en hund som skiter i raketer och smällare, mitt problem uppstår dagarna efter nyår med alla raketrester som ligger överallt. Jag har en hund som stoppar allt i munnen, Vist att han kommer springandes med bajskorvar och ska visa upp, men raketer klarar jag mig utan >< 
Så vad säger lagen om nedskräpning? 
29 kapitlet, paragraf 7 miljöbalken
"Den som med uppsåt eller av oaktsamhet skräpar ned utomhus på en plats som allmänheten har tillträde eller insyn till döms för nedskräpning till böter eller fängelse i högst ett år."

Jag står fast vid att raketer inte ska få säljas till privatpersoner. Kommuner kan ansvara för att det blir ett nyårsfyverkeri för allmänheten. Endast under 12 slaget!

VildaVittra
2017-01-03 12:06
0

#16 "I juridisk mening räknas husdjur som egendom och det är allmänt känt att djur, speciellt hundar, kan ha problem med smällare och raketer."

Nej, så funkar det inte. Att skada någons egendom innebär att man i så fall riktar raketen mot hunden. Det finns inga lagmässiga krav på att ha husdjurskunskap, därav kan man inte förvänta sig att vissa hundar kan vara rädda.

Kalli
2017-01-03 14:51
1

Många kommuner har föreskrifter som reglerar när fyrverkerier får användas men ärligt talat är det många som inte bryr sig. Här har det smällt i en vecka, inte lätt att bara lämna allt.

hemul
2017-01-03 19:41
2

Var ett inslag om raketeländet på Rapport nu 19:30. Det läggs ut snart.
http://www.svtplay.se/rapport

De talade om att folk har börjat skjuta raketerna mot varandra. Det råkade jag själv ut för, men de som sköt var nog bara klantiga. Cyklade genom en långsmal park slash parkering, delarna åtskilda av en häck. Plötsligt kom en raket fräsande en halvmeter ovanför marken men på andra sidan häcken. De som sköt såg inte ut som ligister, så när jag kom fram till dem tordes jag påpeka det olämpliga i att skjuta raketer horisontellt, speceillt på ett ställe med fotgängare, cyklister o parkerade bilar. De sa att det var ett misstag. Det var säkert så, men det hade ju inte gjort stor skillnad om jag fått raketen mitt mellan ögonen.

Jag reviderar min åsikt. Förbjud skiten. Det räcker med kommunens fyrverkeri vid tolvslaget.

Karmatarerskanise
2017-01-03 19:44
0

Jag säger också att jag vill se ett förbud. Bort med sliten från vanligt folks händer.  Det är bara skit!

Sjuka jäkla människor det finns.

hemul
2017-01-03 20:18
0

Ja, om det blivit vanligt att skjuta mot folk, då är det dags.

Jag var för första gången och kollade på torget där de flesta raketer skjuts (förutom kommunens ordnade fyrverkeri). Att jag inte gjort det förut beror inte på att jag är skotträdd eller nåt, utan jag tycker helt enkelt fyrverkeri är tråkigt, inte min grej. Så har jag inte varit på fest har jag suttit inne och ugglat.

Det var väldigt lite folk, jag hade trott det skulle vara fullt med folk, men det kanske beror på att det nu egentligen är förbjudet. Hur som, det kom ett par slamkrypare där också som folk fick hoppa undan för. Säkert olyckor det med, men det är ju det som är grejen. Berusade och ovana personer som hanterar potentiellt farliga sprängämnen. Inte bra.

Fortsatte cykelturen efterråd och såg många små folksamlingar som sköt upp raketer på öppna gräsmattor och hanterade det bra, även om de var lite sent ute. Alla såg glada ut och ropade gott nytt år och vinkade när jag cyklade förbi. Så det är väl på gott och ont.

Får tacka förresten. Det var den här och andra nyårstrådar som fick mig att ge mig ut på sightseeing i min egen stad. Tänkte jag skulle kolla själv hur det är.

hemul
2017-01-04 22:32
0

Träffade en man jag brukar heja på igår kväll när jag var ute och gick. Han har jakttaxar och de berörs så klart inte av raketerna, mer än att de vill springa dit det skjuts. Vi pratade om fyrverkerierna och han berättade att han fått en raket efter sig på samma ställe som jag! Jag var där en halvtimmer före midnatt och han en halvtimme efter, så idioterna fortsatte alltså. Det lär ju knappast ha varit av misstag då. Han hade också sett att de haft en stump PVC-rör som de lutat mot något och använde för att rikta raketerna.

Ånrar nu att jag inte stoppade polisbilen som gled runt bara ett parp kvarter därifrån och sa till.

hemul
2017-01-05 23:42
2

Såg ni? Branchen stoppar själva försäljning av raketer, men inte andra fyrverkeripjäser (vad nu det är).

http://www.svtplay.se/video/11732234/rapport/rapport-5-jan-19-30

Zadie
2017-01-05 23:50
0

#23 Såg det!! Så grymt 👏👏👏 Fruktansvärt när det går ut över både andra människor och djur, så helt rätt tycker jag!

hemul
2017-01-06 00:06
0

Vad är andra fyrverkeripjälser? Typ såna som inte far iväg utan bara sprutar "sjärnor" kring sig där de står?

Ja, det är bra. Men samtidigt är det trist att samhället har blivit sånt att det behövs förbud och den här typen av åtgärder.

Det är som knivlagen. Jag har alltid en slidkniv i cykelväskan. När jag hade bil hade jag en liggande på golvet till vänster om förarsätet, den gick att kila in där. I bilen var det efter att ha läst om säkerhetsbälten som inte gick att få loss efter en krock och på cykeln är den ett verktyg bland andra plus att jag kan behöva den för att skära upp mat jag har med mig om jag är på utflykt. Men egentligen är nog detta olagligt. Struntar jag i, men det är hemskt att en del uppför sig på ett sånt sätt att en liten snäll tant som jag bryter mot lagen för att jag anser mig ha behov av en vanlig kniv.

Zofia89
2017-01-06 11:35
1

Håller med några andra här att det nog är bättre att bara ignorera sånt där om det häbder en nästa gång 😊 men tillika så ja visst, det handlar ju om hyfs och respekt men ts var ju ändå 30m bort? Tycker det kan vara ett helt okej avstånd och gubben som sköt kunde ju inte veta att hunden är skotträdd… om man ska skjuta smällare eller raketer är det självklart att man tittar omkring sig men jag tycker nog att man kunde smälla av om man ser en hund så långt bort från platsen, kanske mannen i fråga också bedömde avståndet som okej? Nu är jag inte ute för att provosera, bara mina tankar 😊

VildaVittra
2017-01-08 12:26
0

#28 Varm choklad är gott, men det är nog få som dör av stress av den. 😎

hemul
2017-01-08 13:07
0

Ja, det såg verkligen gott ut!😂

Hur sjutton gick det där till? Hade inte ens sett den där sidan. Kom in på Hemmetsjournal via länk och kollade inget annat. Nåja, här är den rätta länken. Hoppas jag.

http://www.hemtrevligt.se/hemmetsjournal/artiklar/hund/20170103/hunden-diesel-var-livradd-for-fyrverkerier-dog-pa-nyarsafton/