Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 702 ggr
[LittelInferno]
0

tecken och färger?

Så min vän ska bli hundägare till sommaren och när vi prata om de så kom vi in på det här om namn på tecken och färger för hundar som hästar (vi båda är häst ägare om de förklarar saken 😂  ) så jag har tre simpla frågor

1) Har hundar namn på sina färger som hästar har Fux, Skimmel, isabell osv ?

2) Har hundar namn på tecken så som hästar jag bläs, strumpor, Overo osv ?

3) vad heter dom olika tecken och färger isåfall ?

Tack för svar MVH nån som är väldigt nyfiken 😂

CayKantos
0

1) Ja det finns namn på färger :) Chokladbrun, brun, svart, sobel, blå

2) Ja det finns också, en standard är Merle, blue och röd merle tex. finns ofta på Australian Shepherd. Då finns det "tan" som egentligen är när det kommer lite brunt in. Tricolor mm

3) Se ovan ;) Finns många fler men är inte mästare på sånt

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

apportbocken
0

1) Ja det skulle det gå att säga. Jag är inte så vidare insatt men namn på hundfärger brukar vara mer "förutsägbara" än på hästfärger. En vit hund har liksom färgen vit medan en vit häst ju kallas för en skimmel. Lite mer komplicerat är det för hundar med olika mönster och färger, där är det lite konstigare namn. 2) Nej, så har inte jag uppfattat det. De flesta av de små tecknena har samma namn som de har på hästar. Dock finns det de som har andra namn. 3) Färgerna är fantastiskt många, om ingen annan orkar skriva ned dem rekommenderar jag att du googlar "hundfärger".

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

apportbocken
0

#1 Hann skriva ett mycket tydligare och bättre svar innan jag publicerade mitt.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Changrila
4

Ja det finns olika namn på färger, och för att förvirra ytterligare så kan en och samma färg ha olika namn beroende på vilken hundras det gäller ;) I rasstandarden står det vilka färger som är tillåtna och i raser med många godkända färger är det inte ovanligt att tex rasklubben lägger upp bilder på de olika färger som finns.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

CayKantos
0

#4 Just det det hade jag glömt! Det med olika raser kan ha olika namn.

Ville ägen tillägga att jag är ganska säker man säger strumpor och dylikt till hundar också, som man även gör till häster ^^

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography