Hundar iFokus

Hundar

Etikettdrag
Läst 1504 ggr
Frida B
0

Drag med cykel

Hur börjar man bäst? 

Hur går man tillväga ur ett säkerhetsperspektiv-alltså lina med midjebälte eller fäst i cykeln? 

Vilket märke på dragsele rekommenderar ni till ändamålet? Kommer ju bli mest i motionsspår med vanligt landsvägsunderlag mest.

Hur lär man in höger och vänster på bästa sätt?

Detta ska vi alltså hålla på med som en motionsform, ingen framtid i tävling på något sätt inom drag är aktuell :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Majken!
1

Jag fäster linan i cykeln genom en antenn så den inte åker in i däcket. Nomesele på hunden och sedan är det bara att tuta och köra.

immobilized
0

**Hur börjar man bäst? 
**Börja med att träna in höger och vänster samt stanna. 
När du skaffat dig en sele till hunden så vänj in hunden vid selen. Hur gammal är hunden? Ras? Se till att hunden känner sig bekväm med selen. Låt hunden ha den på sig under vanliga promenader och då ni är ute & joggar. Beröm och ge godis och se till att hunden kopplar ihop sele med något roligt och spännande och att ni ska ut och arbeta. 

**Hur går man tillväga ur ett säkerhetsperspektiv-alltså lina med midjebälte eller fäst i cykeln? 
**En del kör så att dom sätter fast linan i midjebälte och andra sätter fast linan i cykeln eller kickbiken med en ''antenn''. Det är en smaksak skulle jag säga vad som känns bäst beroende på din hund/dina hundar.

Vilket märke på dragsele rekommenderar ni till ändamålet? Kommer ju bli mest i motionsspår med vanligt landsvägsunderlag mest.
Det finns en heeel uppsjö med olika märken på nomeselar eller om du vill köra med en kombisele. Se till att selen sitter korrekt på hunden och att hunden känner sig bekväm med selen. Har hunden inte dragit innan och du inte vet om det är något för just er skulle jag köpa mig en secondhand så jag inte förlorar om jag köper en sele till en hund som inte alls vill dra eller känner sig bekväm med det. 
Annars så googla eller besök din närmaste djuraffär och kika vad som erbjuds där till vilket pris. Är det hobbydrag så anser jag att man tar det man själv känner sitter bra och passar ekonomiskt. 

**Hur lär man in höger och vänster på bästa sätt?
**Börja att lära in detta då du går vanliga promenader med hunden. Säg ex ''Höger'' och så går ni åt höger. Svårare än så behöver det inte vara. Tjata in detta även då ni joggar eller springer och inte bara går. 
En del använder höger och vänster, andra har andra kommandon.

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.