Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 873 ggr
Reptile
0

Stor hund kostnad

Ska köpa hund och har kommit så lång att jag vill ha en stor ras. Har erfarenhet av större hundar från tidigare så det är inte min första hund. Det raser det står i mellan är Gran danois Bullmastiff Irländsk varghund Mastiff Min fråga till dem med erfarenhet med någon eller fler av dessa raser för gärna dela med er om t.ex Månads kostnad Humör Hur mycket motion de behöver och uppskattar Med vänlig hälsning, reptile

Karmatarerskanise
1

Det första du måste tänka på är vad du kan erbjuda hunden.

Herveaux
0

Jag har en Irländsk Varghund.

Han kostar mig ca 1 500-2 000kr /mån, ca 1 000kr går till mat, ca 450kr till försäkring och sen är han en otroligt bortskämd skrutt som får äta mycket grisöron och annat tugg. 🙂
Dock när en hund på 89kg skadar sig eller blir sjuk och behöver besöka veterinären så tickar summan snabbt iväg (även med försäkring), viktigt att ha en buffert just in case.

Han är verkligen en "Gentle Giant", väldigt lugn, snäll och tålmodig.
Kan vara en aning reserverad mot främmande men folk som han känner och framförallt vi i familjen blir överösta med slabbiga välkomstpussar.
Han har en liten skvätt vakt i sig också, men den är rätt så enkel att dämpa ner till nästan noll.

Irländsk Varghund är den av de raser du nämner som har den största jaktlusten, så det gäller att välja sina ställen där hunden får springa av sig.
(Varghunden verkar dock ha den mildaste graden av jakt bland vinthundarna.)
Jag är ute med Pitcher ca 1-3 timmar om dagen, blir ganska olika efter vad vi känner för. Han tycker om att vara ute och lufsa men soffan är väldigt bekväm, den också. Nosarbete och klickerträning uppskattas.

Jag tror den här beskrivningen stämmer ganska bra på Grandisen också ( - jaktlusten då, hos Grandis är den mildare.)

Mastiffen är också en rätt så lugn bjässe, den har dock en del vaktinstinkt kvar vad jag förstår.

Bullmastiffen är som en mindre upplaga av Mastiff, med lite mildare vakt.

// Harley

VildaVittra
0

Mastifferna har jag dålig koll på (även om jag har för mig att de har rejäla problem också), men tyvärr är det så med i alla fall GD och varghunden att de inte är friska raser, så där får man räkna med tusenlappar i månaden bara för veterinärvården och sedan hoppas på att man får en frisk/friskare individ. Inte riktigt avel man vill stödja?  Eller?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Herveaux
1

#3 Som alltid när man köper valp är det viktigt att välja vilken avel och uppfödare man stödjer.

Hos Varghunden är det spec. hjärtat (tex DCM) och cancer man ska kolla efter i linjerna.
Av dom hundar som har undersökts så är HD/ED inte ett utbrett problem (nästan alla hundar som har kollats har varit felfria). 
Att inte fler hundar röntgas är däremot ett problem som rasklubben också jobbar med för att få upp siffran av undersökta djur.  
Likaså jobbar man för att få ner siffran på djur som drabbas av hjärtproblem.

källa: RAS Irländsk Varghund

Jag säger inte att Varghunden inte har hälsoproblem, men det verkar vara en vanlig missuppfattning att rasen är sjukare än vad den egentligen är idag.

// Harley

Karmatarerskanise
3

#3 Man ska väl aldrig stödja avel som är dålig?

Däremot ska man stödja uppfödare som jobbar för att få fram friska och stabila djur. 

Att bojkotta raser för att det finns rasbundna sjukdomar stjälper. Bättre är att få fram de som jobbar för att få bort problemen. Så raserna har en chans.

Reptile
0

Lutar för tillfället mest åt gran danois. Någon som vet vilken sorts aktivering dem gillar t.ex fyskisk eller mental. Och är månads kostnaden på gran danois och irländsk varghund samma?

Karmatarerskanise
0

Månadskostnad är ju väldigt individuellt. Beror ju på vilken försäkring man har och vilket foder man ger.