Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 794 ggr
MiiaLinnea
0

Oroande beteende - villrådig matte

Hej!

Jag har en irländsk settergrabb på drygt 6 år som de senaste två månaderna börjat med ett mycket konstigt beteende på dagis. Han har gått på samma hunddagis i nästan 2,5 år och det har fungerat jättebra. Han har alltid varit glad att komma dit och knappt velat följa med hem. I november ringde dock dagispersonalen och informerade om att han betedde sig jättekonstigt. De berättade att han hade panik i boxen och bara skulle klösa sig ut. Han lyckades ha sönder dörren till boxen och smita ut och de upplevde att de hade svårt att få kontakt med honom. Detta har aldrig hänt tidigare varken hemma eller på dagis. 

Då han hade varit lite loj tidigare i veckan tog vi med honom till veterinären samma dag då vi var oroliga att han kanske blivit biten av en fästing och fått hjärnhinneinflammation eller något liknande. Veterinären kunde dock inte förklara hans panikartade beteende. De senaste två månaderna har beteende kommit och gått och dagispersonalen har försökt att se samband mellan tillfällena och provat att flytta honom till en annan box och liknande men inget verkar hjälpa. Det enda sambandet de kunnat se är att beteende bara sker i boxen, han är lugn när han får vara i entrén, och oftast verkar börja på förmiddagen när de börjar rastningen av hundarna. 

Jag känner mig så maktlös i detta för jag har aldrig sett beteendet själv och vet inte hur de jobbar på dagis för att kunna vara till någon hjälp att se samband i beteendet. Allt har som sagt fungerat hur bra som helst i 2,5 år. Om han fortsätter så här kommer han inte kunna vara kvar på dagis eftersom varken han, de andra hundarna eller dagispersonalen mår bra av det. Är det någon som varit med om något liknande eller som vet vad beteendet skulle kunna bero på? Det har som sagt kommit väldigt plötsligt.

Tacksam för alla råd och tips!

/Villrådig matte

Herveaux
1

Nu spånar jag bara…

Har det börjat någon ny hund på dagiset som kan påverka din hund?
Har din hund fått någon ny rumskompis i boxen?
Kan det ha hänt något i boxen mellan din hund och en av de andra hundarna?
Kan något ljud från tex grannlokalen ha skrämt honom i boxen?

Märker ni av något förändrat beteende hemma?

// Harley

Spectabile
0

En spontan tanke. Det låter som om det vid första tillfället var något som skrämde vettet ur honom och han ville fly i panik. Panikkänslan kanske poppar upp då och då  när han är i boxen och han beter han sig lika panikartat igen. Han är lugn i entrén vilket  kan tyda på att han inte känner sig instängd på samma sätt där. Samt att han inte förknippar entrén med samma obehagskänsla som han förmodligen gör i boxen. Förstår att situationen blir jättejobbig, särskilt som du inte har sett beteendet själv. Jag tror att något hänt vid första tillfället, kanske märkte inte personalen något, eller också gjorde dom det ….

VildaVittra
0

Sätt upp en webbkamera och spela in beteendet. Visa sedan snutten för veterinären.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[AnimeV4]
0

Hundpsykolog?

MiiaLinnea
0

Tack för alla goda tankar och råd!

1 # Han delar inte box med någon längre. I början när han började på dagis delade han då han inte gillade att vara själv men efter ett tag fungerade det bra för båda hundarna att ha varsin box så han har haft sin i säkert två år nu.  Möjligen att något skulle kunna ha skrämt honom från grannlokalen men det är bara förråd och skulle det varit något ljud så borde fler av hundarna reagerat tänker jag.  Hemma är han helt normal. Inget förändrat beteende alls.

2 # Att något skulle ha hänt vid första tillfället låter vettigt, frågan är bara vad. Han har aldrig gillat att vara ensam och har fått vara ganska mycket i entrén men han har alltid varit lugn i boxen. Han har heller inga problem att åka i bilbur och liknande så det verkar som om det är boxen i sig. De har provat att ha honom i en annan box för att se om det skulle kunna ändra något men han har samma beteende där. 

3 # Personalen har pratat om att försöka spela in beteendet för att jag ska kunna få se det också, så det kanske kan vara en idé.

4 # Jag har funderat på hundpsykolog men problemet är ju som sagt att det inte sker hemma. Jag har aldrig sett beteendet och har inte tillräckligt med kännedom om dagis rutiner för att kunna beskriva sammanhanget ordentligt.

Det är som är så galet är att grabben typ är den lugnaste killen någonsin i vanliga fall och inte hetsar upp sig över något. Det är därför det blir extra svårt eftersom att det inte känns som om det är min hund dagispersonalen beskriver.

Joyous
0

Det händer alltså inte varje gång han är i boxen? Varje dag? Om du lämnar honom själv hemma, är han som vanligt då? Låter verkligen märkligt! Är han en hund som har lätt för att bli rädd? Svårt för att avreagera sig? Finns det någonting som du vet att han är rädd för? Känslig för ljud? Det låter ju helt klart som att någonting har hänt i den där boxen. Någonting som utifrån din beskrivning har stressat och skrämt honom så till den grad att han blir blockerad. Frågan är ju vad som kan finnas på ett hunddagis som kan skapa den typen av reaktion hos en vanligtvis mentalt stabil (?) hund. Kanske en dum fråga men eftersom vissa hunddagis är uppbyggda för att efterlikna ett hem undrar jag om det finns el i boxen? Eluttag, golvlampor eller annat? El känns som en sån grej som skulle kunna få fram den här typen av reaktioner. Det borde dock ha uppmärksammats om det var något fel på kontakter/sladdar och på ett hunddagis bör det dessutom vara ordentligt säkrat. Som sagt, väldigt märkligt. Uppdatera gärna tråden med hur det går för er och om ni kommer fram till orsaken.

MiiaLinnea
0

# 6 Vad jag förstår så händer det inte varje gång. Första gången beteendet hände var i november. Sedan var han lugn ett par dagar så fick han en liknande reaktion veckan efter men inte i samma intensitet. Dagis har kontaktat mig nu då de upplever att beteende har ökat och att han nu har viss grad av beteendet varje dag. Oftast på förmiddagen och ibland även lite på eftermiddagarna. Det är dock bara vid vissa tillfällen de känner att de inte kan lugna honom ordentligt utan att han hålla på i 10-15 minuter i sträck tills han lugnar ner sig. 

Han är i princip aldrig själv hemma. Han spenderade sina första 3,5 år tillsammans med fem andra hundar så att bli ensamhund blev väldigt konstigt för honom. Han är i princip bara ensam korta stunder, typ 15-20 minuter och ganska sporadiskt. I bil i bilburen klarar han av att vara själv och sover mest i buren. Av det jag har sett när han är hemma själv så är han lite orolig men inte alls panikslagen på något sätt. Han är lite skotträdd men i övrigt ingen räddhare direkt. 

De på dagis har sökt igenom boxarna ordentligt efter hans reaktion men det finns inget sådant som el i boxen. Vi hade tanken att det kanske skulle kunna vara möss eller något men inget som tyder på det heller. 

Vi kämpar på men just nu lutar det åt att vi kommer att behöva söka dagmatte/husse eller liknande då det är fullt på de hunddagis som inte har boxar. Jättetråkigt då han verkligen har älskat att vara på dagis fram till nu.

Spectabile
0

Jag tror inte att det är boxen i sig som är problemet. Något hände, ett plötsligt oljud  som hunden inte kände igen. Kanske någon ny i personalen som var ovänlig, kanske någon röt åt honom på ett sätt som han inte kände igen. Ingen husse, ingen matte i närheten som gav trygghet

MiiaLinnea
0

# 8 Jag märker att det är många som tar upp beteende från personal osv. Första gången det hände var det en av hans favoritpersonal som var där som han vanligtvis är helt trygg med. Personalen ringde till mig när det hände så jag vet att det var just hon som var där. Jag kunde också höra grabben i bakgrunden. Att något hänt i boxen låter troligt men jag vet inte om det är personalen som felat i detta fall. Det är så svårt det där för det är klart att man aldrig vet vad som händer när man själv inte är där men jag har aldrig haft någon anledning till att misstro personalen. Sedan är det så att det har byts ut mycket personal nu på hösten. Det är tre nya anställda och endast två kvar av ordinarie personal.