Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3546 ggr
Nicky
1

Tax..

Hej!

Gjorde en liknande tråd om chihuahuor för ett tag sen men det blev inte riktigt som jag tänkt mig :)                                                       Men det jag undra var hur det är att ha en Tax? Går dem bra med tex. katter eller andra hundar? Iof, så kan ju det vara olika från Tax till Tax men på ett ungefär? Skicka gärna med bilder :)

Kram

Hallonbuske
0

Taxar är oftast bjäbbiga. Man ska välja Tax mycket noga för vad jag märkt så är de instabila i huvudet.Och med det menar jag att de är opålitliga.Man ska också tänka på att inte låta de hoppa/springa i trappor för mycket.Annars är det en stor hund i litet format (som så många andra små raser).Funkar bra med andra hundar.Katter helt ok men som du skrev helt upp till individ till individ.Lägger lätt på sig extra vikt.

Nicky
0

Okej, tack hallonbuske!

nobsan
0

#2 Såg att du undrade lite om taxar. Jag brukar faktiskt säga att man får den hund man förtjänar. Och det gäller ju alla raser. Jag föder upp taxar. Dom är defenitivt inte instabila som ras. Dom hade dåligt rykte förr när dom användes mycket i gryt. Då var det ganska mycket drag i dom. Mycket av det är bort avlat i dag.

Enligt min erfarenhet så har jag bara träffat på trevliga taxar. Har haft ett 20 tal genom åren, Både hanar och tikar. Har haft både 3 och 4 hanar tillsammans utan problem. Alla tikarna har gått tillsammans utom en.( Hon råkade ut för en grannhund och blev hund elak efter det.)

Tikarna hjälper varandra med valparna. Vilket är ganska naturligt egentligen. Vargarna gör ju så. Hanarna har också gått tillsammans med valparna.

Dom är ganska mångsidiga. Man meriterar dom i drev, vilt ,gryt och utställning.

Problemet med just Tax är ju diskbrock. Och så finns ögon sjukdomen PRA. Men genom taxklubbens och avels rådens arbete så blir bara resultaten bättre och bättre.

Rozzy
0

Jag har två taxar, grannen med ett gus i mellan har två, sen har vi 5 taxar till i vår lilla by på 60 hushåll. Hör och häpna det är ingen av dessa som står och skäller utan helt andra raser. De som står i hundgård blir upptagna av att vakta kanske…

Det tog ett år innan jag fick höra min ena Tax skälla, trodde det var fel på henne men då skällde hon för att varna och andra gången hon skällde var av lycka när hon fick upp spår…och drev ochdet var ju ett annat typ av skall.

Det är lätta att på att lyssna, lyhörda men får det spår så tar intresset oftast vid, det tar en stund att kalla in ibland. De stannar upp och tittar på mig och säger typ ser du inte att jag är vääldigt upptagen, jag kommer…

Mina taxar är pålitliga lätta att ha tillsammans med andra djur. De är avlade på att vara trevliga sällskapshundar och de är de. 

Jag har aldrig haft problem med att lära dem nytt,

Nej, funkar i alla lägen och det  har alltid kunnat det, de upphör omedelbart med det de gör och ger mig uppmärksamhet. För övrigt har de ett brett ordförråd (men jag har inte hört dem prata) Men Tintins morbror sa "mamma" och eh och aoh betydde typ ja och nej.

Jag kan inte tänka mig en annan ras det är så olika mina tycker om att leka många olika lekar : kurragömma, ta fatt. gömma leksaker, apportera, hämta olika saker man ber om, gräva, kampa och dra, knep och knåp, busa med katten findus, brottas med husse eller busa runt med andra hund kompisar. 

Våra gäster favoriseras de hoppar aldrig men den ena lägger upp sig och kråmar, ålar sig på rygg för att visa hur sör hon är.

Hon väntar sig gärna en klapp eller två.

Jag har alldrig känt mig otrygg med min hund. 

Jag tror det är en hund som många har förutfattade meningar om, fast jag har alldrig hört att de ska vara opålitliga. Men därimot att de ska vara en enmanshund, vilket inte heller stämmermed mina taxar fast de har sina favoriter husse. matte, familj och vänner, men skulle det komma en nykomling så är han välkommen om vi är hemma.

Man ska nog inte generalisera, men så här är mina hundar och min egen erfarenhet, den kenneln de är i från är underbara och trevliga jag vet bara en hund de haft problem med men det var många år sedan och hon var en hund bland de andra men ville vara ifred i bland.

De är så duktiga på spår, vi har en eropamästare till far och familjen har flyttar till kungahuset Flört

De kommer bilder på dem snart!

nobsan
0

#0   Ska också tillägga att det finns 9 varianter av Tax. Långhår, Korthår och strävhår. Och Kanin,dvärg och normalstor. Normal korthår är det vi avlar på. Och det finns även många färg varianter också.

Och dom har väldigt mycket innanför pannbenet som dom använder vid många olika tillfällen.

dib_skinny
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har en Tax och en blandras och de funkar så bra tillsammans

Shettisar02
0

Hade själv taxar innan strävhårig normal Tax. Och tikarna var bjäbbiga. Att de är opålitliga vet jag inte."Fega" kanske  de går gärna bakom och ska de göra något så görs det ofta bakifrån så att säg.(tolka det rätt nu Räcka ut tungan)De funkade mkt bra ihop med alla sorters hundar,stora som små.

Ska kanske tillägga att det beror helt och hållet på hur en hund föds upp. Är det rena hundgårdshundar så kan de bli väldigt bjäbbiga,avvaktande osv men så är det väl för alla raser.Ju mindre socialt liv desto mer osäkra blir de senare.

nobsan
0

#7 När jag har en valpkull är de inne tills de behöver lite mer utrymme. Sen får dom gå ut till hundgården där dom kan busa och härja runt bäst dom vill. Där har dom golvvärme och tillgång till mamma när hon vill umgås med dom. Annars hoppar hon in till sej. Men när jag kommer hem efter jobbet tar jag in dom så dom får den sociala kontakten. Dom ska klara att jag tex tappar ett kastrullock på golvet mm utan att bli rädda. Dom ska även vara van vid både vuxna och barn. Nu är mina barn vuxna men grannar med barn är alltid välkomna. Under koll förstås. Dom umgås även med dom andra hundarna vi har.

Hundar som står och gapar i hundgården är det värsta jag vet. Det händer givetvis och det är när det kommer någon. Och då får dom det eftersom vi bor på landet. Men sen ska dom vara tysta. Alla hundar skäller nog om dom får tillåtelse att gör det. Vi Har 3 norrbottenspetsar. Dom käller bara när det kommer någon eller det går ett rådjur utanför hundgården.

dib_skinny
0

jag kan skriva lite mer om taxar :)

nobsan
0

#9  Gör det, jätte gärna. Det är alltid kul att få höra andra vad dom har för åsikter om Tax. Själv sa jag direkt STOPP när dom kom på tal innan vi började med kenneln. Men jag fick ändra mej. Och det är jag så klart glad för i dag.

dib_skinny
0

har du hemsida?

[Cute]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en renrasig normal Tax valp/unghund hane (black & tan) och det fungerar bra både med katten, illern och marsvinet. Glad

Cute

nobsan
0

#12 Din Tax är ganska lik en av våra.

dib_skinny
0

Merle taxar är fina men fick aldrig se de i sverige. finns de?

nobsan
0

# 14  har ingen aning.

dib_skinny
0

det finns inte så många taxar kennel heller i sverige, eller? isf inte i skåne

nobsan
0

#16 kolla med skk eller med svenska taxklubben. Man kan gå med i taxklubben också. Då kan ni ställa ut er lilla Tax och även knyta nya kontakter som har med taxar att göra. Det finns lokalklubbar över hela sverige.

dib_skinny
0

tyvärr sherry har inte stamtavla, plus hon har en extra klo på baktass och färger är inte 100% riktiga som de skulle vara, men vi ville ha sällskaphund inte utst :)

jag kollade lite innan på taxklubb :) men tack ändå. nu har vi vår flicka och vi är glada.

nobsan
0

#18  Ras klubben kan man vara med i ialla fall. Den extra klon på baktassen är en sporre som man brukar operera bort direkt efter födseln. Den brukar sitta i vägen och bli skadad om man springer i skogen eller i snö. Din lilla Tax är säkert lika go utan stamtavla, som med.

dib_skinny
0

ja, hon är så mycket kelig och go :)

Jag ska troligen vara med i taxklub precis när jag får pengar :)

Extra klo - hon har 4 månader och det hade inte påverkat något hos henne, men kan man operarera bort senare? och hur mycket kan det kosta? jag läste att man tar bort bara som kosmetisk (estetisk).

Rozzy
0

Mina två taxar är en dvärg strävhårig black & tan och en helröd strävhårig med svart nos. Båda är mycket keliga och tysta mendet har jag berättat här ovan ingen av dem har haft problem med övervikt. De Kan därimot vara lite kräsna med maten snarare än glupska.

Misimurf
0

Min bror har haft två taxar men den ena dog förra året, tror han blev 14 år. Han hette Per och var en helt underbar hund med stark personlighet. Han fungerade inte alls ihop med katter så katterna bor i stallet för annars hade Per garanterat bitit ihjäl dom. Det berodde troligen på hans jaktinstinkt för min bror använde honom till grythund. När de skaffade den andra taxen bullen gick det inte alls bra, det gick överhuvudtaget inte att ha dem ihop för de bara slogs. Lösningen på det blev att de fick turas om att sitta i bur. Båda taxarna har däremot funkat jätte bra ihop med tikar. Bullen har de haft lite problem med, han jagar bilar på vägen och har kissat inne och revirmärkt väldigt mycket men det blev något bättre efter att de kastrerade honom. Jag gillar verkligen taxar,  alla jag har träffat är smarta, kärvänliga, envisa, självständiga, skälliga, "pratar" mycket och är glada. Men precis som någon skrev längre upp så handlar det mycket om hur man uppfostrar sin hund inte bara rasen när det gäller beteende.

nobsan
0

Att ta bort en sporre är ganska enkelt. Veterinären bedövar och klipper bort den. Ibland sitter den bara i lite skinn, men kan också sitta fast ordentligt. Är den inte i vägen så är det nog inget att bry sej om. Att vi tar bort dom är pga att vi jagar med våra och då kan dom skada sej. Du behöver inte vara orolig.

dib_skinny
0

Tack :)

Vi tänker inte jaga så jag hoppas att det blir bra :)