Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1010 ggr
[Tilde]
0

Andra hund - ras?

Jag går och funderar på om jag ska skaffa en till hund till sommaren (om allt går som planerat). I dagsläget har jag Simba, en 12-årig tibetansk spaniel med hjärtfel. Jag vet inte hur länge han kommer att finnas hos mig men än så länge är han riktigt pigg i alla fall så ett par år till satsar vi på. 🌺 Jag tänkte att en till hund ger honom kärlek och sällskap och håller honom ung i sinnet, samtidigt som den gör samma för mig även när Simba inte längre finns.

I sommar när jag i så fall skulle skaffa hunden kommer jag förmodligen att bo med mina föräldrar i deras stora hus med trädgård. Sedan mot hösten flyttar vi in i en lägenhet. - Är detta en dålig idé eller skulle valpen vara ok med flytt? 🙂 Det handlar i så fall om ca 2-3 månader på sommaren innan vi flyttar.

Hur som helst… Jag har ingen aning om vilken ras som skulle passa. Jag vill helst ha en väldigt liten ras som är enkel att resa med, även när jag har två hundar - tar ofta tåg och buss så det måste gå bra. Gärna runt 5 kg, som Simba väger. Det jag gillar med tibbar är att de är väldigt egna, rätt skeptiska mot främlingar och otroligt smarta. Ett minus är dock att de ofta är i sin egen värld och därmed svårare att träna. Så jag tror inte det blir en till tibbe, men det är inte uteslutet.

Jag har blivit väldigt förtjust i Petit Brabancon och har älskat Pomeranian sedan jag var 13… Den rasen verkar dock ha många hälsoproblem.. En annan ras jag älskar är Chow chow, men de är som sagt för stora just nu. Har ni några förslag?

Hunden ska vara till sällskap, ska helst älska långa skogspromenader lika mycket som att slappa på soffan. Helst ingen jaktlust eller väldigt lite och ska inte vara skällig (larmande är ok om någon är vid dörren etc.).

VildaVittra
0

Det är du som är hundarnas hem, inte platsen. 

Pomeranian skulle inte jag rekommendera till en lägenhet, för grannsämjans skull, de gillar att höra sin egen röst.  Har du funderat på dvärgpudel/toypudel?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Tilde]
0

#1 Nej jag har hört att de ska vara ganska "pratiga". 🤐 Lite både och faktiskt. Min mammas väninna har en dvärgpudel som är jättegullig och jag har tidigare varit intresserad av en toypudel. Tänker bara att det är lite jobbigt att den måste klippas/trimmas. Men jag ska kika mer på det, kanske inte är lika farligt som jag tänker mig. 🙂

VildaVittra
1

Ska du inte ställa ut, så är det inte mycket pälsvård, då behöver den ju inte ha de där pudelfrisyrerna så att säga.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Isalel
0

Dvärgtax? Dom ska inte ha så mycket jakt i sig, behändig storlek men ändå pigg och glad i att gå på långa promenader? Var med en sån i årets upplaga av "mitt liv som valp", verkar helsköna :)

[Tilde]
0

#4 Nja, taxar må vara söta men de jag har träffat har inte riktigt varit min typ av hund. Men jag kanske bara har träffat "fel" individer.😇

Odd
1

Toypudlar är helt underbara! Petter, vår familjehund, är en toypudel och pälsvården har aldrig varit överdrivet krävande, visst måste man borsta och bada lite oftare men eftersom han aldrig fäller sparar man mycket tid på dammsugning och fäll-borstning. Jag har själv en blandras nu och jag önskar att han hade haft pudelpäls haha. Klippningen är som sagt inte svår sålänge man inte satsar på utställning, bara raka och trimma med maskin eller sax för att hålla den i styr.

Smarta är de också, tyvärr får de lite dåligt rykte eftersom många skaffar toypudlar som en liten accessoar och uppfostrar dem till bjäbbiga små taggbollar, men Petter var jätte intresserad av (och duktig på) både lydnad och agility. Jag satt ofta i köket med honom och tränade trix och han lärde sig snabbare än min bordercollie-blandning 😃 Han kunde lära sig allt man ville, t.ex nysa på kommando, jama och säga mamma, dansa, krypa, spela död, etc. Vi lärde honom även teckenspråk, eftersom min syster är döv, det var väldigt populärt på hennes dövboende!

~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

[Tilde]
0

#6 Åh vad intressant! Vilken smart hund 😃 Och vad skönt att det inte är så krävande med pälsvården. Självklart en bonus att de inte fäller - Simba fäller galet mycket två gånger om året och "lagom mycket" resten av året. Är dock van att inte kunna hålla mina svarta kläder svarta på grund av alla hårstrån. 😂 Ska skriva upp toypudel på min lista då.

parsley
1

Kleinspitz eller mittelspitz, samt japansk spets är lite större än pomerianen. Lite osäker på hur vaktiga de är. Min kleinspitz kan gläfsa till om det är något ovanligt ljud ute, men han tystnar direkt på kommando. Hur väl det skulle fungera att lämna honom ensam i en lägenhet vet jag inte riktigt. 

Annars finns det ju en del trevliga raser om du tittar på grupp 9, sällskapshundar.

[Tilde]
0

#8 Ja jag älskar verkligen spetshundar men många av dem låter ju lite mer än vad jag skulle önska (säger folk i alla fall)..? Att skälla på konstiga ljud eller dörrklockan är dock inga problem - min tibbe vaktar också och låter något konstigt säger han till. 🙂

Mjo har kikat såklart och de raser som lockat mest är då en till tibbe, Boston terrier, Japanese chin, petit brabancon och evt. toypudel. Sen är inte alla dessa heller helt intressanta då t.ex. Japanese chin och Boston terrier verkar ha andningsproblem, eller andra sjukdomar. Ska studera varje ras noggrannare så jag får en bättre uppfattning. 👍

hemul
0

Varför måste det vara en pytteliten hund? Är det storleken på lägenheten så är det inget bekymmer för en större ras heller.

[AnimeV4]
0

#10 "Jag vill helst ha en väldigt liten ras som är enkel att resa med, även när jag har två hundar - tar ofta tåg och buss så det måste gå bra."

Kanske?🙂

parsley
0

# 8 Uppdaterar mig själv lite grand. Kleinspitzen verkar vara rätt social av sig, så vill du ha en hund som är mer reserverad, så kanske den inte är ett alternativ, av den anledningen.

ifoundnemo
0

Vi har keeshond (spets som från början användes för att vakta med hjälp av skall) och bor i lägenhet utan problem MEN det krävs träning från dag ett. Min kompis har två japanska spetsar i lägenhet där den ena ger ifrån sig enstaka skall medan den andra skäller betydligt mer, dock har hon inte tränat för att dämpa dem. Så dels beror det på individ men även mycket hur villig du är att träna på det. Med en spets får man dock räkna med att ha en hund som inte är knäpptyst även om träning självklart dämpar skällandet, sen finns det såklart undantag. Har även en granne med en mittelspitz som inte heller är några problem. Så är du bara villig att träna (och accepterar ett visst skällande) så är lägenhet inga problem :).

[Tilde]
0

#10 Som 11 säger så vill jag enkelt kunna resa med hundarna och sen är lägenheten inte speciellt stor heller så jag har begränsad plats. Den MÅSTE inte vara liten men det vore enklast. 🙂

#12 Att hunden är reserverad är inget krav, dock tycker jag att det är praktiskt att ingen främling kan ta upp eller klappa hunden hur som helst. 

#13 Tack för informationen :) Jag är osäker på hur ljudisolerad lägenheten är men lite skällande är nog helt ok så länge det inte är en konstant grej. Keeshond har jag varit inne på tidigare faktiskt när jag bodde i hus - jättevackra hundar! Ska absolut fundera på en spetshund då spetshundar är mina favoriter egentligen. 😇

ifoundnemo
0

#14. Det tycker jag absolut att du ska göra!:). Vi frågade våra grannar (här är inte alls bra ljudisolerat) i samband med ensamhetsträning men även för några månader sen och keeshondens skällande har aldrig stört dem eftersom han numera bara skäller när det är någon vid dörren :). Jag älskar också spetsar så ;). Har du frågor om keeshond så bara bomba på så ska jag svara så bra jag kan ;).

[Tilde]
0

#15 Tack så mycket! 🙂 Får skriva en lista med olika raser och vad som är positivt och negativt (enligt mig) för att se vilken som skulle passa bäst tror jag.

Lilahnee
0

Min syster var hundvakt till en Japansk spets under en tid, och ha sa knappt ett ljud. Så det verkar vara väldigt individuellt!

Emellaya
0

jag tänkte på schipperke och skriver bara det som jag har läst om rasen.  Är en liten ras som kan väga runt 5 kg eller strax över.  Eftersom det är en spetshund kan den vakta med skall. Den ska vara intelligent och kan tränas i flera aktiviteter.  Kan ha mer träningspotential än en sällskapshund från grupp 9 eftersom den har historia av att arbeta ombord på båtar. :) Dock är det en speciell ras med egen vilja. :)

Jag tycker också om Chow Chows utseende. :)

Jag vill också tipsa om en alternativare som kanske inte är något för dig, men den har personlighet, är ett busfrö och kan tränas i flera sporter. Du får kolla upp hur omfattande jaktdelen är eftersom det är en terrier, men en av de mjukare terrier raserna. Sealyham terrier ska inte vara ljudlig.
Sealyhamterrier, en ovanlig ras.  Väger strax runt 8-9 kg.

En längtan efter träning av hund, en väntan på att det nya livet ska börja

[Tilde]
0

#17 Ja så är det nog absolut! :) Svårt att veta vad man får dock, kan jag tänka mig. Men det borde gå att träna bort det värsta skällandet…

#18 Schipperke lät väldigt intressant faktiskt! Och de var ju jättesöta 😍 Ska läsa på mer om dem men de verkar ha rätt slags sinne tycker jag. 

Är dessvärre inget fan av terriers så jag tror inte jag skulle välja en sådan.  Men tack för förslaget. 🙂